Поредната доза промени в Изборния кодекс започват своя труден път днес, след като парламентарната правна комисия обяви, че започва разглеждането на първо четене на новите законови промени.

Ключов ще бъде въпросът за въвеждане на мажоритарен вот, както поискаха 2,5 млн. българи на референдума през 2016 г. Решението на Върховния административен съд вече е в парламента и по закон депутатите имат 3 месеца, в които да решат дали ще въведат решенията от народното допитване или не - тъй като то не мина нужната граница от активност, но все пак гласуваха над 20% от избирателите.

В голяма степен това са и основните промени, които предвижда законопроектът на ГЕРБ, внесен още в 43-тото народно събрание. 

В проекта на управляващите мажоритарното гласуване ще става в "два тура с абсолютно мнозинство", точно както гласеше въпросът, зададен от Инициативния комитет начело със Слави Трифонов. 31-те многомандатни избирателни района се превръщат в 240 едномандатни района (ЕИР) в страната, като всеки партия, коалиция или инициативен комитет има право да издигне само един кандидат. Кандидат-депутатите ще се съревновават в новите ЕИР-ове за около 28 000 гласа, ако избирателите са колкото на последните парламентарни избори - 6 810 341. Ако никой не спечели 50%+1 гласа на първи тур, първите двама (или трима, четирима и повече, ако има равенство на гласовете) отиват на балотаж след седмица - както е на изборите за кмет и президент. На втори тур печели кандидатът с най-много гласове. При редките случаи на равенство се прави нов частичен балотаж.

Когато става дума за районирането, според ГЕРБ най-редно е то да не се прави от управляващите, както е например в САЩ, а от независима политическа фигура - държавния глава, който има достъп до ресурсите на НСИ, ГРАО и Информационно обслужване, които трябва да вършат тежката експертна работа. А президентът само ще издаде указ, който начертава изборната карта на страната.

Избирателите в чужбина няма да имат свой собствен мажоритарен район, каквито идеи имаше преди, а ще гласуват по постоянен адрес в България в някой от родните 240 ЕИР, и то след регистрация за вота 1 месец преди изборите.

В края на законопроекта на ГЕРБ е и намаляването на субсидията от 11 лв. на 1 лев на глас.

Все още не е ясно каква подкрепа ще съберат ГЕРБ за своите предложения, но е известно, че основният им партньор - "Обединени патриоти" - не са почитатели на референдума или мажоритарния вот. В коалиционните си преговори по този въпрос двете партии не можаха да постигнат съгласие.

Неочаквана подкрепа може да дойде от Веселин Марешки и неговата "Воля", които наскоро обявиха, че ще внасят свой законопроект за мажоритарен вот. Той още не е видял бял свят и няма да бъде обсъждан днес в правна комисия, но според информация от кулоарите на парламента вероятно ще бъде внесен бързо и дебатиран скоро, преди другите законопроекти да стигнат в залата.

Какъв точно ще е видът на тази мажоритарна система не стана ясно от обясненията на аптекарския бос, който обяви, че има "най-добрата идея", а след това описа нещо, което със сигурност не е мажоритарна система:

"Районите си остават същите, законът си остава същият, партиите си подреждат листите и който иска да се кандидатира като независим кандидат, се кандидатира. На първия тур чрез мажоритарното... чрез преференциите, българският народ избира... подрежда всички кандидати от  всички партии в една редичка според броя получени гласове. И първите... примерно ще дам конкретен пример, за да го разберете, във Варна примерно има 15 мандата. Първите 30 от тези 300 или 500 души, които са се кандидатирали, първите 30 се отделят на първия тур. На втория тур участват само първите 30 според получените освен на първия тур, и на втория тур първите 15 стават депутати от Варненския избирателен район."

Заедно със законопроекта на ГЕРБ днес на комисия влиза и такъв на ДПС. В него Движението е покрило обичайните си искания - за агитиране на майчин език, премахване на ограниченията за гласуване в чужбина, въведени от патриотите и ГЕРБ, премахване на квадратчето "не подкрепям никого" и любопитно решение за проблема 15/15.

За да не стават грешки с преференцията, при която хората дават такава на кандидат със същия номер като този на партийната бюлетина, от ДПС предлагат всяка партия да може да остави празно това място в листата - т.е. ако ЦИК изтегли за тях №5, да речем, те да могат да оставят празно 5-ото място във всички региони. Какво ще стане с партията, изтеглила №1 на бюлетината, не става ясно - това явно ще е "късата клечка".