Френският режисьор Люк Бесон трябва да плати близо 450 хиляди евро на самообявилия се за „холивудски майстор на хоръра” Джон Карпентър заради плагиатство от неговия филм „Бягство от Ню Йорк” (1981). Режисьорът на „Петият елемент” отрича, че в „Максимална сигурност”(2012) е копирал култовия футуристичен трилър. Невероятните прилики между двете истории са посочени и от мнозина кинокритици, отбелязва „Гардиън“.

Във филма на Карпентър нюйоркският квартал Манхатън е огромен затвор, превзет от въдворените престъпници. Кърт Ръсел играе ролята на бивш правителствен агент, попаднал под ударите на закона, който се промъква в опасната зона, за да спаси американския президент, чийто самолет е катастрофирал тъкмо там.

Парижкият апелативен съд определи, че „Максимална сигурност” „е заел огромен брой ключови елементи” от по-стария филм. В „Максимална сигурност” Гай Пиърс играе ролята на несправедливо осъден мъж, комуто е предложена свобода, ако освободи дъщерята на американския президент от затвор в открития Космос, превзет от престъпниците.

„Бокс офис” нарича „Максимална сигурност”, чийто сценарий е написан от Бесон заедно с ирландските продуценти Стивън Леджър и Джеймс Матърс, „безсрамно копие на Карпентъровото „Бягство от Ню Йорк”. Сайтът „Мандейтъри” се шегува, че става дума за „римейк под прикритие”. В отзив за „Гардиън”, Филип Френч пише:

„Джон Карпентър… би могъл да го вземе за римейк на своето „Бягство от Ню Йорк” от 1980.”

Плагиатството трудно се доказва във филмовата индустрия, още повече, че много екшъни и научнофантастични филми си служат с едни и същи средства.

Карпентър, най-известен с хорърите си „Мъглата” и „Нещото”, е поискал 2, 4 милиона долара обезщетение от Бесон. Миналата година съдът издаде решение в негова полза и заповяда на Бесон, компанията му „Йоропакорп” и сценаристите на продукцията да платят на Карпентър и неговия екип 85 хиляди долара. Бесон обжалва с обяснението, че съдебното решение блокира артистичната свобода.

Адвокатите му твърдят, че „един от най-големите френски таланти” никога не би се заел със съзнателно плагиатство и че самият „Бягство от Ню Йорк” дължи много на класическия уестърн „Рио Браво”, както и на „Лудия Макс”, заснет две години по-рано. Апелативният съд обаче отхвърли обжалването и увеличи дължимата сума петкратно. Съдията заяви, че също открива много сюжетни прилики между двата филма.

Адвокатите на Бесон не отговарят на обаждания от петък.

68-годишният Карпентър в момента прави турне с филмовата си музика из Щатите. Най-новият проект на Бесон, научнофантастичното приключение на стойност 180 милиона долара „Валериан и Градът на хилядата планети”, получи възторжен прием, когато отделни кадри от него бяха излъчени на фестивала „Комик-кон“ в Сан Диего миналата седмица. Филмът ще излезе по кината в средата на 2017-а.

Площад "Славейков"