„Тихата армия, която се грижи събитията да се случват.“ 

Ако ви звучи като заглавие на военен филм или поне като роман на Джон льо Каре, честно казано, не сте далече от истината. Тази армия не е въоръжена в „конвенционалния“ смисъл на думата, поне не с пушки, а по-скоро с чертожни материали, камери, компютри и отвертки. „Тиха“ е, защото не я виждаме. Напуска полесражението след изпълнената мисия, която както стана ясно е да се грижи събитията да се случват, но по-важното – така, както на нас ни харесват.

Определението за „тихата армия“ е на Калоян Тодоров - основател, собственик и изпълнителен директор на групата Special Events Group. SEG е една от водещите компании в предоставянето на услуги в събитийната индустрия в България, зад което стоят 20 години работа с непрекъсната мисъл „a какво следва, какво още можем да направим“. 

„Това е семеен бизнес, първо поколение. Не е наследен от дядовците и бащите, започнахме от нулата“, разказва Калоян. Който, както ще стане ясно малко по-късно, е олицетворение на „американската мечта“, която в българския вариант изглежда по следния начин: образован в чужбина млад мъж, върнал се в страната и развил успешен бизнес. Зад това клише стои една дълга история само на успехи, без никакви сериозни катаклизми. До появата на „призрака“... От когото обаче SEG също има какво да вземе, за да продължи напред.

„Започнах като носач - от точка А до точка Б“

Връщаме се в началото на века, когато Калоян Тодоров учи и работи във Виена - в малка фирма, която осигурява оборудване за събития, при които е нужен превод.

„Започнах като носач – премествах оборудване от точка А до точка Б. После станах шеф техник. В един момент собствениците ми казаха: „Калояне, оттук нататък няма накъде нагоре, само ние двамата партньори сме. Мислил ли си да се занимаваш с такъв бизнес? Какво ще кажеш в България, откъдето си дошъл, да видиш дали няма такъв пазар.“ 

За него било ясно, че в тази фирма няма повече растеж, но така или иначе „не можех да си намеря мястото в Австрия“. А шефовете му „посели семето“ и така, без да има към онзи момент намерение да се прибира за постоянно в родината, предприел пътуване с цел проучване на пазара.

„Оказа се, че в България това е бяло петно на картата на тези услуги. Беше апокрифно, буквално като в бакалия – един човек имаше едно, друг – друго. Хотелите, основен генератор на този бизнес, в който се случваха събитията, нямаха този ресурс – нямаха партньори. Бях фрапиран – тук буквално не бяха чували за събитиен бизнес във формàта, в който той се случваше в Западна Европа. България бе като охлюв в развитието на този бранш.“

„Българите идват“

И така през 2001 г. Калоян и съпругата му Невена се прибират в България с идеята да впрегнат „охлюва“. Започват с фирма за предоставяне на конферентна техника под наем. Следват декорите и сценичният дизайн, защото установили и че събитията са много „постни“ – няма брандинг в залите. Фокусирали се върху корпоративни събития, търговски конференции, конгреси, церемонии, продуктови презентации – без митинги, концерти и събития от този тип. Ако през 2007 г. изградили 4 дизайнерски сцени, то през 2019 г. вече били 300. 

В хода на работата сем. Тодорови установило още една липса – нямало фирми, които да предлагат мебели под наем, което в началото наложило доставянето им от Китай. Докато не взели решение да създадат собствена база за производство в покрайнините на София. В резултат вече разполагат с 24 000 седящи места и имат над 300 различни вида мебели, което ги превърнало и в един от големите доставчици на мебели под наем в Европа. Направили и фирма за декорация и привлекли сестрата на Невена – Диана – „с истинска душа на дизайнер“. Ново проучване на пазара показало например, че у нас към онзи момент се предлагали за събития само три цвята покривки – бяло, черно и екрю. Затова Калоян отишъл до Китай „и след няколко месеца бяхме вкарали над 60 десена. Имаме покривки за събития с по 1000 души“. 

За собственика на SEG именно дейността на семейните фирми е дала тласък на този сегмент от пазара у нас – хората започнали да търсят услугата все повече, а тя – да се подобрява и развива заради това. 

Така междувременно през 2013 г. идва ред за запълването на поредната празнина в бранша. С разрастването му се оказва, че няма достатъчно локации за организирането на големи събития. „Имаше 100 зали за стотина души и 3-4 за 500. Затова решихме да създадем един от големите и към момента конферентни центрове - Sofia Event Center.” 

„В един момент България ни отесня. Много клиенти на Запад се страхуваха да поръчват от фирми на Балканите, едно заради стереотипа, че е евтино и вероятно некачествено, но най-вече – заради логистиката. Защо германски клиент да не поръча от Австрия? Затова решихме да направим офис в Западна Европа и избрахме Виена. Все пак оттам тръгнахме. И го направихме. През 2018 г. избрахме символично най-високата сграда във Виена. „Ето, българите идват“, продължава разказа Калоян Тодоров.

Факт. „Българите“ са сред доставчиците на оборудване и за Световния икономически форум в Давос.

И така, „производственият цикъл“ се затваря. Към 2019 г. „тихата армия“ на групата SEG вече се състои от над 120 души. „20 години сме имали само успехи и компанията се движеше възходящо, без никакви спадове“, обобщава собственикът ѝ.

Преди да кажеш „не мога“

За тези години SEG си изгражда не само име, но и верни клиенти. Организира големи събития у нас и в чужбина. И понякога прави невъзможни неща. 

„Преди да кажем на клиент, че нещо не може да стане, трябва да сме сигурни, е наистина не може да стане“, заявява Калоян.

Така например клиент поискал да вкара кола в Sofia Event Center, нещо невъзможно с наличната инфраструктура, разбирай – асансьор. Така от SEG направили специална конструкция и с кран качили автомобила. Впоследствие качили 60 коли, като рекордът бил 20 за ден.

Тодоров разказва и за още един случай – клиент искал 3-дневно събитие с различен дизайн на залата за всеки от дните. Предизвикателството било в направата на 20 отделни стаи, оборудвани с маси, самостоятелен интернет и пр. От SEG произвели стени, врати, мебели. „100 души влязоха да работят, буквално за една нощ го направихме и на сутринта събитието вече се случваше, без никакви засечки“.

Един от големите проекти на SEG е световният конгрес за киберсигурност, спечелен сред голяма конкуренция с това, че компанията покрива всички отделни дейности, за които в обичайния случай трябва да се наеме повече от един изпълнител. Става въпрос за мащабно събитие с около 5000 участници. 

„Клиентите са в Америка. Ако ни изпращаха имейл в 4 ч. сутринта, в 4:30 вече имаха отговор от нас. Ние сме там и отговаряме. Тази комуникация продължи дълго и в един момент те се сетиха, че всъщност има огромна часова разлика и през цялото време ние сме общували с тях по малките часове на денонощието. Бяха много впечатлени“, разказва Калоян.

„След това „призракът“ се появи..."

Толкова, че същият клиент наема SEG да организира събитието за втори път. И то се случва - през февруари миналата година. „След това призракът се появи...“

„2020 г. се очертаваше като най-силната година за бизнеса ни. Имахме амбицията да отворим офис и в Азия. Сега планът е замразен. Вместо това дойде COVID-19 и за няколко дни бяха отказани събития за няколко милиона. За шест месеца оборотите ни спаднаха с 98%“, разказва Калоян.

И „тегли чертата“:

„На практика ние сме най-засегнатият бизнес от всички възможни. Хотелите работят, заведенията могат да доставят храни и напитки. Ние сме бизнесът, който първи затвори и последен ще отвори.“

Факт, още с началото на пандемията през февруари-март миналата година, целият календар със събития – от корпоративни до концерти и пр., бе отменен. В случая със SEG се е наложило да бъдат освободени половината от наетите в групата служители.

„Това затваряне на практика убива и други бизнеси – когато хората не могат да се срещат. Тенджерата е под все по-голямо налягане“, смята Калоян.

Но дори и в тази ситуация семейството, видно показало през годините, че притежава предприемачески дух и умения, е намерило начин да развива бизнеса. - Да влезе виртуалната реалност.

„Преди COVID-19 това беше екзотика. Оказа се обаче, че Zoom уморява. Това е базова комуникация, но не може да се развие. Започнахме да осъзнаваме нуждата от канал за събития, да има разнообразяване, виртуално експо, участие в игри, анкети“, казва Калоян.

Така компанията решава да преобразува логистичната си база в Кривина в студиен комплекс и да организира хибридни виртуални събития.

„Локацията на базата в един момент се оказа предимство. В покрайнините е, имаме паркинг, езеро, озеленяване. „Ако искате COVID safe място, елате.“

Сега комплексът разполага с 15 студиа, създават се различни виртуални среди с различни дизайни. Платформата Virtu предлага двупосочна комуникация, като в нея могат да участват 20 000 души едновременно. 

„Границите са определени само от смелостта на клиента“

„Можем да измислим извънземни декори. Границите са определени само от смелостта и въображението на клиента“, казва Калоян.

В избори 2021, които ще преминат под знака на коронавируса, от SEG са видели начин за спасяване на предизборните кампании, традиционно водени на място с живи срещи с хората – чрез виртуалните събития. Платформата освен дизайна предлага и възможност за симулиране на живи включвания от места, подобни на телевизионните, онлайн гласувания и анкети, добавяне на всякакво съдържание. 

„Хората могат виртуално да излизат на сцената, да направим фотобудка – симпатизантите на Бойко Борисов да се снимат с него. Можем дори и скандирания да добавим – ако партията ги иска“, шегува се Калоян в контекста на истинската предизборна „митинг атмосфера“. 

Пак в бъдещето

„Не, няма да изхвърлим мебелите и да ги заменим с виртуални. Защото въпреки развитието, към което ни тласна COVID кризата, вярвам, че през 2022 г. ще сме забравили за болестта. Хората са така устроени, че имат нужда от физическа близост, искат да се върнат към нормалността, вече се уморяват. Така че до година-две COVID ще е зад гърба ни, но пък ще сме спечелили бонус – дигиталната среда“, гледа напред основателят на SEG.

Оказва се, че въпреки растежа у нас този бранш продължава да изпитва същия недостиг, който сем. Тодорови локализират като проблем в началото на века с проучването си на българския пазар. Няма място. 

Държавата, в лицето на Министерството на туризма, подхвърля от време на време, че страната трябва да започне да развива конгресния туризъм, но на практика няма нищо видимо направено в тази посока. От кухнята на Калоян нещата изглеждат по следния начин:

„Нямаме локации, които да могат да поберат много хора, нямаме целенасочена държавна политика, извън рекламата на летния и зимния туризъм. Как да поканиш Adidas за корпоративно събитие, като няма къде да го побереш?“, пита той и дава пример със симпозиум на 8000 анестезиолози, организиран в Турция. 

А как се случват нещата в този бизнес?

„Събираш организатори, „ловци на локации“ от цял свят. Плащаш им самолетния билет, настаняваш ги в най-хубавите хотели, правиш им гала вечеря с храна, каквато би сервирал на гостите, които искаш те да ти доведат. Правиш жестове - „Не сте виждали Розовата долина? - Сега ще ви заведем на екскурзия. Искате ли да организираме коктейл при Античния театър в Пловдив? - Готово.“ Държавата или общината на практика трябва да се превърнат в спонсор на конгреса – дали с безплатен шатъл или друго. И когато конгресът дойде, участниците в него стават и туристи. И усилията се отплащат.“

Калоян дава още храна за размисъл със следния пример: популярното австрийско село Алпбах, в чийто център е построен огромен конгресен център, като всяка година там идват десетки хиляди участници в различни събития в т.ч. от Индия, Китай, които покрай другото „си правят и туризъм“. 

Разговорът с Калоян Тодоров продължава повече от час, като междувременно е пристигнало някакво момче. Калоян поглежда часовника си, момчето има среща с него. „Това е наш служител, който се наложи да излезе за кратко на борсата. Получил е предложения от други фирми, но е отказал, защото иска да работи само за SEG“, обяснява. И разбираемо. 

---

Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл clubz@clubz.bg (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).