Убийственият доклад на Сметната палата за дейността на държавната компания "Автомагистрали" ЕАД от сряда показа как всъщност се строят пътища в България. Показа нагледно, че не ги строи държавата с прословутата си фирма, а чрез нея ги правят частни строителни компании, избрани неясно как и без никаква конкуренция.  От 110-страничния доклад на институцията обаче разбрахме и някои детайли, които вече звучат логично - властта си е имала фирми любимци, които са обирали големия пай през всичките тези години на "ин-хаус" възлагането на поръчките - с договори за материали, техника, строителни дейности и прочие. 

Клуб Z прегледа данните от всички договори на държавния мастодонт с частни фирми - данни, старателно пазени да не станат обществено достояние през последните години от третия кабинет на ГЕРБ. В доклада на Сметната палата са изброени сключваните с "трети лица" договори на "Автомагистрали" по 4 от възложените ѝ задачи - строителството на магистрала "Хемус", изграждането на пътя Видин - Ботевград, укрепването на свлачища и поддръжката на републиканската мрежа и пътна поддръжка. За всичко това "Автомагистрали" е получила 3,6 млрд. лв. без ДДС в периода 2016-2020 г. (периодът и на одита), разпределяйки после тези огромни суми на свои контрагенти - непрозрачно, изглежда и не много законно, на база изводите от доклада, и спорно доколко ефективно.

Ето какво показа проверката.

"Хемус" - голямата касичка, или кой строи магистралата, докато ни убеждаваха, че това е държавата?

Агенция "Пътна инфраструктура" има общо два рамкови договора с "Автомагистрали" по изграждането на магистрала "Хемус". Те са разделени на участъци - първият от 1 до 6 и вторият - за участъците от 7 до 9. Именно "Хемус" е и най-голямото перо от всички проекти, които "Автомагистрали" е получила през последните години. Шокиращото - държавното дружество е подписало общо 88 договора с подизпълнители за различни дейности. Общата сума на договорите е за 1,8 млрд. лв. Оказва се, че едва 8 компании обаче са получили над 60% от всички контракти - на стойност 1,188 млрд. лв. 

Кои са избраниците? Тук изненада няма - виждаме строителни фирми, които през последните години печелят поголовно и обществени поръчки из цялата страна. В списъка са  "Грома Холд", "Европейски пътища", "Хидрострой". Включени са и един-двама нови играчи, някои от които обаче са получили огромни договори. 

Разбивката на Сметната палата дава възможност да се види общата сума на договорите, които една фирма е подписала с "Автомагистрали", както и каква част от тези пари са били вече изплатени. 

И така - големият печеливш от строителството на магистрала "Хемус" е "Хидрострой". Тя има само два, но огромни договора на обща стойност от 329 млн. лв. без ДДС. До края на 2020 г.  компанията е получила плащания за 187 млн. лв. от тях (с ДДС). 

На второто място по договорени и усвоени пари за дейност и доставки се нарежда "Грома Холд", която може да се похвали с 3 договора за "едва" 262 млн. лв. без ДДС.  Изплатени са 129 млн. лв. от тях - с ДДС. 

Третото място е за един не толкова познат публично играч - "Автомагистрали Хемус". Тази фирма е подписала договори за 213 млн. лв. без ДДС, а до края на 2020 г. е получила 140 млн. лв. от тях с ДДС. Компанията е собственост, поне според Търговския регистър, на Райчо Котев - адвокат и бивш служител на злополучната "Джи Пи Груп" (която не е сред получилите договори от "Автомагистрали". Припомняме, че тогавашният премиер Бойко Борисов през 2016 г. спря именно обществените поръчки за строеж на "Хемус", след като обединения с участието на "Джи Пи Груп" и ПСТ Груп бяха обявени за изпълнители, които според публикации са свързани с Валентин Златев - тогава шеф на "ЛУкойл" и с бившия депутат от ДПС Делян Пеевски. Именно тези съмнения бяха мотивът за прекратяване на търговете, макар официално да бе обяснено, че причината е невъзможност да се намери еврофинансиране. После изгря звездата на държавната "Автомагистрали" ЕАД - б.р.). 

В класацията за най-крупни строители или доставчици на материали за "Хемус" следва компанията "Европейски пътища", която е успяла да се добере до договори за 168 млн. лв. без ДДС. До момента е получила почти всички плащания - или 143 млн. лв. с ДДС. 

Не зле се представят и от "БИТУМИНА ГМБХ - БЪЛГАРИЯ" ЕООД, която има сключени договори по проекта за магистралата за 139 млн. лв. без ДДС и е получила до момента 87 млн. лв. от тях. 

"ПСТ" заема мястото на шестия най-голям контрагент на "Автомагистрали" по цялото трасе на проекта, като договорът е само един, но доста "тлъст" - за 127 млн. лв., по който вече са изплатени 54 млн. лв. 

"Пътинженеринг" се класира също в схемата, успявайки да си гарантира договори за 82 млн. лв. и да получи вече изплатени суми по  тях за 42,5 млн. лв. 

Последният фаворит на "Автомагистрали" се казва "Водно строителство Благоевград" и при тази компания ситуацията е интересна. Тя е спечелила договор за 81 млн. лв. без ДДС  и е получила 84 млн. лв. с ДДС.  

Формално всички тези договори имат предмет на дейност или доставка на материали, или наем на техника и механизация, или и двете заедно. 

Пътят "Видин - Ботевград" - 25 договора, ето и любимците

За пътя Видин - Ботевград "изпълнителят" в лицето на държавната "Автомагистрали" е сключил общо 25 договора с частни компании. Тук класацията на фирмите с най-много и най-скъпи договори  и разплащания по тях към края на 2020 г. сметката изглежда така: . 

"Автомагистрали Хемус" - сключени 4 договора на обща стойност 259 млн. лв. без ДДС. Изплатени - 105 480 391 лв. с ДДС 

"ГБС Инфраструктурно строителство" - сключени 2 договора на обща стойност 233 млн. лв. без ДДС. Изплатени - 94 831 347 лв- с ДДС. 

"Нивел Строй" - само 1 договор на стойност 190 млн. лв. без ДДС. Изплатени - 76 919 056 лв. с ДДС.

4. "Автомагистрали София" - 2 договора за общо 147 млн. лв. без ДДС. Изплатени - 59 640 225 лв с ДДС.

А договорът за "ремонти заради свлачища"? От 129 договора - 22 пак с "Автомагистрали Хемус"

Помните ли решението на правителството да отпусне около половин милиард лева, за да възложи пътната агенция още работа на "Автомагистрали - по договор за "укрепване на обекти от републиканската пътна мрежа, засегнати от геодинамични процеси и явления"? Речено - сторено, а резултатът е, че държавната компания е успяла да сключи цели 129 договора, за да "аутсорсне" дейността на частни компании. Данните от доклада на Сметната палата отново разкриват - най-после - и кои са най-големите контрагенти.

Отново в класацията по обем на сключените договори е "Автомагистрали Хемус". Фирмата е сключила общо 22 от 129 договора по проекта на стойност  123 млн. лв. без ДДС. Изплатени до момента са й 57,8 млн. лв. с ДДС.

На второ място се появява нов играч - непознат на широката общественост - "Джамбо 33". Компанията има 19 договора за общо 103 млн. лв. без ДДС, изплатени са и малко под половината от сумите с ДДС - 47,7 млн. лв.

Следва третото място и още един непознат участник досега - ДЛВ ЕООД - с 10 договора за общо 61 млн. лв.. До края на 2020 г. са получени плащания за 27 млн. лв. с ДДС.  

Пътното поддържане - уж "Автомагистрали", а всъщност 4 фирми...

Общата стойност на изпълнените дейности по договорите за пътно поддържане, които към 31.12.2020 г. са приети и одобрени от АПИ възлиза на 142 445 829 лв. без ДДС. По информация на дружеството, по част от договорите има извършени дейности (вкл. разходи за ползване на наета механизация, и за доставка на материали, суровини и др.) в общ размер на 38 642 802 лв. без ДДС, които към края на одитирания период все още не са приети от АПИ.
Към 31.12.2020 г. общата стойност на изпълнената работа на външните контрагенти, която е приета от "Автомагистрали", възлиза на 153 687 789 лв. без ДДС, в т.ч.

- дейности по пътно поддържане – 118 050 905 лв. без ДДС;
- доставка на материали, суровини и др. – 20 479 524 лв. без ДДС;
- предоставяне на механизация и транспортни средства – 8 699 121 лв. без ДДС;
- охрана – 5 640 786 лв. без ДДС;

- проектантски дейности – 659 632 лв. без ДДС;
- други услуги – 157 821 лв. без ДДС.

От посочената обща стойност, близо 80 на сто или 122 214 614 лв. без ДДС представляват дейности, изпълнени от 4 фирми. И тук се появява познатата „ГБС Инфраструктурно строителство“ АД - с най-голям дял за общо 53 389 296 лв. по 1 договор от 2019 г.

Следва „ОРС Инфраструктура“ ООД - с договори - 4 на брой - за общо 42 978 030 лв.

„Европейски пътища“ АД също се класира в тази част от дейностите, иначе възложени на държавната компания - с 2 договора за 15 667 642 лв.

Четвърто в списъка е обединението  ДЗЗД „Автомагистрали 2018“ - с два договора за 10 179 646 лв., става ясно от доклада на Сметната палата.