Руският олигарх Олег Дерипаска върна трите частни самолета, които купуваше на лизинг, предаде Ройтерс.

Наложените срещу него през април санкции на САЩ направиха невъзможно използването на машините, съобщиха от компанията лизингодател.

Самолетите са „Гълфстрийм“ - любими на бизнесмените, на които се налага често да летят. Машините могат да извършват дълги полети, а плюшените им салони предлагат огромни удобства.

И трите самолета са обявени за продан, като за два от тях първоначалната цена е по 29,95 милиона долара.

Връщането на самолетите показва колко силно санкциите са засегнали бизнес империята на Дерипаска – доста отвъд алуминиевата компания „Русал“, чиито продажби и вериги за доставка пострадаха тежко.

Алиреза Итихадие – директор на лизинговата компания „Фрийстрийм“, заяви, че самолетите са собственост на предоставилите кредит банки „Креди Сюис“ и „Райфайзен“. Лизингополучател е компания, управляваща фирмите на Дерипаска.

Машините са използвани от висшето ръководство на компаниите на олигарха и от самия него, заяви Итихадие по телефона за Ройтерс.

„Той е санкциониран, компаниите му са санкционирани, той трябва да върне самолетите. Той трябва да прекрати предсрочно лизинга според правилата на санкциите“, каза Итихадие, без да уточни какви правила са приложени в този случай.

Представител на пресслужбата на „Русал“ заяви, че компанията отказва да коментира.

Говорител на „Креди Сюис“ отказа да коментира случая, но каза:

„Креди Сюис работи с международните регулатори навсякъде, където има бизнес, за да гарантира спазването на санкциите. Това включва и пазване на последните санкции срещу Русия.“

Олег Дерипаска. Снимка АП/БТА

Говорителка на „Райфайзен“ заяви, че не може да отговори на въпроса на Ройтерс, тъй като четвъртък е официален празник в Австрия. Тя каза също, че поради закона за банковата тайна институцията не може да коментира потенциални клиенти.

Дерипаска бе включен в санкционния списък на САЩ на 6 април, тъй като официални представители във Вашингтон обявиха, че той  други руски олигарси са се облагодетелствали от „зловредни действия“ на Кремъл по целя свят.

Всички попаднали в списъка нямат право да влизат в САЩ, а на американски компании и граждани е забранено да имат бизнес с лица и фирми от списъка.

Компании от страни извън САЩ също могат да бъдат наказани от Вашингтон, ако бъде решено, че са замесени в значителни трансакции със санкциониран обект. Банкови източници заявиха, че това е накарало европейските банки да внимават с трансакции на Дерипаска или която и да било свързана с него фирма.

Според регистъра за раждански самолети на остров Ман, където са регистрирани трите машини на Дерипаска, собствениците им са офшорни компании, чиито акционери не са публично обявени.

И трите самолета на Дерипаска са „Гълфстрийм Г-550“. Една чисто нова такава машина струва около 50 милиона долара. Боядисани са в сиво и бяло. Могат да прелитат до 12 500 километра. И могат да бъдат оборудвани с екстри като отделна спалня и кожени седалки, ушити на ръка.

Според Алиреза Итихадие собствениците са решили да продадат самолетите в момента, в който Дерипаска прекрати лизинга.

„Банката няма нужда от активите. Банките вземат активите. Веднага щом лизингът бъде прекратен, те или ще ги продадат, или ще ги изкупят с обратен лизинг“, каза Итихадие.

Двата самолета, които се продават за по 29,95 милиона долара, са произведени през 2012 г.. Третият е от 2005 г. И няма първоначална цена.

При налагането на санкциите един от самолетите се е намирал в швейцарския град Базел, показват данни от проследяването на полетите. Ден по-късно – на 7 април, той отлетял за Москва.

Най-старата от трите машини била в Бъфало, щата Ню Йорк, на 6 април. Ден по-късно тя отлетяла за Ню Йорк, а оттам – за Москва. След седмица самолетът направил обиколка из Сибир, където Дерипаска има заводи. Източници, близки до „Русал“, споделиха, че тогава олигархът посетил обектите.

Преди време, когато бяха наложени други санкции, засягащи пътуванията на руски олигарси, петролният магнат Генадий Тимченко се оплака пред ТАСС, че от „Гълфстрийм“ спрели да обслужват самолета му, тъй като той попаднал в американския черен списък през 2014 г.