Article_top

Шестдесет и шест културни организации, участвали с проекти в инциативата „Пловдив 2019 – Европейска столица на културата“, все още не са получили парите си за тях. Те са спечелили съфинансиране по програмите си, но изискванията за отчетност предвиждаха да поемат авансово по-голямата част от тези суми, а те да им бъдат възстановени по-късно, след като проектите бъдат отчетени. Наложи се много от организациите да вземат заеми, с които да покрият авансово тези средства.

Повече от година по-късно обаче фондация „Пловдив 2019“ продължава да им дължи стотици хиляди левове.

„Фондация “Пловдив 2019” превеждаше авансово само част (често едва 20%) от одобрения бюджет на проекта. Останалата част от финансовото участие на Фондацията трябваше да бъде осигурена от самите участници с условието да им бъде възстановена след отчитане и одобряване на направените разходи. Това, че Фондацията участваше частично във финансирането на проектите обаче, в никакъв случай не се оказа пречка, тя да връща отчети заради „забележки” именно по нашия личен принос - онези неосигурени от ОФ „Пловдив 2019” средства, а от нас и наши партньори“, се казва в открито писмо до правителството и община Пловдив, подписано от 15 от тези организации.

Според тях провалът на Фондацията да създаде нов модел на управление в културата се е превърнал в административно и мениджърско фиаско с огромни щети за сектора.

В писмото се изреждат и проблемите, с които са се сблъскали културните организации:

  • Типовите договори, наложени ни от Фондацията, пълни с несъстоятелни изисквания, които третират работещите в културния сектор като престъпници, е в грубо несъответствие с официалните цели на ЕСК Пловдив 2019 „ЗАЕДНО”;
  • Свободно тълкуване на текст от чл. 11 на договора, който към момента позволява на ОФ “Пловдив 2019” да не изплаща вече изхарчени по проектите лични средства;
  • Условието за 30% собствен принос в бюджета на проектите - едно условие, което за хората на изкуството и за неправителствените културни организации беше непосилно, а в добавка разбирането на ОФ “Пловдив 2019”, че има “дълг” да контролира и санкционира начина на изпълнение на този собствен принос като го изисква от културните организации обосновава неизплащане на изхарчени вече суми;
  • Избраната тромава и лишена от всякаква гъвкавост структура и философия на бюджета е абсолютно неадекватна за спецификите на сектора;
  • Анекс от договора за съфинансиране, който изискваше лична (вместо организационна) финансова отговорност на непосилна стойност за хората в сектора с юридически несъстоятелен характер;
  • Абсолютната липса на реципрочност - почти никакви ангажименти за самата Фондация, нито санкции при забавяне на плащания от тяхна страна дори когато са просрочили собствените си крайни срокове с месеци, а в някои случаи - повече от година.

В писмото се посочва, че въпреки юридическите проблеми, управленския хаос и административните неуредици културните организации са поели риска да инвестират понякого и последите си лични средства, за да участват във важно за страната и българската култура събитие, така че Пловдив да се представи достойно като европейска културна столица.

„Отношението към нас - създателите на елементите в тази програма, обаче от страна на Фондация “Пловдив 2019” беше и остава не като към партньор, а по-скоро като към враг: постоянно се появяваха нови изисквания в процеса на работа, а след приключване на проектите се изискаха документи, за които не сме били уведомени при започването им и съответно нямаше как да получим със задна дата, което е, меко казано, скандално. Веднъж осъществено, събитието се превръщаше в истински кошмар за отчитане и възстановяване на вложените в проектите лични средства”, пише още в писмото.

Накрая в него се настоява организациите да получат парите си до 1 септември.

Междувременно директорът на Фондация „ЕДНО за култура и изкуство“ Асен Асенов поиска оставката на управитения съвет на Фондация „Пловдив 2019“ и на „изпълнителния директор на книга и момче за поръчки на силния на деня“ Кирил Велчев.

В свое обръщение Асенов припомни, че не само 66 миналогодишни проекта не са получили парите си, но и спечелилите програми за 2020 г. все още не са подписали договори.

„Питам защо нито едно от големите събития, които спечелиха отворената покана миналата година за дейности  през 2020 г., не си е подписало договора? Питам защо променихте договора, част от тръжната документация, и добавихте още рестрикции при това в ситуация на тежка криза в културния сектор? Питам дали вашата юристка от Бачковския манастир и съответно вие знаете, че променянето на този договор постфактум е незаконно, защото той е част от документацията по Отворената покана? А вие сте гласували тези промени!“, пише Асенов.

Накрая той завършва:

„Вие, уважаеми дами и господа, сте там, за да подкрепяте, а не за да пречите на културния сектор. Помните ли това?! И тъй като явно сте забравили, ОСТАВКА!“

 

Шестдесет и шест културни организации, участвали с проекти в инциативата „Пловдив 2019 – Европейска столица на културата“, все още не са получили парите си за тях. Те са спечелили съфинансиране по програмите си, но изискванията за отчетност предвиждаха да поемат авансово по-голямата част от тези суми, а те да им бъдат възстановени по-късно, след като проектите бъдат отчетени. Наложи се много от организациите да вземат заеми, с които да покрият авансово тези средства.

Повече от година по-късно обаче фондация „Пловдив 2019“ продължава да им дължи стотици хиляди левове.

„Фондация “Пловдив 2019” превеждаше авансово само част (често едва 20%) от одобрения бюджет на проекта. Останалата част от финансовото участие на Фондацията трябваше да бъде осигурена от самите участници с условието да им бъде възстановена след отчитане и одобряване на направените разходи. Това, че Фондацията участваше частично във финансирането на проектите обаче, в никакъв случай не се оказа пречка, тя да връща отчети заради „забележки” именно по нашия личен принос - онези неосигурени от ОФ „Пловдив 2019” средства, а от нас и наши партньори“, се казва в открито писмо до правителството и община Пловдив, подписано от 15 от тези организации.

Според тях провалът на Фондацията да създаде нов модел на управление в културата се е превърнал в административно и мениджърско фиаско с огромни щети за сектора.

В писмото се изреждат и проблемите, с които са се сблъскали културните организации:

  • Типовите договори, наложени ни от Фондацията, пълни с несъстоятелни изисквания, които третират работещите в културния сектор като престъпници, е в грубо несъответствие с официалните цели на ЕСК Пловдив 2019 „ЗАЕДНО”;
  • Свободно тълкуване на текст от чл. 11 на договора, който към момента позволява на ОФ “Пловдив 2019” да не изплаща вече изхарчени по проектите лични средства;
  • Условието за 30% собствен принос в бюджета на проектите - едно условие, което за хората на изкуството и за неправителствените културни организации беше непосилно, а в добавка разбирането на ОФ “Пловдив 2019”, че има “дълг” да контролира и санкционира начина на изпълнение на този собствен принос като го изисква от културните организации обосновава неизплащане на изхарчени вече суми;
  • Избраната тромава и лишена от всякаква гъвкавост структура и философия на бюджета е абсолютно неадекватна за спецификите на сектора;
  • Анекс от договора за съфинансиране, който изискваше лична (вместо организационна) финансова отговорност на непосилна стойност за хората в сектора с юридически несъстоятелен характер;
  • Абсолютната липса на реципрочност - почти никакви ангажименти за самата Фондация, нито санкции при забавяне на плащания от тяхна страна дори когато са просрочили собствените си крайни срокове с месеци, а в някои случаи - повече от година.

В писмото се посочва, че въпреки юридическите проблеми, управленския хаос и административните неуредици културните организации са поели риска да инвестират понякого и последите си лични средства, за да участват във важно за страната и българската култура събитие, така че Пловдив да се представи достойно като европейска културна столица.

„Отношението към нас - създателите на елементите в тази програма, обаче от страна на Фондация “Пловдив 2019” беше и остава не като към партньор, а по-скоро като към враг: постоянно се появяваха нови изисквания в процеса на работа, а след приключване на проектите се изискаха документи, за които не сме били уведомени при започването им и съответно нямаше как да получим със задна дата, което е, меко казано, скандално. Веднъж осъществено, събитието се превръщаше в истински кошмар за отчитане и възстановяване на вложените в проектите лични средства”, пише още в писмото.

Накрая в него се настоява организациите да получат парите си до 1 септември.

Междувременно директорът на Фондация „ЕДНО за култура и изкуство“ Асен Асенов поиска оставката на управитения съвет на Фондация „Пловдив 2019“ и на „изпълнителния директор на книга и момче за поръчки на силния на деня“ Кирил Велчев.

В свое обръщение Асенов припомни, че не само 66 миналогодишни проекта не са получили парите си, но и спечелилите програми за 2020 г. все още не са подписали договори.

„Питам защо нито едно от големите събития, които спечелиха отворената покана миналата година за дейности  през 2020 г., не си е подписало договора? Питам защо променихте договора, част от тръжната документация, и добавихте още рестрикции при това в ситуация на тежка криза в културния сектор? Питам дали вашата юристка от Бачковския манастир и съответно вие знаете, че променянето на този договор постфактум е незаконно, защото той е част от документацията по Отворената покана? А вие сте гласували тези промени!“, пише Асенов.

Накрая той завършва:

„Вие, уважаеми дами и господа, сте там, за да подкрепяте, а не за да пречите на културния сектор. Помните ли това?! И тъй като явно сте забравили, ОСТАВКА!“

Коментари

....

Оооо, оставки и тук?

Все пак хората са си в правото да протестират и да са недоволни.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Адекватни ли са мерките срещу COVID-19 в контекста на увеличения брой случаи и началото на новата учебна година у нас и в световен мащаб?