Руските наемници, които се бият в Сирия на страната на режима на Асад, се прехвърлят в раздираната от близо 7 години гражданска война чрез тайни полети от Ростов на Дон. Това разкри агенция Ройтерс в разследване по темата.

 
Мъжете се качват в самолети на частната сирийска компания Cham Wings. Съединените щати я включиха в списъка на санкциите през 2016 г. заради превоз на бойци за режима на президента Башар ал Асад в Сирия и помощ за сирийското военно разузнаване при доставката на оръжия и оборудване. ". 
 
Самолетите на компанията пристигат на летище Платов в Ростов предимно през нощта и заминават рано сутринта, когато на аеропорта почти няма други пътници. Публична информация за тези полети и разписанията им няма. Няма и възможност за закупуване на самолетни билети от Ростов до Дамаск или Латакия, където е разположена руската военна база в Сирия - "Хмеймим". 
 
Еърбъсът, в който руските наемници летят за Сирия, е един от десетките самолети, някога принадлежали на европейски и американски авиопревозвачи. Чрез мрежа от посредници и офшорни компании тези самолети се озовават в ръцете на авиокомпании от Близкия изток, което, според Вашингтон, помага на Сирия да заобиколи санкциите на САЩ.
 
Мъжете от полета, който екипа на Ройтерс проследява, отказват да разговарят с журналистите.
 
"Подписали сме документи, нямаме право нищо да кажем!"
От Airbus A320, с който те ще пътуват, се изсипват трийсетина загорели мъже в камуфлажни униформи, които бързат да се качат в автобуса, който ги чака, пише Ройтерс. Някои от тях носят в ръцете си торбички с лого на безмитните магазини от летището в Дамаск, пояснява агенцията. Мъжете са руски военни наемници, които се изпращат в помощ на Асад, показва разследването на Ройтерс.
 
Пробойна в санкциите
 
Ройтерс проследява веригата за доставка на самолети в Близкия изток и разкрива пролуките в санкциите на САЩ, които би трябвало да ограничат възможността на Асад и неговите съюзници от Ислямската революционна гвардия на Иран и групата "Хизбулла", да получават оръжие и средства, необходими за военна кампания. Разследването показва и как руски военни наемници от частна компания са прехвърляни в Сирия, макар властите на Руската федерация да не го признават.
 
Русия заявява, че участието ѝ в конфликта в Сирия е ограничено до въздушни удари, обучение на сирийски войски и малък брой специални части. Журналисти от Ройтерс се обърнали с въпроси по темата към говорителя на Кремъл Дмитрий Песков, който ги посъветвал по темата за полетите за Сирия от Ростов на Дон, както и за руските наемници да се обърнат към руското Министерство на отбраната. Оттам обаче не така и не отговорили.
 
Разследването на агенция Ройтерс разкрива сложна схема от прехвърляния и замитане на следи от сделките със самолетите, в които участват бивши съветски офицери, офшорни фирми, украински компании и дори - макар и непотвърдено - украински разведки.
 
Въпреки отказите обаче, Ройтерс проучва онлайн базите за проследяване на полети, тъй като там се появява редовно информация. В продължение на 14 месеца - от 5 януари 2017 г. насам, екипът на агенцията изброява 51 полета на Cham Wings от Дамаск и Латакия до Ростов и обратно. Всеки път се използва Airbus A320, който може да превозва до 180 пътници.
Eдин особено чувствителен въпрос

За Русия, където паметта за войните в Афганистан и Чечня е още силна, темата за човешките загуби на война е особено чувствителна. Запитани от Ройтерс приятели и руски наемници разказват, че Москва ги използва за водене на наземни операции. Това позволява да не се рискуват за тези битки военнослужещи, чиято смърт се обявява официално. 

Според съобщенията на руските власти, от момента на началото на руската операция в Сирия през септември 2015 г. там са загинали 44 военнослужещи. В тази бройка не се включват 39 руски граждани, загинали в несвързана с бойни действия авиокатастрофа в Латакия на 6 март. Според оценката на Ройтерс, основана на разговори с роднини и близки на загинали, а също и с местни чиновници, само от януари до август 2017 година в Сирия са загинали не по-малко от 40 руски наемници.

Един от загиналите е отлетял за Сирия именно от Ростов, с един от тези нощни полети, разказва вдовицата му.  В свидетелството за смъртта му, издадено от руското консулство в Дамаск, като причина за смъртта е посочено: "хеморагичен шок от осколки и огнестрелни рани".

Колко са руските бойци, наети от частни компании, в Сирия
 
В Сирия се бият между 2000 и 3000 наемници, разказва Евгений Шабаев, атаман на обществото на казаците Ховрино и първи секретар на Всеруската обществена организация "Поколение на победата". Той казва, че поддържа връзки с някои от служителите на ЧВК (частна военна компания "Вагнер"). Според военния лекар и други двама източници, запознати с въпроса, през февруари в Сирия само в една битка са били убити или ранени около 300 руски бойци.
 
 
Наемничеството в Русия е забранено със закон, а закон за статута на ЧВК няма. Ройтерс не са успели да се свържат с бившия офицер от руското разузнаване Дмитрий Уткин, който стои зад създаването на "Вагнер".
 
Руснак, който четири пъти е бил в Сирия, разказал на Ройтерс, че чартърните полети на Cham Wings са основен способ за прехвърляне на руски наемници в Сирия. Военни самолети се използвали само в тези случаи, в които местата в еърбъсите не стигали.
 
 
Вдовицата на друг руснак, убит в Сирия, казва, че в свидетелството за смъртта на мъжа й било написано: "карбонизация на тялото", с други думи, изгорял жив.
 
Руските наемници често са хвърляни в най-опасните битки и са първите, които влизат да освобождават градовете", разказва друга жена, изгубила съпруга си там. Това разказал мъжът й след първото си пътуване до Сирия.
 
Едва след това там влизат правителствените войски и развявайки знамена, приемат поздравления за победата, спомня си вдовицата.