Когато през юли миналата година Мария Габриел стана еврокомисар с ресор цифрова икономика и цифрово общество, всички в сферата се надяваха на най-доброто. Млада евродепутатка от несъвсем добре цифровизираната България изведнъж е сложена начело на европейската дигитална стратегия, пише Йоанна Плюшинска от “Политико“. Ресорът ѝ е създаден с единствената цел да подпомогне създаването на Цифровия единен пазар на Европа, план за 415 милиарда долара, който цели да направи Европейския съюз глобален технически хъб.

Какво може да се обърка?

Оказва се много, пише авторитетното европейско издание. Девет месеца след назначаването й европейски чиновници и технически гиганти вече имат конкретни причини да са недоволни от нейното лидерство. Плановете за отмяна на геоблокирането са изправени пред опасност от провал. Дискусиите за реформа в правилата за телекомите затъват, а опитите да се договори компромис за реформа на регулациите на авторското право са блокирани.

Надеждите за пробив са толкова слаби, че е уместно да се каже, че оригиналната идея на председателя на Еврокомисията Жан-Клод Юнкер за единен цифров пазар е мъртва, пише още “Политико“.

“Тя няма политическа тежест“, казва пред изданието чешката евродепутатка Дита Харанзова.

Преди Габриел за цифровата икономика отговаряше Гюнтер Йотингер. Който за разлика от нея умее да оказва натиск и да манипулира страните членки, докато постигнат компромис.

“Тя все още не е представила ясна стратегическа визия, която се отклонява от институционалния наратив на подчинените й“, казва преподавателят в колежа по бизнес HEC в Париж Алберто Алемано.

Бизнес, евродепутати и чиновници се съгласяват: освен ако тя не предложи ясна собствена позиция или поне не поведе битка за спасяване на оригиналната идея на Еврокомисията, курсът, по който планът за единен цифров пазар върви, няма да се промени.

Грешно избрани битки

Мария Габриел все пак получава похвали, след като е постигнато споразумение за радиочестотния спектър за телекомите, отбелязва “Политико“. Но друг голям проблем остава – как ще се финансира идеята за разработване на 5G мрежа.

Очаква се най-много пари да дойдат от големите телекоми. Те обаче изтъкват, че Габриел не се интересува от тях. Вместо това тя се е съсредоточила върху борбата с фалшивите новини.

Относно регулациите за авторското право Габриел рядко поема инициативата, разказват еврочиновници пред “Политико“. Еврокомисията изпраща десетки служители на срещите на Съвета по този въпрос, но Габриел рядко се появява.

Твърде много фалшиви новини

Габриел отделя най-много време и внимание на дезинформацията и фалшивите новини. Очаква се през април тя да представи подробна стратегия за борба с тях.

От политическа гледна точка наблягането върху проблема с дезинформацията има логика. Но за техническите гиганти, които се оплакват от бавния прогрес по цифровия пазар, фалшивите новини са извън полето на интерес. Твърде малко вероятно е Еврокомисията да предложи регулации на дезинформацията. А други въпроси стоят без отговор.

Основните критики към Габриел във връзка с единния цифров пазар са, че се придържа плътно до опорните точки на администрацията, което й дава малко пространство да посредничи за политически компромиси и да изгражда връзки с националните правителства.

Ако не успее да постигне победи по аудиовизуалното геоблокиране или условията за телекомите, Еврокомисията вероятно ще се откаже от тези си предложения, завършва статията на “Политико“. А това ще изправи първоначалната идея на Юнкер за дигитален цифров пазар пред провал.