Ad Config - Website header

 

Article_top

Определяният като "лобистки" закон за горивата, приет окончателно днес от депутатите, литва към Брюксел в момента, в който бъде обнародван в "Държавен вестник". Европейската комисия ще бъде сезирана с искане за започване на наказателна процедура срещу България не от кого да е, а от партията от управляващата коалиция НФСБ. 

Още вчера вицепремиерът и лидер на НФСБ Валери Симеонов се закани, че ще сезира ЕК, а днес Симеонов затвърди това си намерение и по време на брифинг в парламента, където дойде, за да защити предложения от него закон за шума. 

Симеонов обаче няма да е физическият "вносител" на сигнала до ЕК. Това ще направят от парламентарната му група, в т. ч. и депутатите, които се бяха подписали под законопроекта като негови вносители, даде заявка пред Клуб Z Симеонов. ЕК можело да бъде сезирана и от засегнатата страна - малкия бизнес с горива, според който целият проект облагодетелства големите производители.

Според НФСБ част от приетите норми в законопроекта за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, по-известен като закон за горивата, противоречат на редица евродирективи. Депутатът на Симеонов Йордан Апостолов посочи, че един от основните проблеми в така приетия проект е новото изискване за търговците с горива да депозират в Министерството на икономиката суми или да дадат банкови гаранции като обезпечения по бъдещи актове по силата на законите, които регулират дейността им. Бяха определени обезпечения за различните типове бизнес с горива в диапазона 20 000 лева до 500 000 лева.

Апостолов припомни, че в момента срещу България тече наказателна процедура именно за искането за обезпечения по закона за ДДС. В действителност, през март ЕК обяви, че започва процедура заради чл. 176 от закона. 

Понастоящем малките дружества, търгуващи с горива, са задължени да плащат авансово прекомерно високи суми, за да гарантират, че могат да платят дължимото от тях ДДС. За големите дружества е достатъчно само да внесат гаранция в размер, равен на дължимото по сделките им ДДС.

Позицията на ЕК е, че националното законодателство не е съвместимо с нормите на ЕС  и със свободата на стопанска инициатива. 

Апостолов цитира и становището на МВР по закона за горивата, според което ще се облагодетелстват малко на брой икономически субекти.

Днес парламентът прие окончателно на второ четене законопроекта за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, по-известен като закон за горивата. 

Той влиза в сила в шестмесечен срок от обнародването му в "Държавен вестник", с изключение на отделни текстове. Със закона се въвеждат специални изисквания за регистрация на търговците с нефт и нефтопродукти - определен уставен капитал и обезпечение, както и високи санкции за нарушителите.

Лице, което осъществява търговия с нефт и нефтени продукти без регистрация, извън нейния обхват или в нарушение на законовите условия, ще се наказва с глоба, съответно с имуществена санкция в размер от 25 000 до 250 000 лв. За повторно нарушение санкцията е в двоен размер, реши парламентът.

Превозваните нефт и/или продукти от нефтен произход, превозните средства и други съоръжения, използвани за транспорт на нефтени продукти без регистрация, ще се отнемат в полза на държавата, независимо от това чия собственост са.

Забранява се зареждането с нефт и продукти от нефтен произход на пътни превозни средства или извънпътна техника или механизация от мобилни бензиностанции, други пътни превозни средства, преместваеми обекти или подвижни съоръжения, с изключение на зареждането от вътрешен обект за собствени нужди и обект, от който се извършва земеделска дейност, както и зареждането за собствено потребление до 80 литра.

При нарушение на забраната се налага глоба или имуществена санкция от 20 000 до 200 000 лв. 

Водачите са длъжни да зареждат с гориво управляваните от тях пътни превозни средства и/или самоходни машини само на бензиностанции, които разполагат с резервоари, които са трайно прикрепени към недвижим имот, записаха депутатите в Закона за движение по пътищата чрез преходните и заключителни разпоредби на закона за горивата.

Срещу този текст възрази Георги Колев ("Обединени патриоти"). Представете си, всички ние ще станем престъпници, ако закъсаме на пътя и отиваме с една пластмасова бутилка да си налеем гориво, за да може да си подкараме автомобила, коментира той. 

В отговор председателят на ресорната парламентарна комисия Емил Димитров разясни, че никъде в този закон не се прави каквото и да е ограничение да се зарежда от бензиностанция било земеделска техника, било резервоар до 1000 литра или туба за лека кола. Той отбеляза, че за земеделските производители е разрешено до 80 литра, заредени от вътрешен обект, да не се брои за престъпление, защото наистина може по пътя да е свършило горивото на трактор или земеделска техника. 

Не беше прието предложението на Христиан Митев (ОП) законът да влезе в сила след нотификация от Европейската комисия. Емил Димитров посочи, че Министерството на икономиката, докато е изготвяло закона, не е поискало такава нотификация. Той обясни, че се дава шест месеца срок за влизането му в сила, през който това може да бъде направено.

 

Определяният като "лобистки" закон за горивата, приет окончателно днес от депутатите, литва към Брюксел в момента, в който бъде обнародван в "Държавен вестник". Европейската комисия ще бъде сезирана с искане за започване на наказателна процедура срещу България не от кого да е, а от партията от управляващата коалиция НФСБ. 

Още вчера вицепремиерът и лидер на НФСБ Валери Симеонов се закани, че ще сезира ЕК, а днес Симеонов затвърди това си намерение и по време на брифинг в парламента, където дойде, за да защити предложения от него закон за шума. 

Симеонов обаче няма да е физическият "вносител" на сигнала до ЕК. Това ще направят от парламентарната му група, в т. ч. и депутатите, които се бяха подписали под законопроекта като негови вносители, даде заявка пред Клуб Z Симеонов. ЕК можело да бъде сезирана и от засегнатата страна - малкия бизнес с горива, според който целият проект облагодетелства големите производители.

Според НФСБ част от приетите норми в законопроекта за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, по-известен като закон за горивата, противоречат на редица евродирективи. Депутатът на Симеонов Йордан Апостолов посочи, че един от основните проблеми в така приетия проект е новото изискване за търговците с горива да депозират в Министерството на икономиката суми или да дадат банкови гаранции като обезпечения по бъдещи актове по силата на законите, които регулират дейността им. Бяха определени обезпечения за различните типове бизнес с горива в диапазона 20 000 лева до 500 000 лева.

Апостолов припомни, че в момента срещу България тече наказателна процедура именно за искането за обезпечения по закона за ДДС. В действителност, през март ЕК обяви, че започва процедура заради чл. 176 от закона. 

Понастоящем малките дружества, търгуващи с горива, са задължени да плащат авансово прекомерно високи суми, за да гарантират, че могат да платят дължимото от тях ДДС. За големите дружества е достатъчно само да внесат гаранция в размер, равен на дължимото по сделките им ДДС.

Позицията на ЕК е, че националното законодателство не е съвместимо с нормите на ЕС  и със свободата на стопанска инициатива. 

Апостолов цитира и становището на МВР по закона за горивата, според което ще се облагодетелстват малко на брой икономически субекти.

Днес парламентът прие окончателно на второ четене законопроекта за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, по-известен като закон за горивата. 

Той влиза в сила в шестмесечен срок от обнародването му в "Държавен вестник", с изключение на отделни текстове. Със закона се въвеждат специални изисквания за регистрация на търговците с нефт и нефтопродукти - определен уставен капитал и обезпечение, както и високи санкции за нарушителите.

Лице, което осъществява търговия с нефт и нефтени продукти без регистрация, извън нейния обхват или в нарушение на законовите условия, ще се наказва с глоба, съответно с имуществена санкция в размер от 25 000 до 250 000 лв. За повторно нарушение санкцията е в двоен размер, реши парламентът.

Превозваните нефт и/или продукти от нефтен произход, превозните средства и други съоръжения, използвани за транспорт на нефтени продукти без регистрация, ще се отнемат в полза на държавата, независимо от това чия собственост са.

Забранява се зареждането с нефт и продукти от нефтен произход на пътни превозни средства или извънпътна техника или механизация от мобилни бензиностанции, други пътни превозни средства, преместваеми обекти или подвижни съоръжения, с изключение на зареждането от вътрешен обект за собствени нужди и обект, от който се извършва земеделска дейност, както и зареждането за собствено потребление до 80 литра.

При нарушение на забраната се налага глоба или имуществена санкция от 20 000 до 200 000 лв. 

Водачите са длъжни да зареждат с гориво управляваните от тях пътни превозни средства и/или самоходни машини само на бензиностанции, които разполагат с резервоари, които са трайно прикрепени към недвижим имот, записаха депутатите в Закона за движение по пътищата чрез преходните и заключителни разпоредби на закона за горивата.

Срещу този текст възрази Георги Колев ("Обединени патриоти"). Представете си, всички ние ще станем престъпници, ако закъсаме на пътя и отиваме с една пластмасова бутилка да си налеем гориво, за да може да си подкараме автомобила, коментира той. 

В отговор председателят на ресорната парламентарна комисия Емил Димитров разясни, че никъде в този закон не се прави каквото и да е ограничение да се зарежда от бензиностанция било земеделска техника, било резервоар до 1000 литра или туба за лека кола. Той отбеляза, че за земеделските производители е разрешено до 80 литра, заредени от вътрешен обект, да не се брои за престъпление, защото наистина може по пътя да е свършило горивото на трактор или земеделска техника. 

Не беше прието предложението на Христиан Митев (ОП) законът да влезе в сила след нотификация от Европейската комисия. Емил Димитров посочи, че Министерството на икономиката, докато е изготвяло закона, не е поискало такава нотификация. Той обясни, че се дава шест месеца срок за влизането му в сила, през който това може да бъде направено.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Трябва ли България да приеме еврото?