Ad Config - Website header

 

Article_top

Повечето българи смятат, че в пътуванията в България са улеснени благодарение на новопостроените пътища. Това е установило проучване на "Галъп интернешънъл", поръчано от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и направено сред 809 души в цялата страна чрез телефонно интервю. 

69% смятат, че пътуването у нас се е улеснило чувствително от строителството на нова инфраструктура, 28% са на обратното мнение, а останалите се колебаят. 

Повечето шофьори вече са запознати и с предстоящото въвеждане на електронна система за таксуване при използване на републиканската пътна мрежа. Предвижда се от 1 януари 2019 г. да се премине към електронна винетка за леките коли до 3,5 тона, а от 16 август догодина - към тол такса за изминато разстояние на превозните средства над 3,5 тона.

При въвеждането на нова система съществуват закономерни притеснения за възможно повишаване на цени, но според социолозите българите възприемат спокойно принципа на нововъведението, а именно: цените за леките автомобили да останат същите, а за тежкотоварните да се повишат. 

66% смятат за справедливо тежкотоварните превозни средства да плащат не за време, както досега, а за изминат път, въпреки че това ще направи таксите за тях по-високи. 24% са на обратното мнение, а останалите се колебаят.

Това е всъщност основният принцип на новата система за таксуване, която включва електронни винетки за леките автомобили и тол за изминато разстояние за тежкотоварните над 3,5 тона. Данните кореспондират и с подобно изследване преди година.

При изричен въпрос повече от половината от интервюираните (52%) възприемат, че е: "по-добре е да се повишат таксите за тежките автомобили, защото те нанасят повече щети на пътищата".

43% са на противоположната позиция: "по-добре е да не се повишават таксите за тежките автомобили, защото това може да доведе до повишаване на други цени". Останалите не могат да изберат между двете опции.

При запитване кога влиза в сила новата система, делът на спонтанно назоваващите "януари 2019 г." е 40%, а 21 процента посочват годината без точния месец. Това означава, че почти две трети от шофьорите у нас свързват идващата 2019 г. с въвеждането на новата система на таксуване, която пряко ги засяга.

Не така стоят нещата що се отнася до тол системата за тежкотоварните автомобили. 5% от шофьорите спонтанно назовават с точност от кога влизат новите правила (от август 2019 г.), а 9% отговарят "от 2019 г.", т.е. 14% от интервюираните шофьори показват запознатост по темата.

Това се дължи на факта, че този компонент не засяга пряко широката общественост. Обществото или има нужда от допълнителна информация за предвидената уикенд винетка, или просто активно пътуващите продължават да смятат, че най-изгодна е годишната винетка.

33% от запитаните отговарят, че идеята изглежда е по-удобна от винетките за по-дълги периоди, но 58% смятат, че този тип винетка няма да е по-удобна. Останалите се колебаят.

При запитване дали дадени мерки и идеи се възприемат като справедливи, най-широка подкрепа има твърдението, че "цените на новите електронни винетки за леките автомобили ще останат същите, както досега" (86%). 

 

Повечето българи смятат, че в пътуванията в България са улеснени благодарение на новопостроените пътища. Това е установило проучване на "Галъп интернешънъл", поръчано от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и направено сред 809 души в цялата страна чрез телефонно интервю. 

69% смятат, че пътуването у нас се е улеснило чувствително от строителството на нова инфраструктура, 28% са на обратното мнение, а останалите се колебаят. 

Повечето шофьори вече са запознати и с предстоящото въвеждане на електронна система за таксуване при използване на републиканската пътна мрежа. Предвижда се от 1 януари 2019 г. да се премине към електронна винетка за леките коли до 3,5 тона, а от 16 август догодина - към тол такса за изминато разстояние на превозните средства над 3,5 тона.

При въвеждането на нова система съществуват закономерни притеснения за възможно повишаване на цени, но според социолозите българите възприемат спокойно принципа на нововъведението, а именно: цените за леките автомобили да останат същите, а за тежкотоварните да се повишат. 

66% смятат за справедливо тежкотоварните превозни средства да плащат не за време, както досега, а за изминат път, въпреки че това ще направи таксите за тях по-високи. 24% са на обратното мнение, а останалите се колебаят.

Това е всъщност основният принцип на новата система за таксуване, която включва електронни винетки за леките автомобили и тол за изминато разстояние за тежкотоварните над 3,5 тона. Данните кореспондират и с подобно изследване преди година.

При изричен въпрос повече от половината от интервюираните (52%) възприемат, че е: "по-добре е да се повишат таксите за тежките автомобили, защото те нанасят повече щети на пътищата".

43% са на противоположната позиция: "по-добре е да не се повишават таксите за тежките автомобили, защото това може да доведе до повишаване на други цени". Останалите не могат да изберат между двете опции.

При запитване кога влиза в сила новата система, делът на спонтанно назоваващите "януари 2019 г." е 40%, а 21 процента посочват годината без точния месец. Това означава, че почти две трети от шофьорите у нас свързват идващата 2019 г. с въвеждането на новата система на таксуване, която пряко ги засяга.

Не така стоят нещата що се отнася до тол системата за тежкотоварните автомобили. 5% от шофьорите спонтанно назовават с точност от кога влизат новите правила (от август 2019 г.), а 9% отговарят "от 2019 г.", т.е. 14% от интервюираните шофьори показват запознатост по темата.

Това се дължи на факта, че този компонент не засяга пряко широката общественост. Обществото или има нужда от допълнителна информация за предвидената уикенд винетка, или просто активно пътуващите продължават да смятат, че най-изгодна е годишната винетка.

33% от запитаните отговарят, че идеята изглежда е по-удобна от винетките за по-дълги периоди, но 58% смятат, че този тип винетка няма да е по-удобна. Останалите се колебаят.

При запитване дали дадени мерки и идеи се възприемат като справедливи, най-широка подкрепа има твърдението, че "цените на новите електронни винетки за леките автомобили ще останат същите, както досега" (86%). 

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията