Ad Config - Website header

 

Article_top

Курс по модернизъм и постмодернизъм, който започва в София през ноември, ще ни учи как да разпознаваме изкуството и как да го различаваме от цапаници и имитации. Заниманията са фокусирани върху различните стилове и движения от ХХ и ХХI век.

„Ако понякога се чудите, защо няколко цветни петна в рамка се намират в големите галерии, а други не заслужават внимание, защо Кристо е важен, защо някои днешни творби ви карат да се чувствате глупаво, въпреки че музеите са вашето хоби, заповядайте да разберем заедно” -  казва водещата на курса Нада Нешева, която е и докторантка по История на изкуството във Великобритания. „Това е по-скоро практически, отколкото информационен курс, – обяснява тя. - Аз нямам никакъв интерес да чета информация – тази година е роден този артист и той направил това и това, а целта е да се запитаме защо това е важно, защо е изкуство и защо това изкуство се е променило толкова много през последните 100 години.“

По тази причина и заниманията включват много забавни игри и работа в групи.

За курса не се изискват предварителни знания, а започва с визуални упражнения при които участниците се учат не само да гледат, но и да „виждат” различните елементи в картините. Обучението се състои от 15 теми, които разглеждат ключови произведения на ХХ и ХХI век, както и тяхната връзка с историята, модата, религията, политиката, архитектурата. Фокусът е изкуството след Втората световна война, но курсът включва и някои важни движения от модернизма – като експресионизъм, кубизъм, дада, сюрреализъм.

'Камуфлаж' -произведение на испанския артист Пежак, посветено на сюрреалиста Рене Магрит. Курсът разглежда автори и от модернизма, които влизат в диалог със съвременното изкуство.

Особено ударение е поставено на съвременното изкуство от 60-те години до днес и големите промени в стила, настъпили заедно с него – ленд арт, поп арт, концептуализъм, инсталация. Друга важна тема е връзката между американския кич и социалистическия реализъм. Заедно със западните образци, се прави паралел с произведенията у нас, обсъждат се паметниците и тяхната съдба. Няколко занимания са посветени на нашата връзка с изкуството и какво то ни казва за нас като хора, за връзката ни с другите хора, с миналото и с политиката.

Това е първият и единствен засега курс у нас, който превежда на достъпен език произведенията на постмодернизма, твърдят организаторите. Затова го посещават дори хора, завършили художествената академия. Курсът се проведе за първи път в София през есента на 2014 г. и поради големия интерес, последваха още четири негови издания. През лятото на 2015 г. бе проведен за последен път, тъй като водещата Нада Нешева замина за Великобритания за докторската си дисертация посветена на изкуството като съпротива. Заниманията през 2014-2015 г. бяха посещавани от архитектки, галеристи, колекционери, художници, преподаватели и студенти, политици, както и хора от далечни на изкуството професии, които го обичат и искат да знаят повече за него.

Артистът от български произход Кристо и ролята му в съвременното изкуство са сред важните теми в курса.

Новият курс ще се провежда в бивша фабрика на Лъвов мост, преобразена в съвременно пространство от домакините - агенция All Channels Communication.  Обучението преминава в две групи – в сряда от 18,30 (или от 19,00 часа) и в събота от 14,00 часа (всеки е свободен да си избере една група, но ако пропусне да дойде в сряда, може да компенсира в събота и обратно). Таксата за участие е 200 лв. Тя обаче се плаща едва на третото или четвъртото занимание, за да могат участниците да решат дали наистина искат да посещават курса.

„Нямаме никакво желание някой да плати такса и после да открие, че не иска или не може да идва”, казват организаторите.

Досега такива прецеденти не е имало, твърдят те. Случвало се обаче някой да пропусне часове поради натоварено всекидневие. Тогава този участник запазва правото си да посещава пропуснатите занимания в някое от следващите издания на курса.

През лятото Нада Нешева изнесе лекция на тема "Кристо и Красивото" в лондонския университет Голдсмитс, в който са учили Деймиън Хърст, М. Крийд и много други артисти от по-младите поколения.

За новото издание вече са се записали и хора, които веднъж са го изкарали преди четири години, но искат да си го припомнят, разкрива Нешева. Тя е завършила История и теория на изкуството във Великобритания и е работила като журналистка с ресор култура, което, според нея и до днес ѝ помага да „превежда сложните теми на достъпен език”. Изнасяла е лекции в различни британски университети, за последен път – миналото лято тя говори пред лондонския Голдмситс на тема „Кристо и Красивото”.

Нада Нешева е и един от постоянните автори на списание „Клуб Z“ и сайта www.clubz.bg.

 

Курс по модернизъм и постмодернизъм, който започва в София през ноември, ще ни учи как да разпознаваме изкуството и как да го различаваме от цапаници и имитации. Заниманията са фокусирани върху различните стилове и движения от ХХ и ХХI век.

„Ако понякога се чудите, защо няколко цветни петна в рамка се намират в големите галерии, а други не заслужават внимание, защо Кристо е важен, защо някои днешни творби ви карат да се чувствате глупаво, въпреки че музеите са вашето хоби, заповядайте да разберем заедно” -  казва водещата на курса Нада Нешева, която е и докторантка по История на изкуството във Великобритания. „Това е по-скоро практически, отколкото информационен курс, – обяснява тя. - Аз нямам никакъв интерес да чета информация – тази година е роден този артист и той направил това и това, а целта е да се запитаме защо това е важно, защо е изкуство и защо това изкуство се е променило толкова много през последните 100 години.“

По тази причина и заниманията включват много забавни игри и работа в групи.

За курса не се изискват предварителни знания, а започва с визуални упражнения при които участниците се учат не само да гледат, но и да „виждат” различните елементи в картините. Обучението се състои от 15 теми, които разглеждат ключови произведения на ХХ и ХХI век, както и тяхната връзка с историята, модата, религията, политиката, архитектурата. Фокусът е изкуството след Втората световна война, но курсът включва и някои важни движения от модернизма – като експресионизъм, кубизъм, дада, сюрреализъм.

'Камуфлаж' -произведение на испанския артист Пежак, посветено на сюрреалиста Рене Магрит. Курсът разглежда автори и от модернизма, които влизат в диалог със съвременното изкуство.

Особено ударение е поставено на съвременното изкуство от 60-те години до днес и големите промени в стила, настъпили заедно с него – ленд арт, поп арт, концептуализъм, инсталация. Друга важна тема е връзката между американския кич и социалистическия реализъм. Заедно със западните образци, се прави паралел с произведенията у нас, обсъждат се паметниците и тяхната съдба. Няколко занимания са посветени на нашата връзка с изкуството и какво то ни казва за нас като хора, за връзката ни с другите хора, с миналото и с политиката.

Това е първият и единствен засега курс у нас, който превежда на достъпен език произведенията на постмодернизма, твърдят организаторите. Затова го посещават дори хора, завършили художествената академия. Курсът се проведе за първи път в София през есента на 2014 г. и поради големия интерес, последваха още четири негови издания. През лятото на 2015 г. бе проведен за последен път, тъй като водещата Нада Нешева замина за Великобритания за докторската си дисертация посветена на изкуството като съпротива. Заниманията през 2014-2015 г. бяха посещавани от архитектки, галеристи, колекционери, художници, преподаватели и студенти, политици, както и хора от далечни на изкуството професии, които го обичат и искат да знаят повече за него.

Артистът от български произход Кристо и ролята му в съвременното изкуство са сред важните теми в курса.

Новият курс ще се провежда в бивша фабрика на Лъвов мост, преобразена в съвременно пространство от домакините - агенция All Channels Communication.  Обучението преминава в две групи – в сряда от 18,30 (или от 19,00 часа) и в събота от 14,00 часа (всеки е свободен да си избере една група, но ако пропусне да дойде в сряда, може да компенсира в събота и обратно). Таксата за участие е 200 лв. Тя обаче се плаща едва на третото или четвъртото занимание, за да могат участниците да решат дали наистина искат да посещават курса.

„Нямаме никакво желание някой да плати такса и после да открие, че не иска или не може да идва”, казват организаторите.

Досега такива прецеденти не е имало, твърдят те. Случвало се обаче някой да пропусне часове поради натоварено всекидневие. Тогава този участник запазва правото си да посещава пропуснатите занимания в някое от следващите издания на курса.

През лятото Нада Нешева изнесе лекция на тема "Кристо и Красивото" в лондонския университет Голдсмитс, в който са учили Деймиън Хърст, М. Крийд и много други артисти от по-младите поколения.

За новото издание вече са се записали и хора, които веднъж са го изкарали преди четири години, но искат да си го припомнят, разкрива Нешева. Тя е завършила История и теория на изкуството във Великобритания и е работила като журналистка с ресор култура, което, според нея и до днес ѝ помага да „превежда сложните теми на достъпен език”. Изнасяла е лекции в различни британски университети, за последен път – миналото лято тя говори пред лондонския Голдмситс на тема „Кристо и Красивото”.

Нада Нешева е и един от постоянните автори на списание „Клуб Z“ и сайта www.clubz.bg.

Коментари

Изкуство или цапаница?

Може ли малко повече информация. От кога започва курса, късно ли е вече за записване? Къде става записването? А и някакъв адрес, не мога да се сетя за каква фабрика на Лъвов мост става дума.
Клуб Z's picture
Клуб Z
Clubz.bg

В текста има линк

В текста има линк към профила на Нада Нешева във Facebook, където е публикувана информацията за курса - започва на 21 ноември, там е дадена и програмата. Може да се запишете като се свържете с Нада Нешева.

Най

Следвайте ни

 
 

Още от категорията