Ad Config - Website header

 

Article_top

Иван Бедров

Публикацията за данните от изследването на 36 марки сирене, извършено от асоциация „Активни потребители“, се нареди сред най-четените в Клуб Z откакто съществува сайтът. Колегите от други издания могат да потвърдят, че това е така навсякъде. Което води до един много лесен извод: данните от потребителското изследване на храна предизвикват огромен интерес.

Съвсем предвидимо темата намери място и на телевизионния екран. От новините и сутрешните блокове обаче зрителите научиха, че „ни мамят със сирене без мляко“, че „слагат лепило за месо в сиренето“ и че „сирене под 9 лева не може да е сирене“. Научихме също, че само 8 от изследваните 36 марки сирене нямат никакви разминавания с изискванията.

Вероятно част от вас ще останат неудовлетворени, защото няма да ви съобщим кои са тези 8 марки – законът ни го забранява, но гледайте внимателно“, каза водещата.

Разбира се, че най-важната и най-интересната част от информацията е кой продукт отговаря на изискванията и кой не отговаря. Като потребители имаме право да знаем това. Тази информация може да бъде открита във всички онлайн медии, но остава скрита за онези, които разчитат само на телевизия и радио. Защото законът го забранявал.

Това обаче не е вярно.

Законът за радиото и телевизията забранява скритите търговски съобщения, а не споменаването на търговски марки изобщо.

Чл. 75. (1) Търговските съобщения трябва ясно да се разпознават като такива. Скритите търговски съобщения са забранени.

Членове на Съвета за електронни медии също отричат да има забрана изобщо за споменаване на търговски марки и съответно да следят за това. И за да няма разминаване в тълкуването на закона, на 16 ноември 2012 г. СЕМ публикува документ с дългото заглавие „Методически указания във връзка със забранeните скрити търговски съобщения и позиционирането на продукти като форма на търговско съобщение". Ето какво пише в него:

„Споменаването на стоки, услуги, наименование, търговска марка или дейности на производител на стоки или доставчик на услуги, което има само информационна цел, не съдържа характеристиките на скрито търговско съобщение и при условие, че споменаването е от значение за информирането на потребителите, не противоречи на разпоредбата на закона и е допустима практика".

Все едно някой е описвал случая със сиренето. Авторът на изследването – асоциация „Активни потребители“, вече се е обръщал към СЕМ с искане за специално тълкуване за съобщаването на данни от потребителски изследвания, в които търговските марки са най-важния ориентир за зрителя.

Когато имаш опасност, проблем или нередност – може ли това изобщо да бъде скрита реклама? Това е абсурд", коментира изпълнителният директор на „Активни потребители“ Богомил Николов.

Според Николов всяко оправдание с някаква законова забрана е неточно тълкуване.

„Но проблемът е по-широк – част от контролните органи в България също не съобщават имената, когато са съставили акт. Това също не е добре за обществото. Съвсем наскоро Комисията за защита на потребителите издава много важна забрана за нелоялна практика, само че не може да съобщи името, тъй като фирмата можела да обжалва акта".

Богомил Николов е на мнение, че потребителите губят от тази практика. Не само той е на това мнение. Затова неговият призив е и СЕМ да излезе с официално тълкуване, и законодателят да промени закона, за да не бъдат ощетени потребителите.

Тогава защо телевизията и радиото не ни казват марката на сиренето?

Според отдела за връзки с обществеността на Нова телевизия, причината се крие в Етичния кодекс на българските медии.

„Не сме цитирали конкретни марки, защото това не е наше проучване, то е на друга организация. И според журналистическата етика, ако не ги потърсим тези други страни – а те са много цитирани марки, не е коректно да ги съобщаваме. Редно е да ги потърсим и да им дадем право на отговор", казва пиар отделът на медията.

Телевизията решава да излезе от този казус като съветва своите зрители да посетят сайта на „Активни потребители“, за да се запознаят с изследването в детайли. Юридическите отдели в други медии са съобщили на журналистите си, че не могат изобщо да съобщават търговски марки при такива изследвания, за да не нарушат забрана в Закона за защита на конкуренцията. И в този закон наистина има забрана за сравнителна реклама:

Чл. 32. (1) Забраняват се заблуждаващата реклама, както и неразрешената сравнителна реклама.

(2) Рекламодателят и рекламната агенция, изготвила рекламата, носят отговорност за заблуждаваща и за неразрешена сравнителна реклама.

С тази подробност, че тази забрана важи за рекламодатели, а не за журналисти.

"Информацията за качеството или спазването на определени стандарти - или тяхната липса, в хранителните продукти е от обществен интерес и това е така, защото ние сме това, което ядем. В този смисъл няма как да се третира като реклама разгласяването на такава информация, в която присъстват наименования на продукти или търговски марки, тъй като те се използват чисто описателно при указване на продуктите", коментира Емил А. Георгиев, адвокат в сферата на интелектуалната собственост и цифровите права.

Според него в случая със сиренето за всички е кристално ясно, че не става дума за продуктово позициониране, а за изпъленение на основното задължение на медиите - да предоставят информация на хората.

Практиката с избягването на търговски марки обаче продължава. Според едни, това е презастраховка срещу евентуални искове за неустойки. Според други, е избягване на конфликти с бъдещи рекламодатели.

Докато това продължава, потребителите без достъп до интернет няма да знаят кое сирене е фалшиво.

 
Снимка стопкадър Нова телевизия

Публикацията за данните от изследването на 36 марки сирене, извършено от асоциация „Активни потребители“, се нареди сред най-четените в Клуб Z откакто съществува сайтът. Колегите от други издания могат да потвърдят, че това е така навсякъде. Което води до един много лесен извод: данните от потребителското изследване на храна предизвикват огромен интерес.

Съвсем предвидимо темата намери място и на телевизионния екран. От новините и сутрешните блокове обаче зрителите научиха, че „ни мамят със сирене без мляко“, че „слагат лепило за месо в сиренето“ и че „сирене под 9 лева не може да е сирене“. Научихме също, че само 8 от изследваните 36 марки сирене нямат никакви разминавания с изискванията.

Вероятно част от вас ще останат неудовлетворени, защото няма да ви съобщим кои са тези 8 марки – законът ни го забранява, но гледайте внимателно“, каза водещата.

Разбира се, че най-важната и най-интересната част от информацията е кой продукт отговаря на изискванията и кой не отговаря. Като потребители имаме право да знаем това. Тази информация може да бъде открита във всички онлайн медии, но остава скрита за онези, които разчитат само на телевизия и радио. Защото законът го забранявал.

Това обаче не е вярно.

Законът за радиото и телевизията забранява скритите търговски съобщения, а не споменаването на търговски марки изобщо.

Чл. 75. (1) Търговските съобщения трябва ясно да се разпознават като такива. Скритите търговски съобщения са забранени.

Членове на Съвета за електронни медии също отричат да има забрана изобщо за споменаване на търговски марки и съответно да следят за това. И за да няма разминаване в тълкуването на закона, на 16 ноември 2012 г. СЕМ публикува документ с дългото заглавие „Методически указания във връзка със забранeните скрити търговски съобщения и позиционирането на продукти като форма на търговско съобщение". Ето какво пише в него:

„Споменаването на стоки, услуги, наименование, търговска марка или дейности на производител на стоки или доставчик на услуги, което има само информационна цел, не съдържа характеристиките на скрито търговско съобщение и при условие, че споменаването е от значение за информирането на потребителите, не противоречи на разпоредбата на закона и е допустима практика".

Все едно някой е описвал случая със сиренето. Авторът на изследването – асоциация „Активни потребители“, вече се е обръщал към СЕМ с искане за специално тълкуване за съобщаването на данни от потребителски изследвания, в които търговските марки са най-важния ориентир за зрителя.

Когато имаш опасност, проблем или нередност – може ли това изобщо да бъде скрита реклама? Това е абсурд", коментира изпълнителният директор на „Активни потребители“ Богомил Николов.

Според Николов всяко оправдание с някаква законова забрана е неточно тълкуване.

„Но проблемът е по-широк – част от контролните органи в България също не съобщават имената, когато са съставили акт. Това също не е добре за обществото. Съвсем наскоро Комисията за защита на потребителите издава много важна забрана за нелоялна практика, само че не може да съобщи името, тъй като фирмата можела да обжалва акта".

Богомил Николов е на мнение, че потребителите губят от тази практика. Не само той е на това мнение. Затова неговият призив е и СЕМ да излезе с официално тълкуване, и законодателят да промени закона, за да не бъдат ощетени потребителите.

Тогава защо телевизията и радиото не ни казват марката на сиренето?

Според отдела за връзки с обществеността на Нова телевизия, причината се крие в Етичния кодекс на българските медии.

„Не сме цитирали конкретни марки, защото това не е наше проучване, то е на друга организация. И според журналистическата етика, ако не ги потърсим тези други страни – а те са много цитирани марки, не е коректно да ги съобщаваме. Редно е да ги потърсим и да им дадем право на отговор", казва пиар отделът на медията.

Телевизията решава да излезе от този казус като съветва своите зрители да посетят сайта на „Активни потребители“, за да се запознаят с изследването в детайли. Юридическите отдели в други медии са съобщили на журналистите си, че не могат изобщо да съобщават търговски марки при такива изследвания, за да не нарушат забрана в Закона за защита на конкуренцията. И в този закон наистина има забрана за сравнителна реклама:

Чл. 32. (1) Забраняват се заблуждаващата реклама, както и неразрешената сравнителна реклама.

(2) Рекламодателят и рекламната агенция, изготвила рекламата, носят отговорност за заблуждаваща и за неразрешена сравнителна реклама.

С тази подробност, че тази забрана важи за рекламодатели, а не за журналисти.

"Информацията за качеството или спазването на определени стандарти - или тяхната липса, в хранителните продукти е от обществен интерес и това е така, защото ние сме това, което ядем. В този смисъл няма как да се третира като реклама разгласяването на такава информация, в която присъстват наименования на продукти или търговски марки, тъй като те се използват чисто описателно при указване на продуктите", коментира Емил А. Георгиев, адвокат в сферата на интелектуалната собственост и цифровите права.

Според него в случая със сиренето за всички е кристално ясно, че не става дума за продуктово позициониране, а за изпъленение на основното задължение на медиите - да предоставят информация на хората.

Практиката с избягването на търговски марки обаче продължава. Според едни, това е презастраховка срещу евентуални искове за неустойки. Според други, е избягване на конфликти с бъдещи рекламодатели.

Докато това продължава, потребителите без достъп до интернет няма да знаят кое сирене е фалшиво.

Коментари

Анонимен's picture
Анонимен

Стадо за стригане и доене.

Ами след вчерашния случай с Изборния кодекс става ясно, че отношението на институциите, в случая пък на телевизионните медии, към народа не е като към достойни хора, а като към стадо за стригане и доене.
Анонимен's picture
Анонимен

!

И Народа какво казва по този случай?
Анонимен's picture
Анонимен

Практиката с несъобщаването на имената на нарушителя(на потребителски права) е наложена от държавните институции, която не е обоснована законово, но те упорито се оправдават със закона :). Аз лично като чуя държавна институции и бягам надалеко.
Анонимен's picture
Анонимен

Сия

Точно и ясно. Към първия коментар бих добавила, че в очите на държавата и на електронните медии сме не само стадо за стригане и доене, но и за баламосване и опростачване, та да не им се мотаем в краката (техен израз) с активни граждански позиции.
Анонимен's picture
Анонимен

haha

ами то не е само до рекламодателите. то е и до това, че менте сирене се произвежда от тарикати, близки до политици....
всичко си е оплетено като свински черва - назначени бизнесмени от назначени политици на руската мафия!
Анонимен's picture
Анонимен

Това е за руската мафия е глупост, която плюеш без да осмисляш. Тарикати - близки до

политици "ДА", но благородни политици няма от нито една партия, за съжаление.


Анонимен's picture
Анонимен

Виктор

Добре де, аз от тази статия не разбрах кои марки са гадните?
Анонимен's picture
Анонимен

Нищо ново!Това си е от 1990г насам от как тези дето махнаха Тато и си направиха фирми за производство на боклуци, щото само те държат всичко в ръцете си от преди 89г и след нея!!!!
Анонимен's picture
Анонимен

d

Браво за изследването на Активни потребители. Много добър коментар. НО!!!
Все пак в мен остава горичив вкус от изследването като видях КОИ са марките сирена "спечелили" резултатите. И една част от тях са свързани с един еизвестен човек в БГ, който май май няма добра слава и някак ми е чудно точно той да "приозвежда" хубавото сирене.
Анонимен's picture
Анонимен

гарга рошава

Вместо статията можеше да има само няколко думички - имена на фирми производители. Този текст ни е обяснил подробно и пунктуално, че няма причина да не се съобщават имена, но не е тяхна работа да съобщават имена. Когато такива като Сия вдигнат поглед от думи като държава, държавата и баламосване, ще й стане ясно, че има четири власти и четвъртата не са медиите. Корпорациите са! И битката винаги е била дали да са първа или втора!
Анонимен's picture
Анонимен

Сия

Така е, корпорациите са, но тяхната власт се проектира в институциите и медиите. А на медиите им е работата да съобщават имена. Не само имената от силиконово-силовия "елит", с които баламосват.
Анонимен's picture
Анонимен

Вече ги написаха

http://clubz.bg/39679-koe_sirene_e_naistina_krave_sirene_tablici
Анонимен's picture
Анонимен

Радев

Може някои от марките да са им рекламодатели и за да не ги губят като клиенти предпочитат да си траят. Това е още един показателен пример, че телевизиите далеч нямат за цел да са полезни на хората, а ги вълнува единствено рейтинга и печалбата.
Анонимен's picture
Анонимен

BB-8

Т.е. пълна липса на журналитическа етика оправдавана с журналистическа етика.
Просто класика. Ще повърна.
Анонимен's picture
Анонимен

Фалшиви, ама плащат

Замазнята, наречена журналистика, най-обича обтекаемата липса на конкретика с елемент на скрита заплаха за изнасяне на пълна информация. Хем реклами не губят, хем никой не ги съди, хем може стимулиране да падне.
Анонимен's picture
Анонимен

ХБ

Между най-гледаните телевизии има очевидно картелно споразумение, насочено срещу зрителите /потребителите/. Еднакви програмни схеми, еднакви часови пояси за реклами, едни и същи рекламирани марки, едни и същи /по интелектуално и морално ниво/ журналисти. И една и съща пълна зависимост от големите рекламодатели вкл. и нещастните европейски пари наливани чрез жалката ни държава.
Анонимен's picture
Анонимен

123

Бедроф,кажи ги ти тогава тия фирми.....ама не казваш,мълчиш и ти!
Анонимен's picture
Анонимен

ГОЛЯМАТА БАЗУКА

А ти не четеш ли бе??? Публикуваха ги всички фирми, има и линк в началото на тоя текст. Ама що да четем, като можем да мрънкаме
Анонимен's picture
Анонимен

Фатмак

Много е проста работата, другари. При капитализма, ако държавата разрешава, всички капиталисти лъжат, защото иначе не могат да продават. У нас държавата е организатор на ментетата (ако сте забравили, проверете Миро Мършата на какво беше министър), така че нямате никакъв шанс. Както е казал класикът, парица е царица и всички и се кланят.
Анонимен's picture
Анонимен

!

От 72 години ръководител/собственик на Държавата е БКП.
Анонимен's picture
Анонимен

Фатмак

Ти си като оня 90-годишния японец, дето се крил във Филипините и копал траншеи до края на 70-тте, щото не знаел, че Втората световна е свършила. БКП няма от 1990-та.
Анонимен's picture
Анонимен

Т.Ж.

ALL IS BUSINESS! здраве, обучение, култура, спорт... ДОБРЕ ДОШЛИ В КАПИТАЛИЗъМА!
Анонимен's picture
Анонимен

старшинка

Фатмак, те от Миро Мършата ли насам ни лъжат, бре? Всичко е за бързи и големи печалби. Поне разбрахме, че няма идеология, която да прикрие алчността, а и у нас най-големите капиталисти са бивши партийни величия. Така неусетно комунистическата номенклатура от градски, окръжен и ЦК на БКП тип, стана олигархия!
Анонимен's picture
Анонимен

Фатмак

Не, те ви лъжат още от края на соца, но това какво променя? Аз споменавам Мършата, понеже ви е кратка паметта, та да е поне нещо отскоро. Кой тука помни Григор Стоичков.
Анонимен's picture
Анонимен

!

Помним го Гришата. Само за АЕЦ "В.И Ленин" - Припят, Чернобил, трябваше да го разтрелят. Размина му се, както и на останалите изроди. Но на стотиците хиляди заболели от рак, не им се размина.
Анонимен's picture
Анонимен

Фатмак

Точно за Чернобил са му най-малки греховете. Стига с тия "стотици хиляди", или покажи статистика, или се скрий некъде.
Анонимен's picture
Анонимен

Фатмак

Не ми говори глупости за "измляли от рак", а посочи статистически данни. В Белорусия и Украйна, където са най-силно засегнати очакват общо не повече от 3-4000 души да живеят по-малко. У нас ефектите от Чернобил се изчерпват с паниката на неуките.
Анонимен's picture
Анонимен

Фатмако,

това с Чернобил беше най-големят му грях. Я се огледай наоколо си и виж колко от твоите познати измляха от рак! А родителите им са си отишли когато им е било времето. Значи не е наследственост, а е ужаса от 1986 г. когато ни изкараха на манифестация под радиационния дъжд и никой не ни каза, че има авария. Що марули изпасохме тогава, кой да ни предупреди. А висшата комунистическа номенклатура папкаше чисти зеленчуци и пиеше чиста вода. Това е прехвалената им ГРИЖА ЗА НАРОДА! Долни комунисти!
Анонимен's picture
Анонимен

..

Етичен кодекс ли.....,я стига! Медиите ,просто си пазят "кръвоносната система"- рекламодателите.
Анонимен's picture
Анонимен

Бачо Иван

Точно подвеждането със "саламуреният Продукт" е на Прасчовата ЛАКРИМА!
НИКОЙ НЕ Е ОТМЕНИЛ БДС , ама никой и не го спазва и не го следи!!!

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Лично за вас успешна ли беше 2017 г.?