Антикорупционният фонд (АКФ) осъди здравното министерство заради мълчаливия му отказ да предостави информация за поръчаните по време на извънредното положение маски и респиратори от Китай. Решението е на Административен съд София град (АССГ) и не подлежи на обжалване.

От АКФ бяха поискали министърът на здравеопазването Кирил Ананиев да предостави договорите за доставка на стойност 4,6 млн. евро, по реда на Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ). 

В началото на април неправителствената организация подаде заявление до МЗ, с искане за предоставяне на копия на сключените през март договори с китайски и български производители за доставка на лични предпазни средства и медицинска апаратура.

АКФ поиска информация още за типовете маски, поръчани от китайските и българските производители, техните спецификации, сроковете на доставка, както и цените, заплатени за всеки от типовете маски. 

В края на април обаче министърът на здравеопазването уведомил организиацията по имейл, че не разполага с исканата информация и препратил запитването към държавното предприятие Бул био", което е 100% собственост на... Министерство на здравеопазването. 

"Министърът по никакъв начин не адресира искането на АКФ. Фактически това представляваше мълчалив отказ на запитване за предоставяне на обществена информация, което е нарушение на ЗДОИ", подчертават от фонда.

Междувременно, от медийни публикации в края на април и началото на май стана ясно, че в договорените срокове за доставка са получени едва 1/3 от платените количества маски и няма информация за получени респиратори - допълват.

На 12 май АКФ обжалва мълчаливия отказ, а съдът се произнася на 25 юни. 

"До момента министърът на здравеопазването все още не е изпълнил влязлото в сила съдебно решение, въпреки нарочно отправената покана за това", подчертават от фонда.

Предисторията

На 27 март Министерският съвет упълномощи Министерството на здравеопазването да закупи 1 176 770 броя предпазни маски на стойност 1 412 124 евро и 50 респираторни апарата на стойност 1 500 000 евро. Финансирането беше осигурено от оперативната програма "Региони в растеж".

Три дни по-късно - на 30 март, обаче Министерския съвет обяви втора поръчка към Китайската национална фармацевтична корпорация за външна търговия за закупуване на 1 000 000 медицински маски на цена 1 670 000 евро. 

От данните е видно, че има сериозна разлика в цената и броя на маските, подчертаха тогава от АКФ и решиха да зададат някои въпроси по договорите.

Съмненията

От АКФ казват, че в съобщенията на Министерския съвет за двете поръчки не се разкриват детайли за параметрите на сделките и за спецификациите на поръчаните предпазни средства и медицинска апаратура. По-конкретно, не става ясно дали поръчаните маски са хирургически или маски по стандарт N95 или сходен, които предоставят по-висока защита и се търгуват на много по-високи цени на международния пазар.

Освен това отбелязват, че вносът на медицински средства от Китай се случва, след като в продължение на месеци правителството публично изразяваше позиция, че българската индустрия има капацитета да осигурява качествено медицинско оборудване на многократно по-ниски цени от вносното. Малко по-късно стана ясно, че трите големи български завода, които ще работят за задоволяване нуждите на страната от защитно облекло, платове и маски, са "Интендантско обслужване", "Мак" в Габрово и "Аполо" във Враца.

Въпросите

Тъй като липсва достатъчно информация по договорите по конкретните описани случаи и заради евентуалното противоречие на решението за внос на маски с по-ранни позиции на правителството за вътрешното им производство от АКФ отправиха няколко въпроса към МЗ. И след като не получиха отговор, ги зададоха и по реда на ЗДОИ.

Ето и въпросите:

1. Какъв тип маски са поръчани на Китайската национална фармацевтична корпорация за външна търговия - за еднократна, многократна употреба, с филтър или без филтър? От какъв материал са изработени поръчаните маски?

2. В какъв срок се очаква да бъдат доставени медицинските изделия, предмет на договора с Китайската национална фармацевтична корпорация?

3. Какво е количеството маски и каква е крайната цена, която е договорена? На какво се дължи разликата в цените на двете цитирани поръчки, договорени с Китайската национална фармацевтична корпорация? Водени ли са преговори за договаряне на по-ниска сума и как се е стигнало до посочването на тази конкретна цена? 

4. Водени ли са разговори за изработка и доставка на медицинските маски, предмет на посочения договор, с български производители? Ако да, каква цени и условия са предложили българските производители за 1 брой маска, какъв е бил нейният вид, материалът за изработка, както и срокът за изпълнение на евентуалната поръчка?