Подходът, който сме предприемали през последните 30 г. с кърпежа на дупките, е практика, която трябва да бъде спряна и заради автомобилите, и заради здравето на гражданите. Това заяви днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков на международна конференция "Пътна безопасност. Нови технологии и добри световни и европейски практики".

Нанков припомни, че България е лидер в черната статистика на Европа по жертви по пътищата. По данни на Евростат за 2016 г. жертвите у нас са 99 на 1 млн. души население, два пъти повече от средното за ЕС (50 на 1 милион) и 3.5 пъти повече от страната с най-малко загинали на пътя в ЕС - Швеция.

"Факт е, че по тази тема трябва да бъде ангажирано цялото ни общество - възпитание на нашите водачи, пешеходци и т.н. Но трябва да решим и проблема с недофинансирането в сектора "Пътна безопасност“ като неразделен сегмент от сектора за движение по пътищата. Разбира се, тол системата ще даде огромен ресурс, голяма част от който ще бъде насочен към безопасността по пътищата, но няма да е панацея“, заяви регионалният министър.

Министърът посочи, че около 8000 км републикански пътища и 12 000 км общински се нуждаят от спешна цялостна рехабилитация и напомни за системния проблем, свързан с недофинансирането в пътния сектор. 

Наред с това Нанков съобщи, че България е готова с проекти за мерки и дейности за повишаване на пътна безопасност за над 3 млрд. лева, които да предложи за еврофинансиране след 2020 г.

ЕК изисква на база на бъдещи дебати, които стартират от май по темата "Стратегическа рамка за пътна безопасност", информация от всички страни от ЕС какви дейности в тази връзка ще бъдат предприети и какъв е необходимият за това ресурс, обясни министърът.

По темата "Инфраструктура", в частта "Пътна безопасност", подадохме мерки и дейности на стойност над 3 млрд. лева. От тях 2.6 млрд. лева са средства за пътна безопасност по съществуващите пътища и около 730 млн. лева са за тези, които се предвижда до 2030 г.- да бъдат изградени - автомагистрали, скоростни пътища.

Министърът информира, че на база на многогодишната финансова рамка се дебатира темата да има нарочен инструмент под формата на програма или фонд за пътна безопасност за периода 2020-2030 г.