Докато Министерството на отбраната и формираната експертно-политическа група водят преговори с кандидатите да доставят нови изтребители за Военновъздушните сили, две от компаниите - американската "Lockheed Martin" (Локхиид Мартин) и шведската SAAB (СААБ), решиха да представят публично офертите си. 

Първи бяха американците, които предлагат на България нови самолети F-16 Block 70. От "Локхиид Мартин", заедно с посланика на САЩ Ерик Рубин и в присъствието на зам.-министър Атанас Запрянов, обаче признаха, че подадената от тях оферта не отговаря на част от критериите, заложени в инвестиционния проект и методиката за оценка. А именно - не се гарантира, че първите самолети ще могат да бъдат доставени в рамките на 2 години (24 месеца) от подписване на договор. Това е едно от изискванията и част от методиката за оценка на офертите, потвърдиха експерти. Самата методика не е публична, не беше и при предишния опит за купуване на изтребители, подготвян от кабинета "Борисов 2", но спрян и актуализиран, след като по времето на служебния кабинет "Герджиков" на първо място бе класирана офертата на SAAB и Швеция за самолети "Грипен". 

Вторият евентуален препъни камък е свързан с това, че България иска разсрочено в годините плащане на сумата от 1,8 млрд. лв., каквато е стойността на инвестиционния проект. По време на представянето стана ясно, че американското законодателство не позволява разсрочено плащане, когато става дума за военна техника. 

В медийни публикации се твърди, че и цената, предложена от американската компания е по-висока от заложевата в проекта. Тази информация засега няма официално потвърждение. 

Изборът на F-16 Вlосk 70 ще е стратегически за България и ще донесе ползи не само за страната ни, но и за целия регион - това заяви посланик Рубин при представянето. „Днес обстановката е опасна с непредвидени обстоятелства, с поток от мигранти. Има предизвикателства навсякъде през последните 70 години. Затова е важно да имате добра военновъздушна отбрана и днес, и в бъдеще”, каза той.

Зам.-министър Запрянов пък обясни, че нито една от трите оферти не е перфектна и има въпроси към всяка от страните. Третата подадена оферта е за самолети "Юрофайтър" - втора ръка и макар да не е декласирана към момента, то се очаква да не е фаворит, защото инвестиционния проект е за нова военновъздушна техника. 

По думите на Запрянов тепърва, след като бъде отговорено на уточняващите въпроси, зададени към кандидатите, ще се пристъпи към общи оценки на всяка една оферта. Според него все още не е достигнат и етапа на преговори с държавите, от които има подадена оферта. 

Ден по-късно и от представителството на SAAB излязоха с коментар на своята оферта за "Грипен". От компанията обявиха, че могат да спазят срока от 24 месеца за доставка на първите 4 изтребителя. Нещо повече - самолетите ще могат веднага да се включат в дежурствата по охрана на въздушното пространство на страната („Еър полисинг”), което е един от ангажиментите на страната ни като член на НАТО.Цената на шведите е малко под прага от 1,8 млрд. лв. за 8 самолета. Офертата включва още изграждане на регионален център за поддръжка на самолетите, логистична подкрепа и обучение на пилоти и персонал. 

И при предишния опит за купуване на изтребители за Военновъздушните сили сроковете за доставка и изискването на България за разсрочено плащане бяха сред критериите за оценка на офертите. Според експерти въпреки актуализацията на инвестиционния проект заради подозрения от страна на ГЕРБ, че един от кандидатите е с предимство - в случая "Грипен", методиката за оценка не е съществено променена. И затова на дневен ред излизат същите теми - и при разглеждането на офертите, и при разговорите с кандидатите, участващи в процедурата. 

От Министерството на отбраната очакват отговори на допълнителните си запитвания в началото на декември. Засега според източнити от министерството е малко вероятно договор за нови изтлебители да бъде подписан до края на годината, което значи, че времевата рамка за реализация на проекта се измества с още година във времето. 

Междувременно България продължава да преговаря с Беларус за ремонт на съветските самолети Су-25, които са на въоръжение в армията ни.