От 3 декември онлайн търговците в ЕС вече няма да могат да блокират интернет потребителите или да ги пренасочват автоматично към местна версия на техния сайт в зависимост от местоположението им, откъдето се свързват.

Това става възможно благодарение на европейски регламент за забрана на необоснованото геоблокиране, който влиза в сила от утре.

Новината обяви  еврокомисарят за цифровия единен пазар Андрус Ансип. Той изтъкна, че по този начин потребителите ще могат да се възползват от по-голям избор на продукти на конкурентни цени. Същевременно клиентелата на компаниите ще се разшири отвъд границите, за да се възползва от по-ниски цени за трансакции и управление. (Въпроси и отговори виж ТУК).

Текстът, забраняващ географското блокиране, известно като геоблокиране, има за цел да прекрати дискриминациите на единния европейски пазар въз основа на националност или местоживеене на купувача.

Ансип изтъкна като пример факта, че за едно и също посещение в Дисниленд в Париж, резервирано онлайн, френско семейство плаща средно 856 евро, румънско семейство - 1204 евро, а италианско – 1339. Такива са резултатите от проучване, направено преди три години.

Също така 63 на сто от интернет сайтовете не позволяват на потребителите да купуват от друга страна от ЕС, се казва в друго проучване, направено от Еврокомисията.

Търговците вече няма да имат право да налагат различни условия на плащане в зависимост от купувачите. Те обаче ще си запазят правото да доставят или не стоки в избрани от тях страни.

Новите правила ще се прилагат за електроуредите, хотелските резервации, наемане на автомобили или закупуване на билети за концерт.

Но в директивата засега не попадат защитените от авторски права съдържания (електронни книги или музика за изтегляне) и транспортните услуги. В срок до две години ЕК трябва да прецени дали забраната за геоблокиране да се отнася и за тях.