Никога досега в историята на България не сме имали държавник, който да е построил повече от любимия ни премиер Бойко Борисов. Това, дето той и ГЕРБ построиха за три мандата, не може после да го ремонтираме за трийсет.
Метрото пропада, пътища се сриват, срутища се активират, подлези се превръщат в басейни, цели градове във Венеция, даже построиха едно кръгово във Варна, дето се наклони перпендикулярно.
До преди да изберем ГЕРБ за строители на новата България страдах, че родината ни не е имала своите Хундертвасер, Пикасо, Дали или Гауди. Но Борисов ни ги даде, да се свети името му. Така освен строител на България, футболист на България, каратист на България, художник на България, любимият ни премиер се превърна и във възродител на България. С него у нас дойдоха с малко закъснение, но за сметка на това наведнъж Ренесансът, Просвещението, Романтизмът и Модернизмът. Щастливци са съвременниците на Бойко Борисов, късметлии един път!
Само един малък проблем имат строителите на ГЕРБ. Много крадат, бе!
Как е възможно да изхарчиш 50-60 милиона за път, релси или тунел и три дена след откриването той да рухне? Мой братовчед, който е завършил Минно-геоложкия, изброи дузина начини, по които може да се открадне от един строеж. В случая го направи по повод рухналото метро в София. Ма сега да не решите, че братовчед ми строи метрото или тунелите на България? Нееее, тия строежи ги правят само хора, които не са учили за това. Училите се спасяват поединично в други браншове, при ГЕРБ дипломите само пречат. Та братовчед ми набързо изброи всички начини, по които може да се открадне от един строеж. Аз като неспециалист знаех само крадене „от вашия джоб в моя“ и крадене „с гъза си“, - и двете са доведени до съвършенство от ГЕРБ. Но специалистите като братовчед ми изброяват по-подробно:
- Използване на по-ниска марка бетон в бетонните пръстени, от които се сглобява "тръбата", ако това предвижда проектът. Така се икономисва от цимент.
- Спестена арматура в тях – слага се по-малко и по-тънко желязо. Икономисва се от желязо.
- Некачествени уплътнения между тях - има гумени или PVC уплътнения с високо качество, има и други, по-евтини уплътнения. Или пък "претупана" работа при слагането им.
- Използване на нискокачествен цимент при така нареченото торкретиране... Елементарно обяснено - торкрет машината е като голяма прахосмукачка, на която сте обърнали маркучите, и тя вместо да смуче прах, духа. С прахосмукачка може да си боядисате тавана с латекс само с едно бурканче с дюза на изхода, в случая торкрет машината под голямо налягане "набива" циментов разтвор по стените на тунела.
- Слагане на по-малко арматура преди торкретирането. След като си го бетонирал, иди разбери колко желязо е сложено отдолу, като в плоча на къща, която или се огъва във времето, или не.
- Евтин бетон, който по документи е една марка, а на строеж друга.
- Липса на така наречения изпреварващ сондаж/сондажи/, в челото на "забоя", по продължението на минната изработка, и по ядката, ако е с ядка. Или по цвета и гъстотата на "бозата", ако е с водно пробиване, която излиза от сондажа - така можеш да разбереш какво те очаква метри напред. За метрото били правени сондажи от повърхността през 100 м, видиш ли, плаващите пясъци били точно между тях. Дали са правени сондажи въобще...
- Липса на ветрилообразни сондажи или по-малко направени такива, или по-къси от предвидените по проект, перпендикулярно или под наклон на тунела във всички посоки. В тях се инжектира богат разтвор от цимент или смоли, заздравява пространството около тунела, запълва пукнатините, спира подземните води да проникнат.
- И т.н....и т.н....Учи се в Минно-Геоложкия, някога институт, сега университет, още в първите години на следването.
Явно тоя дето е правил метрото през първите семестри е бил зает да си търси квартира и не е посещвал лекциите. Или пък си знае всичко човекът, ама докато стигнат до него парите, предвидени за тунела, е пощипвано от тях на всички нива. „За к‘во сега тоя скъп бетон, я малко го разредете и вместо 20 тона, ще се оправите и с 15“, казват на най-горното ниво и си заделят рестото от кинтите. Хубаво, ама на следващото ниво „намаляват“ количеството бетон с още пет тона, по-надолу с още пет и така при строителите на метрото стига всичко на всичко една кофа. Ако на някой преди това не му е притрябвала пластмасова кофа, де.
Аз имам и още няколко идеи за спестяване от строежите, така че ГЕРБ да спечелят още повече от тях, да ни построят още повече чудеса и да изкарат поне още три мандата.
1. Да изнесем строителството в Китай. Да го аутсорснеме, както се казва на нов български. Значи, разхожда си се Бойко с джипа из Кресненското дефиле и си казва: „Абе маама му ст..., тукинка едно тунелче каква убава работа ще ни свърши. Кво ще кажете, а?“ Въпросът е зададен на група журналисти, които също се разхождат из дефилето и случайно се натъкват на премиера. Както си му е редът, журналистите избухват в аплодисменти. Вади телефончето Бойко, отваря сайта на „Али Баба“, раздел тунели, намира най-евтиния и кликва. Честито, купен е, му пишат от сайта. При това само за долар и деведесет и девет цента. Цифром 1,99 долара. Срокът за доставка е 30 работни дни. След 90 дни тунелът все пак пристига. Е, вярно, не е като на снимките, малко възкъсичък е и леко крив – влиза от едната страна, но така и не излиза от другата страна на дефилето. Но па е евтин. То не може всичко. А и поне си остава на територията на България, щото метрото, дето го е купил преди това в „Али Баба“ се оказва обратно скроено и вместо в „Хаджи Димитър“ излиза на магистралата в Ниш.
2. Да ползваме детски труд. Толкова индийчите и африканчета гладуват, защо да не им намерим прехрана? С малките си ръчички, с малките си чукчета, ще копаят и тунели, и подлези, и ще укрепват многотонни скали по магистралите. даже хотели по морето могат да нацвъкат в празните ниши по крайбрежните улици, които са останали празни, само защото строителите са твърде едри и не са могли да се намърдат в тях и да издигнат още един хотел. Срещу купа ориз и чаша чиста вода тези гладни дечица ще построят още две Българии.
3. Да направим технологичен скок и да използваме 3Д версии. Просто трябва да се направят триизмерни изображения на всички магистрали, булеварди, кръгови движения, тунели и метростанции, които планимаре д апостроим, да им откраднем парите, а изображенията да се излъчват по всички телевизии в праймтайма. Спират излъчването от щаба за вируса и пускат магистралите. Бойко участва и в двете предавания, разбира се. Само си помислете какъв размах може да ни предоставят новите технологии. Не просто някоя спирчица на метрото ще показва Бойко с тях. А направо площадки за космически совалки. Българският Кейп Канаверал в Айтос, свръхскоростни влакове, които свързват Кърджали с Токио за по-малко от 4 часа, болнични комплекси, обслужвани от свръхнови роботи, газопровод, тръгващ от Созопол едновременно към Истанбул, Сочи и САЩ... Абе сами може да си доизмислите.
А в същото време в реалността хората ще си карат по второкласните пътища, ще се дрънкат по 12 часа за 200 километра в старите влакове, ще слушат хвалебствията на Борисов и ще се радват, радват...
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни