Съвпадения в един ден...

Зам. главният прокурор Борислав Боби Сарафов е единственият номиниран за директор на Националната следствена служба.

Това произтече от днешното заседание на прокурорската колегия на ВСС, където кандидатурата на досегашния зам. на Сотир Цацаров се оказа единствена за овакантения пост от Евгени Диков, който стана член на ВСС. Диков е и един от предложителите на Сарафов, заедно със самия Цацаров, Пламена Цветанова, Даниела Машева и Пламен Найденов.

Други номинации не бяха бяха направени, а на обръщението на главния прокурор - има ли други предложения, защото днес е последната възможност, колегията отговори с раболепно мълчание.

Сарафов се замеси в няколко - най-меко казано смущаващи истории - в последно време. Първата бе, когато полицайка от ГДБОП заведе дело срещу него в СГС за арогантно държане и откровени заплахи, отправени в кабинета му по преписка, свързана с небезизвестната фирма "Агромах". После полицайката рязко размиси и си оттегли иска.

Следващият случай бе около влаковата катастрофа в Хитрино, когато Сарафов лично се появи на заседание на разследващия екип (без да е част от него) и започва да обижда възрастните следователи от НСлС.

Един от тях – Страхил Каменички - руган от Сарафов, че е „заешко сърце“, защото не повдигнали обвинения на „двама убийци“ (това - преди да се произнесе съдът), т. е. на машинистите от дерайлиралия на гара Хитрино влак, отвърна с две дела срещу зам. главния прокурор. Едното бе гражданско за непозволено увреждане, другото – наказателно, за обида. И двете бяха прекратени, като съдилищата приеха, че в случая Сарафов е действал като зам. главен прокурор и е имал функционален имунитет.

Той освен това нахока следователите, че се интересували само от "ишиас и лумбаго" и - комай безпрецедентно в системата - 9 разследващи  събраха смелост да подпишат сигнала срещу него.

Съдиите по тези дела обаче не изключиха възможността да се търси дисциплинарна отговорност от втория най-отговорен обвинител в държавата - нещо, по което не се е чуло да има напредък в Инспектората на ВСС (ИВСС).

Затова пък Сарафов сезира ИВСС срещу следователите, включително и срещу номиниращия го днес Евгени Диков.

След това Сарафов изненадващо бе издигнат за член на ВСС. След това рязко размисли и се отказа...

Също така днес Окръжна прокуратура – Шумен предаде на съд машинистите Димитър Михнев и Радослав Петков за това, "че на 10.12.2016 г. при управление на подвижен железопътен състав – товарен влак са нарушили правилата за движение, уредени в Закона за железопътния транспорт... за правилата за техническа експлоатация, движение на влаковете и сигнализацията в железопътния транспорт и по непредпазливост са причинили смъртта на 7 лица, телесни повреди на 14 лица и случаят е особено тежък".

"При наредено влизане в гара Хитрино на трети отклонителен коловоз локомотивният машинист Димитър Михнев не е изпълнил незабавно, точно и безусловно указанията на сигнала на предупредителния семафор. При навлизане в гарата управлявал влаковата композиция със скорост 78 км/ч. и не намалил скоростта до 40 км/ч.

Вторият локомотивен машинист Радослав Петков не предприел действия за незабавно спиране на влака, след като Михнев не показал с действия, че управлява безопасно влака.

В резултат на допуснатите нарушения от двамата машинисти е последвало дерайлиране на влака и повреждане на вагон-цистерни от състава на композицията, изтичане на превозван газ пропилен и последвал взрив.

По непредпазливост и при независимо съпричиняване двамата са причинили смъртта на 7 лица и телесни повреди на 14 лица, заключават разследващите.

Те установили, че произшествието не е предизвикано от повреди в жп инфраструктура; не се дължи на повреди в осигурителната техника; не е предизвикано от техническа неизправност на подвижния състав; не се касае за техническа неизправност, свързана с превозвания товар - претоварване, респективно недостатъчно натоварване на вагоните цистерни.

"Причина за настъпилото жп произшествие е движението на влака с висока скорост –двойно по-висока от разрешената от 40 км/час по криви при влизане в отклонителния трети коловоз на гара Хитрино, което е довело до претоварване и разрушаване на железния път и дерайлиране на част от вагоните. При дерайлирането е настъпил пробив в десетата цистерна от влака, натоварена с пропилен, изтекъл е газ, който се е смесил с въздуха и се взривил, при което разрушил сгради и последвал пожар. Налице е пряка причинно-следствена връзка между допуснатите от двамата подсъдими нарушения на правилата за движението на подвижен състав и настъпилата смърт на повече от едно лице (на 7 лица) и съставомерни телесни повреди на повече от едно лице (на 14 лица)."

Материалите по делото са 40 тома, а обвинителният акт срещу двамата подсъдими – 75 страници. Димитър Михнев е с мярка за неотклонение „парична гаранция" 10 000 лева, а Радослав Петков с „подписка". Наложена им е забрана за напускане на страната, допълват от прокуратурата.

Предстои Окръжният съд в Шумен да насрочи разглеждането на делото.

А ако стане директор на НСлС, Борислав Сарафов пак ще е зам. главен прокурор.