Прогнозната стойност на концесията за летище София е за близо 4 милиарда евро, а оферти ще се подават до 13 часа на 22 октомври. Това става ясно от публикуваната днес обява към потенциалните участници в Официалния вестник на ЕС. 

Точната сума е 3 898 229 907.50 евро, без в нея да е включен ДДС. Срокът на концесията е 420 месеца или 35 години.

Cpeд минимaлнитe изиcĸвaния ĸъм ĸaндидaтитe ca дa oпepиpaт пoнe eднo мeждyнapoднo лeтищe c над 10 милиoнa пътници гoдишнo, дa имaт aĸтиви c нeтнa cтoйнocт зa пocлeднитe 3 гoдини oт минимyм 200 милиoнa eвpo, ĸaĸтo и oпит пpи финaнcиpaнe нa пoнe eдин инфpacтpyĸтypeн пpoeĸт зa нaд 400 милиoнa eвpo.

Обект на концесията е гражданско летище за обществено ползване София с концесионна територия 5 128 460 м2, което включва: 1. поземлени имоти и сгради - публична държавна собственост; 2. съоръжения и прилежаща инфраструктура; 3. имоти и вещи - публична държавна собственост, представляващи сгради, съоръжения и системи на визуалните аеронавигационни средства (светотехническо осигуряване), намиращи се на територията на летище София; 4. сградите, съоръженията и оборудването, които ще бъдат изградени и/или монтирани от концесионера на негов риск и с негови средства при условия и по ред, определени в концесионния договор.

С допълнително споразумение към концесионния договор могат да бъдат включени и други имоти при определени условия.

Построяването на трети терминал на летището до десетата година от срока на концесията също е сред изискванията към бъдещия концесионер. В документацията са описани и прогнозни цени по видове такси в евро: такса за кацане 14.30 (3-25 т); такса за паркиране 0.171/0.064 (ден/нощ); такса за пътници 5.46/2.73 (възрастен/дете); такса за ползване на пътнически ръкав 95 (до 60 мин); такса за сигурност 5.50; такса за шум 0.30 (тон, кат. 3).

Предвидено е 550 милиона лева авансово плащане, 1.2 милиарда лева инвестиции - и 15 милиона лева на година концесионна такса към държавата, или 10% от оборота.

Шуми, шуми БСП

БСП обяви, че ще обжалва във Върховния административен съд (ВАС) отказа на правителството да предостави на парламента условията за концесиониране на летище София и най-вече отказа да получат докладите на Световната банка и  Европейската банка за възстановяване и развитие, консултанти по процедурата. Тогава транспортният министър Ивайло Московски посъветва соцдепутатите да прочетат обявата за концесията, когато излезе в Официалния вестник на ЕС.

Социалистите внасят в парламента и проект за решение, с което парламентът да възложи на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията да прекрати процедурата за концесията. Елена Йончева и Георги Свиленски заявиха, че самата процедура е с предизвестен край.

Освен това от БСП ще подготви и законодателни промени, с които да се забрани отдаването на концесия на обекти от значение за националната сигурност.

Именно по време на кабинета на тройната коалиция обаче на концесия за 35 години бяха дадени летищата във Варна и Бургас. През 2006 г. кабинетът "Станишев" възложи на "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" АД концесия за развитието и управлението на двата аеропорта. Партньор в концесията на германската "Фрапорт" е българската "БМ Стар", собственост на "Химимпорт".