110 хил. лв. ще даде Община Варна за Международния балетен конкурс в морската столица, откъдето обявиха, че парите не достигат за провеждането му тази година. Още 100 хил. лв. ще получи форумът от Министерство на културата. Ще стигнат ли тези пари, за да не пропадне 29-ото издание на конкурса?
На 7 феруари организаторите от Фондация „Международен балетен конкурс – Варна“ съобщиха, че обявяват нулева година, тъй като не са успели да съберат достатъчно средства за нормалното му протичане. Тази новина бе посрещната от неочаквана вълна на съпричастност в социалните мрежи и само ден по-късно институциите реагираха.
От Община Варна са потвърдили на организаторите, че освен споменатата сума ще осигурят и логистична подкрепа за провеждането на конкурса. Министерството на културата традиционно подкрепя събитието, осигурявайки средствата за наградния фонд в размер на 70 000 лева.
„Имах среща с ръководството на фондацията. През декември 2019 г. споделиха, че тази година имат финансови затруднения поради оттеглил се спонсор и аз поех ангажимент да увеличим подкрепата на 100 000 лв. – каза днес пред медии министърът на културата Боил Банов. – За министерството това е сериозно увеличение, но с оглед важността на събитието, което е с толкова висок международен авторитет, бяхме готови да увеличим подкрепата до възможния максимум.“
Освен обещаната сума, Община Варна поема и част от разходите за наеми и настаняване на гостите, предоставя безвъзмездно и общински бази за нуждите на конкурса.
Предложените средства обаче не достигат за провеждането му, обясни пред „Площад Славейков“ организаторът Димитър Димитров. Ръководителят на фондацията твърди, че конкурсът може да протече с пълен блясък с бюджет между 800 – 850 хил. лв. Но в момента не могат да се доближат дори до минимума от 700 хил. лв.
Наградният фонд не е висок, а се връчват между 25 и 30 отличия в четири категории – за изпълнители в старша и младша възраст, за мъже и за жени, раздават се и поощрения. Важно перо в бюджета на балетния форум е журито – 15 изявени специалисти, които пристигат от цял свят. При това хонорарите им са символични, отбелязва Димитров. Основният разход е за техните самолетни билети, икономична класа, както и за настаняването им.
Фондацията плаща наем за Летния театър на преференциални цени, но се налага за всяко издание да го преоборудват – ангажира се осветителна и озвучителна техника със съответните екипи, наема се и специален балетен под.
По време на конкурса екипът на организаторите нараства до 50 човека, които посрещат и се грижат за около 400 състезатели, всеки от тях с придружители.
По думите на Димитров са необходими още 350 хил. лв., за да има конкурс. 25% от бюджета на проявата се осигуряват от министерството и местната община, 25% са средствата им от собствени приходи (билети, такси), останалите 50% трябва да намерят от спонсори. Но след смъртта на един от дългогодишните меценати на конкурса и оттеглянето на един от големите им спонсори, нови почитатели на балета в българския бизнес организаторите не са успели да открият.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни