Правели са го с маймуни: затваряли са ги в камери, в които после са впръсквали азотен двуокис. Но не са се спрели само дотук - в експериментите са включили и хора, на които са им пускали същия газ, който се отделя в атмосферата от дизеловите двигатели. И всичко това по поръчка на един германски изследователски институт, свързан с германската автомобилна индустрия.

Подобни експерименти извикват в съзнанието ни най-страшни спомени: за газовите камери в Аушвиц-Биркенау, но и не само там. Напомнят ни също и за нацистката програма за ликвидиране (чрез обгазяване) на хора с увреждания - 70 хиляди души са загинали в хода на т.нар. акция Т4. Все спомени за най-тъмните страници в германската история.

След аферата Дизелгейт с Фолксваген, тръгнала от САЩ и разраснала се до много по-голям скандал, обхващащ и други автомобилни концерни, някак си е трудно са си представим, че може да има и нещо още по-лошо. Но е факт. 

Всички се дистанцират

При тези опити напълно здрави хора е трябвало да дишат в затворени помещения отровни газове в продължение на 3 часа. Сигурно всеки, който живее близо до някоя натоварена пътна артерия, вдишва много повече отрова от участниците във въпросния експеримент. Дали в този смисъл той не е нещо напълно безобидно, което обаче сега се преувеличава? Преди да правим изводи, трябва да научим повече за тези експерименти. 

Но тези, вършени с животни, са просто осъдителни. И много глупави. Възможно е когато са правели опитите с маймуни (през 2015 година) огънят вече да е горял толкова силно, че автомобилните производители да са мислели само как да се измъкнат от примката. А през септември 2015 година гръмна бомбата Дизелгейт. 

След като научихме за въпросните тестове, всички се дистанцираха от тях: от Даймлер заявиха, че "са потресени от случващото се в името на германската автомобилна индустрия". В допълнение увериха, че за тестовете не са били използвани автомобили на концерна.

От БМВ също се дистанцираха, като подчертаха, че по принцип били срещу експериментите с животни, и че проектът - видите ли - е трябвало да бъде спрян. Не закъсняха много и от Фолксваген, който се извини за "грешното поведение на отделни лица". И всички до един сега настояват да бъде разследвано как въобще е могло това да се случи. 

От Волфсбург до Щутгарт - само лъжи

И наистина - как въобще това е могло да са случи? - Ама че глупав въпрос! Нали точно тези три автомобилни концерна, заедно с доставчика Бош, основаха през 2007 година Европейското изследователско дружество за околна среда и здраве в транспортния сектор (EUGT). Именно тази институция, която не е нищо друго освен една лобистка групировка, предрешена като научно звено, подкрепяща кампанията на германските автомобилни фирми за чист дизел, е поръчала серията експерименти. Точно тя стои зад експеримента с хора в Аахен, който не е бил предназначен директно за автомобилната индустрия, но пък ѝ пасва идеално, защото при участниците в експеримента "не са установени никакви реакции от инхалирания азотен двуокис", както се посочва в доклада на EUGT.

В управата на това зловещо, междувременно разпуснато дружество, са участвали и висши мениджъри от автомобилните концерни. Сега ще стане същото, както и при Дизелгейт: ще настояват, че само един тесен кръг от хора са били посветени, а хората от високите фирмени етажи не са знаели нищо. И ще жертват пешките - както направиха с осъдения в САЩ мениджър на Фолксваген Оливър Шмит. Всички останали ще си измият ръцете. Ето това също са германските автомобилни концерни - истински майстори на триковете, лъжите и прикритията.

Най-странното в тази история е, че всичко това изглежда изобщо не тревожи клиентите на автомобилните концерни: 2017-а е била  рекордна в продажбите за Фолксваген. Не по-лоша е била тя и за Даймлер. А в същото време по улиците на големите германски градове живеят хора, които дишат такива отрови, каквито не са вдишвали нито маймуните, нито хората от газовите експерименти.

Дойче веле.

По-късно днес ръководството на автомобилостроителния концерн Фолксваген (Volkswagen) обяви, че отстранява временно главния си лобист Томас Щег във връзка със скандалните тестове за установяване на влиянието на отделяните автомобилни газове върху маймуни и дори хора. Щег заяви, че ще поеме цялата отговорност и че компанията няма повече да прави тестове с животни. Уважавам решението му, посочи в комюникето главният изпълнителен директор на Фолксваген Матиас Мюлер. В документа се допълва, че вътрешното разследване по случая напредва скоростно.

Тестовете на дизелови емисии са направени по искане на Европейската група за изследвания на околната среда и здравето в транспорта - несъществуваща вече лобистка инициатива, финансирана от Фолксваген (Volkswagen), Даймлер (Daimler), Бе Ем Ве (BMW) и Бош (Bosch). Експериментите са целели да покажат, че уж е безопасно да се вдишват отработени автомобилни газове.
Щег посочи пред германския таблоид "Билд", че е знаел за тестовете, но не е информирал тогавашния главен изпълнителен директор. Германската министърка на околната среда Барбара Хендрикс определи тези тестове като безотговорни, допълва Ройтерс.