Демократите в Конгреса се стремят да се отърват от американския президент Доналд Тръмп на всяка цена. Първоначално неуспешно се опитаха да убедят вицепрезидента Майк Пенс да поеме прерогативите на държавния глава, защото той е негоден да изпълнява задълженията си съгласно 25-ата поправка в конституцията на САЩ.

Когато дясната ръка на президента отказа да го направи, още на следващия ден долната камара одобри историческия втори импийчмънт на Тръмп.

Но сега предстои трудната част - процесът в Сената. Лидерът на републиканците в горната камара Мич Макконъл обяви, че няма да прибързва и ще проведе обстойно разследване по повдигнатото срещу Тръмп обвинение за "подбудителство към бунт". За да бъде успешна инициативата, тя трябва да бъде подкрепена от две трети от сенаторите (67). Ако това се случи, Тръмп ще бъде "осъден", свален от власт (ако още заема поста си, което вероятно няма да бъде така) и няма да може да се кандидатира отново за президент.

След последните избори в Сената има по 50 демократи и републиканци. Въпреки че Макконъл флиртува с идеята да подкрепи отстраняването на Тръмп, което би окуражило някои съпартийци да го последват, това едва ли ще бъде достатъчно за "осъждането" на президента.

Но според прецедент, използван при отстраняването на федерални съдии, обикновено мнозинство в горната камара също може да бъде достатъчно да се дисквалифицира Тръмп от явяването на бъдещи избори. Това е въпросът - дали президентът може да бъде дисквалифициран с обикновено мнозинство, ако преди това не е бил "осъждан" от Сената с квалифицирано мнозинство от 67 сенатори?

Според Ройтерс, която цитира правни специалисти, отговорът е "не" - всичките трима дисквалифицирани федерални съдии в историята на САЩ преди това са били "осъждани". Но според предишни тълкувания на Върховния съд Сенатът разполага с голяма свобода на действие при воденето на процеси. 

Ако демократите се провалят или изобщо не предприемат опит да дисквалифицират Тръмп по този път, те разполагат с още един механизъм, за да постигнат заветната цел.

Да се позоват на 14-ата поправка на Конституцията на САЩ

14-ата поправка към Конституцията на САЩ

През 1866 г., година след края на Гражданската война, при която загиват над 600 000 американци, е приета 14-ата поправка на САЩ. По същество тя предоставя гражданство на всеки роден в Щатите и гарантира "равна защита пред законите" за всички граждани, заложена още в Закона за правата от 1791 г.

Но в Част 3 на поправката, предназначена за някои от по-буйните лидери на Конфедерацията, се забранява заемането на позиция във федерална или щатска служба на лице, което е участвало във "въстание или бунт" срещу Америка, след като преди това се е заклело пред Конституцията (каквато е церемонията при встъпване в длъжност).

По този начин действията на Доналд Тръмп от 6 януари 2021 г., както и на подкрепилите го сенатори като Тед Круз и Джош Хоули, могат да бъдат интерпретирани като нарушение на Конституцията и въпростните лица да бъдат изключени от политическия живот на Америка.

Но толкова радикална мярка, предназначена все пак за отявлени сепаратисти след края най-кървавата война в историята на САЩ, трудно може да бъде предприета през 2021 г. Малцина конгресмени, подкрепили Конфедерацията по време на конфликта, са били изключени. По-късно за почти всички лидери сред южняците е приета амнистия, която им позволява отново да заемат политически постове. Това е опит за вътрешно помирение в следвоенния период.

В исторически план, за да се отстрани конгресмен въз основа на 14-ата поправка, е било необходимо обикновено мнозинство в двете камари. По-късно Конгресът разполагал с правомощията да отмени дисквалификацията, но само с  подкрепата на две трети от членовете и в двете камари.

През 1919 г. на избрания за конгресмен Виктор Бергер, който е бил противник на участието на САЩ в Първата световна война, е забранено да заеме позицията си в Камарата на представителите именно заради 14-ата поправка.

Но отново правните специалисти на Ройтерс изразяват съмнение във възможността да се дисквалифицира Доналд Тръмп по този начин.

Според тях трябва да се приемат процедурни правила, които да маркират по какъв начин може да се използва Част 3 от 14-ата поправка, за да се отстрани президент.

Тъй като е очевидно, че в настоящия си вид тя не е предназначена да изпълнява тази функция.

Въпреки това лидерката на демократите в Камарата на представителите Нанси Пелоси се е допитала до колеги от Конгреса дали си струва да се поема по този път, съобщава Си Ен Ен.