Създаването на нов държавен мастодонт - този път предприятие "Държавна петролна компания" (ДПК) към Министерството на икономиката, си тече. До края на годината това начинание на властта на ГЕРБ и "патриотите" ще ни струва 365 100 лв. Но догодина планът е да се похарчат 49 170 300 лв. А през 2022 и 2023 г.- още по 29,5 млн. лева за всяка от тях. Тоест общо 110 млн. лв. дотук.
Това става ясно от публикувани документи за обществено обсъждане от икономическото ведомство. Пакетът съдържа проект за правилник за работата на новото държавно предприятие, частична оценка на въздействието, доклад на министър Лъчезар Борисов, бюджетна прогноза за следващите 3 години.
Създаването на ДПК бе анонсирано от бившите вече министри на икономиката и финансите Емил Караниколов и Владислав Горанов, а законът бе приет през лятото на 2020-а. Предприятието няма да има печалба, няма да може да се приватизира, ще управлява държавния резерв, ще изгради и държи собствени данъчни складове и ще има възможност да създаде държавни бензиностанции. С тях практически държавата ще влезе и на пазара на горива за крайния потребител. С пари на... данъкоплатците.
Нито при приемането на идеята, нито сега са представени някакви числа, разчети, никакви анализи за финансовите очаквания от идеята. В документите за общесвено обсъждане поне става ясно колко пари ще глътне начинанието в първите си години. До края на текущата сметката показва, че ще бъдат похарчени 365 100 лв., като 87 300 лв. ще са за "персонал, а останалите - за издръжка на предприятието. Парите ще дойдат от бюджетите на държавния резерв и на принципала.
Догодина обаче ДПК ще получи над 49 млн. лв., като малко над 2 млн. лв. ще са за персонал, почти 12 млн. лв .- за издръжка на петролните бази, които ще управлява вече, 15 млн. лв. - за "прираст на държавните резерви от нефт и нефтопродукти и запасите от нефт и нефтопродукти". Еднократни капиталови разходи пък ще струват един път 821 000 лв, а втори път - за ремонта на въпросните петролни бази - 18,7 млн. лв., гласят бюджетните прогнози на икономическото министерство. През 2022 и 2023 г. сумите ще са по 29,5 млн. лв.. - за персонал, издръжка на администрацията и по около 15 млн. лв. за прираст на резервите.
В проекта за правилник пише още, че ДПК ще се финансира чрез трансфери от държавния бюджет - тоест от данъци, с приходи от дейност и дивиденти от търговска дейност. Последното ще става, ако с решение на Министерския съвет ДПК разкрие търговски дружества. Да се разбира най-вече държавни бензиностанции.
Бившият вече министър Караниколов твърдеше, че голямата идея на проекта е да се създадат данъчни складове и да се управлява резервът, а не толкова дали и колко ще бъдат държавните бензиностанции. Според него именно осигуряването на по-широк достъп до данъчни складове ще повиши конкуренцията, защото много повече играчи ще имат възможност да излязат на пазара.
Сега в целите пак четем:
"Налице е необходимост от подобряване на конкуренцията на пазара на горива в страната с оглед недостатъчната пряка връзка между данъчните складове и крайните разпространители на горива, което води до по-високи крайни цени на горивата на пазарите на едро и дребно в страната. С подобряването на конкуренцията на пазара трябва да се осигурят максимално ниски цени за гражданите и бизнеса, вкл. в условията на кризи/форсмажор".
"В резултат на това (заработването на ДПК) се очаква да се постигне оптимизиране на дейностите по създаване и управление на всички резерви и запаси от нефт и нефтопродукти и да се гарантира устойчивото им поддържане за целите на държавата и в изпълнение на европейското законодателство. Създаването на държавното предприятие цели и подобряването на конкуренцията на пазара за горива в страната, което е от полза за крайните потребители. С изграждането на бензиностанции и данъчни складове, в управление на държавното предприятие, ще се гарантира пряката връзка данъчен склад – краен разпространител на горива, което ще гарантира прозрачност и възможно най-ниска цена за потребителя. С това ще се постигне предвидимост, ефективност и сигурност за потребителя, че той ще получи възможно най-ниска цена за високо качество. Създаването на данъчни складове, управлявани от държавното предприятие, цели и да се осигури наличието на повече свободни вместимости в данъчните складове за търговците, които нямат собствени складове и ще се улесни търговията за тях.
Припомняме, че още през 2017 г. стана ясно какво е разпределението при данъчните складове и че "Лукойл" държи близо 80% от капацитетите за бензин и 90% от тези за дизел. Финансовото министерство се принуди да даде тази информация, която иначе отказваше да изнесе. Но тогавашните депутати от десницата Мартин Димитров и Петър Славов спечелиха дело срещу ведомството и подопечната му Агенция "Митници" във Върховния административен съд. Проблемът с достъпа до складовете беше установен още тогава, а през 2016 г. имаше и внесени промени в законодателството, за да се реши въпросът с достъпа и конкуренцията, но те не бяха приети по време на управлението на втория кабинет на ГЕРБ.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни