Около 70 000 пациенти само през 2020 г. не са били уведомени, че са останали без личен лекар. Това съобщи омбудсманът Диана Ковачева по време на Международната научна конференция „Основни права и медицинско право“, организирана от Института за държавата и правото.
По официални данни 73 лични лекари през 2020 г. са прекратили по различни причини своята практика и договори с НЗОК, но техните пациенти, които са средно между 1000 и 2000 души са разбрали този факт едва след като са потърсили джипито си във връзка със здравословен проблем. Омбудсманът бе категорична, че това не е ангажимент на личните лекари, а на държавата, в лицето на отговорните институции.
Всичко това се е случило по време на пандемията от COVID-19.
„Тези хора бяха поставени пред сериозен проблем, без личен лекар, в ситуация на COVID-19, в която им е била необходима спешната му намеса, издаване на направление за специалист, за съвет или в подпомагането за решаването на здравословен проблем. Това са средно около 70 000 пациенти, които не са знаели, че техният личен лекар е с прекратена практика. Има съвременни средства, включително чрез есемеси, имейли, с които всеки гражданин може и трябва да бъде уведомен при такава ситуация. Ангажиментът няма как да бъде на личния лекар, който прекратява практиката си, най-малкото, защото причината за това може да е и настъпила смърт. Тук категорично трябва да се намеси държавата - НЗОК, Министерството на здравеопазването, държавните институциите са тези, които трябва да решат проблема, така че хората своевременното да бъдат уведомявани“, смята Диана Ковачева.
През миналата година жалбите до омбудсмана в сферата на здравеопазването са над 1000 и са свързани предимно с достъпа до медицинска помощ в отдалечени и трудно достъпни райони, качеството на медицинските услуги, съмнения за лекарски грешки, медицинските експертизи, забавяне на експертизите, здравното осигуряване и обезщетенията, проблеми за нарушени социално-икономически права и такива, свързани с издаването на сертификати за ваксиниране.
„Не бих казала, че увеличаването на жалбите се дължи само на COVID пандемията, въпреки че тази ситуация освети редица системни проблеми, който съществуват през годините. Нормативната уредба и практиката по прилагането ѝ често не водят до защита на правата на пациентите”, каза Ковачева.
Тя посочи като сериозен проблем множеството технически грешки в т. нар. ваксинационни сертификати. След нейна препоръка от здравното министерство оповестиха точни стъпки, които хората със сгрешени документи трябва да предприемат и кои институции да сигнализират.
„Миналата седмица изпратих препоръка до здравния министър и той се ангажира да реши въпроса с възможностите за поправки на технически грешки в сертификатите. Хората, чиито данни са сгрешени на практика нямат възможност за корекция на тези данни. Другият проблем, свързан с издаването на сертификатите за ваксини се отнася до граждани, които са си поставили две дози от различни ваксини. Към момента все още не е възможно да получиш сертификат, ако си се ваксинирал с две различни ваксини като първа и втора доза. Надявам се, че този проблем ще бъде решен“, каза още Ковачева.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни