Лидерът на НФСБ и зам.-председател на Народното събрание Валери Симеонов, както и група други народни представители, предлагат намаление с 50% на данъка на автомобили с маса до 3,5 тона, които имат монтирана газова уредба. Това става ясно от внесен за обсъждане Закон за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси. 

Според представенята идея за промяна за намалението няма да има значение дали устройството е монтирано допълнително или ако колата е произведена с такова. Според Симеонов и група законът трябва да влезе в сила от първи януари на 2021 година.

В мотивите си към предложението вносителите обясняват, че този тип автомобили, които се движат на газ, "не замърсяват околната среда или замърсяват в най-малка степен." Като се имали предвид и последните промени, които отчитат цената на данъка спрямо две компоненти - екологична и имуществена - депутатите стигат до извода, че незамърсяващите коли няма нужда да плащат "екологичната" компонента. 

Според тях, логичният аргумент - че така всеки ще си монтира газова уредба, без да я позлва, е икономически несъстоятелен. 

"Икономическата логика в 99% от случаите показва, че монтираните АГУ се ползват с оглед на по икономически изгодно гоиво. От друга страна контрола върху ползвателите на АГУ е изключително строг и задълбочен, като всяка една уредба преминава прегледи и задължително е придружена от паспорт", пише още в мотивите към предложението. 

Тъй като данъкът върху автомоболите по своето същество е местен, вносителите предлагат наличието на газова уредба да се впише в талоните на колите. Именно така пък собствениците ще доказват пред местната власт, че влизат в рамките на новата разпоредба. Тъй като всяка община определя сама ставката на данъка, то според предложението, поправката ще гарантира 50% по-ниска цена от по принцип обявената от местната власт. 

"В предложената законова рамка, от общинските съвети зависи правилното прилагане на Европейските насоки за опазване на околната среда, а именно: чрез по-нисък данък да бъде стимулирано ползването на незамърсяващи околната среда горива, което би довело и до намаляването на данъчната тежест върху най-уязвимите граждани - с ниски доходи", завъшрват мотивите. 

Към законопроекта има и нещо като финансова обосновка, според която, приемането на промените няма да доведе до допълнителни разходи за държавата и общините, а "напротив ще доведе до увеличаване на приходите в общинските бюджети".

Не се казва все пак колко приход ще загубят общините, имайки предвид, че българските автомобили масово използват газови уредби.