"Фалирали транспортни фирми до момента няма, но има фирми, които са прекратили своята дейност."
Това заяви пред бТВ тази сутрин министърът на транспорта Росен Желяков, който беше поканен да даде обяснения за състоянието на превозваческия бранш, чиито представители вчера бяха на среща с представители на властта в Министерския съвет. В София пък имаше и протест.
И вчера, и днес от думите на министър на Желязков стана категорично ясно, че секторът ще получи допълнителна държавна подкрепа заради коронакризата по две основни направления. Първо - схемата за подпомагане на заетостта, известна като 60/40, ще стане условно 80/20 за транспорта. Това е така, защото към изплащаната от държавата част от заплатата ще се добавят допълнителни 290 лв. за всеки работник. Това всъщност е мярка, която беше обявена преди около 3 седмици.
Второ - вероятно ще има някаква форма на грантова схема за автобусните превозвачи. Става дума за пари от оперативните програми "Иновации и конкурентноспособност" и "Транспорт", като по данните от понеделник сумата ще бъде около 30 милиона лева.
По думите на министъра от днес общо финансирането, което ще достигне до транспортния бранш за целия период на действие на социалните и икономическите мерки, ще е около 180 млн. лв., но призна, че самите мерки трябва да продължат да действат по-дълго.
Желязков видя и продължителна криза в бранша заради вероятния отказ на хората да пътуват с автобуси - заради страх, че могат да се заразят с коронавирус. Именно затова била и грантовата схема, но пък тя нямало да може да се ползва за инвестиции в компаниите - средствата били само за ликвидност.
Росен Желязков коментира и решението на прокуратурата да задължи Министерството на транспорта да провери партньорството между БДЖ и компания, собственост на обвиняемия бизнесмен Васил Божков. Според прокуратурата може да има проблем в разрушаването на сградата на вагоремонтния завод, а сезирането е по медийни публикации.
Интересно е обаче, че Желязков, който е принципал на БДЖ, нямал никаква идея за това, че държавното дружество има партньорство с Божков. И той като прокуратурата научил за това от медиите. Все пак министърът днес вече беше подготвен и заяви, че дружеството "Адлер" - партньор и мажоритарен акционер в "БДЖ Трансинпекс", не било публикувало своите финансови отчети от 2012 г. и нямало как да се знае какво е финансовото му състояние, но що се отнася до държавната инвестиция - тя била с терени и сгради, които вече били сериозно обезценени.
И накрая - общественият интерес не бил накърнен в тази сделка, но пък цялата сага имала и неприятен оттенък - "дава негативен знак за понятието публично-частно партньорство", каза Росен Желязков.
Междувременно тази сутрин Божков зададе три въпроса към премиера Бойко Борисов чрез профила си във фейсбук. Повод е призивът на министър-председателя от вчера "Божков да се върне и да си плати 700 млн. лв. данъци". Божков пита "лицето Б. М. Б." и "ковчежникът" му Vladi G знаят ли каква е разликата между "данък" и "такса", акционерът носи ли отговорност за евентуалните задължения на дружеството, в което участва, и къде и с какво основание очаква Божков да внесе лично цитираните 700 млн.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни