Създаването на нов антикорупционен орган не би постигнало противодействие на корупцията, ако не се съчетае с решителна реформа на прокуратурата като единствения орган, който ръководи разследването и може да повдига и поддържа обвинения срещу лицата, извършили корупционни престъпления. Това се казва в становище на фондация "Антикорупционен фонд", изпратено до правосъдния министър Цецка Цачева. В становището се допълва, че без съдържателна реформа с цел повишаване на капацитета и ефективността на прокуратурата, както и въвеждане на механизми за публична отчетност на прокуратурата и на главния прокурор, каквито са препоръките на Европейската комисия, не би могло да се очакват позитивни резултати в противодействието на корупцията.

Коментарът на фондацията е по повод публикувания за обществено обсъждане проект на закон за противодействие на корупцията, изготвен от правосъдното министерство.

Основно възражение към предложения проект е механичното съчетаване под една институционална структура (Комисия за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество) на твърде различни по естеството си функции и дейности – административнонаказващи, установителни, оперативно-издирвателни, аналитични  и  превантивни. Според фондацията оправдано е в един орган да бъдат съчетани функциите по проверка на имуществените декларации (досега осъществяване от специализирано звено на Сметната палата), установяването на конфликт на интереси (осъществявани от Комисия за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси), както и функциите по анализ и превенция на корупцията (Център за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност към Министерския съвет). Според тях присъединяването към органа на функции по отнемане на незаконно придобито имущество (осъществявани досега от Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество  - КОНПИ) и оперативно-издирвателни функции (осъществявани от специална дирекция в ДАНС) е отклонение от стандартите за ефективно функциониращи институции.

Изтъква се, че комисията за отнемане на имущество през последните години е подобрила своята ефективност. Отбелязва се, че в доклада на ЕК по Механизма за сътрудничество и проверка от януари 2017 г. изрично се препоръчва да се преосмисли предложението КОНПИ да бъде разформирована и обединена с други органи. 

Становището препоръчва изборът на органа да се осъществява от парламента, но с квалифицирано мнозинство - 2/3 или 3/5, или да се прави от различни институции - президент, Народно събрание, правителство. Настоящият текст - избор с обикновено мнозинство в парламента - давал възможност управляващото мнозинство да получи пълна доминация в състава на органа.

Според фондацията записаното в закона несъответствие между имущество и доходи в размер на 150 000 лв. е твърде висока сума за българския икономически стандарт.

"По този начин се дава една своеобразна амнистия за значителни по размер доходи, придобити от незаконна дейност - средноаритметично тази сума е в двоен размер на месечната нетна средна работна заплата  за  страната.  Считаме,  че  общият  размер  на  несъответствието  за  целия  проверяван период следва да е не по-голям от 50 000 лв.", казват от фондацията.