Сделката между Google и Apple за използване на търсачката в услугите на фирмата от Купертино ограничава конкуренцията. Това е изводът на британската антимонополна комисия, след като изследване на регулатора показва, че едната американска компания е платила над 1,3 млрд. евро миналата година, за да бъде основна търсачка. По-голямата част от сумата е била дадена на Apple.

Тези пари са, за да държи Apple търсачката Google като такава по подразбиране в основния си браузър Safari, ползван във всички устройства на компанията - iPhone, iPad, и различни модели Mac.

Ключов проблем е, че и други компании - като DuckDuckGo и Microsoft - плащат на Apple само, за да държи техните търсачки като възможни опции за потребителя. Те нямат възможност да плащат колкото Google, затова не са и търсачка по подразбиране.

"Конкурентните търсачки на Google, с които говорихме, посочиха тези плащания като един от най-съществените фактори, който убива конкуренцията в този сектор. Потребителите влизат в интернет основно през мобилни устройства, през които минават две трети от търсенията", отбелязват от британския регулатор.

Apple използваше търсачката на Microsoft Bing до преди 3 години. Тогава обаче влезе в сделка с Google за около милиард долара, която осигурява на най-голямата търсачка в света гарантирано място в браузъра Safari.

Макар Microsoft да са критични към Google заради тази практика, те имат същата в Windows и вградения браузър Edge, където собствената им търсачка е по подразбиране. Потребителите обаче предпочитат да ползват Edge само веднъж и само за едно - да си свалят най-популярният браузър Chrome, собственост на Google.

Според британския регулатор решението е Apple да предлага на потребителите да избират коя търсачка искат да ползват когато отворят браузъра Safari за пръв път. Друг вариант е да се ограничи възможността на Apple да монетизира базовите позиции в търсачките, което обаче може да струва много на компанията.