Обществото не е дисциплинирано и това не позволява сериозно отхлабване на мерките. Това мнение изрази пред БНР математикът д-р Лъчезар Томов, преподавател в НБУ. Според него няма воля за налагане на мерките, особено в провинцията. Той смята, че в момента се намираме в плато по отношение на разпространението на коронавирусната зараза, но това плато предвещава ръст на случаите.

Той се позова на базовото репродуктивно число, което показва средно колко души заразява един човек в България.

„След Нова година това число се повиши и е 0.99, близо единица. В момента поддържаме доста стабилно ниво. Изглежда ни като спад, но в момента имаме плато на случаите“, каза той пред БНР.

Според математика „това плато е предвестник на нарастване“ и няма воля за налагане на мерките.

"Не е време за разхлабване на мерките, защото имаме повишаване на случаите при децата, а връщането в училище трябва да е съпроводено с много строги мерки", обясни още Томов.

Лъчезар Томов онагледи защо е нисък делът на желаещите да се ваксинират преподаватели с пример от модата. Според данни от понеделник едва 21 на сто от учителите възнамеряват да се имунизират срещу COVID-19.

„Това е като модата със скъсаните дънки. Известно време много малко хора носят скъсани дънки. Изведнъж се оказва, че те са навсякъде. По същия начин ще се смени мнението за ваксините“, смята Томов.

Според математика „правителството трябва да ускори ваксинацията“.

(Данните от Единния информационен портал показват, че от 27 декември 2020 г., когато стартира кампанията, до днес са поставени 14 161 дози, за предния ден 688. Проста сметка показва, че при това темпо към края на годината ще бъдат ваксинирани - с една доза - около 300 хил. души.)

Математикът коментира и сложната тема за връщането на всички ученици в училище. В момента присъствено се обучават само началните класове, а за останалите все още се мисли дали ще са отново в клас преди 31 януари.

"Проблемът на образованието не е дали е присъствено или е онлайн", смята Томов.

По думите му първият проблем е дисциплината, а вторият – „начинът, по който се преподава и който отказва деца от учене и това не може да се промени с факта, че са отдалечени“.

„Има много сериозни системни проблеми в образованието, което се отразява и на грамотността на населението, дори на учителите“, отбеляза той. 

Според Томов периодът на затваряне е могъл да се използва за преосмисляне на цялостната концепция на преподаване, включително формалното оценяване според грешките и наизустяването на учебен материал.