На редовно заседание, проведено на 9 юни 2021 г., КПКОНПИ прие решение за установяване на конфликт на интереси за Росина Станиславова – кмет на столичния район "Красно село" (мандат 2019 – 2023 г.) Наложена й е и  глоба в размер на 15 000 лв. и отнемане в полза на държавата на получената материална облага в размер на 9 981, 46 лв. Това съобщиха от комисията

Производството срещу нея е започнало по сигнал, в който се съдържат твърдения, че тя е била ръководител на европейски проект и е платила сама на себе си средства по програмата „Патронажна грижа за възрастни хора и лица с увреждания“.

Станиславова е кандидат на "Демократична България". От формацията обаче оттеглиха доверието си от нея още когато този казус доби публична известност. От "Демократична България" дариха 7000 лв. на SOS Детски селища. По признания на Станиславова тя е получила същата сума от проекта по програмата за патронажна грижа.

В хода на проверката е установено, че с решение на Столичния общински съвет от 16.04.2020 г. се дава съгласие районите в София, представлявани от районните кметове, да кандидатстват самостоятелно или в партньорство за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ  - „Патронажна грижа за възрастни хора и лица с увреждания – Компонент 3“ по Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 г. На 22.06.2020 г. кметът на район „Красно село“ подписва такъв административен договор, а на 23.12.2020 г. е подписала анекс към него, с който се удължава срокът му, като тези деяния не съставляват нарушение.

На 7.05.2020 г. Станиславова е определила екипа на проекта и със  заповед е посочила за ръководител самата себе си. Още същия ден е издала и втора заповед, в която си е възложила допълнителни функции и е определила почасовото възнаграждение на екипа на проекта, като най-високата ставка е за ръководителя му – самата тя. На 22.05.2020 г. Станиславова е наредила с документ полагането на извънреден труд за себе си и още 3 общински служители. На 5.01.2021 г. тя отново е издала заповед, с който си възлага допълнителни функции за изпълнение и е определила размера на индивидуалната часова ставка за самата себе си. С тези свои действия Станиславова е реализирала конфликт на интереси, като е издала актове в свой частен интерес, а също е формирала права и облага за себе си в качеството си на лице, заемащо висша публична длъжност.

В хода на производството е била изслушана и Росина Станиславова. Тя е посочила, че е нормално да бъде ръководител на проект, след като ръководи и цялата общинска администрация на район „Красно село“.

При формиране на своето решение, КПКОНПИ не е възприела тезата на Станиславова, че управляващият орган е бил запознат с всички участници в управлението на проекта, включително със самоличността на неговия ръководител. В Ръководство на бенефициента по процедурата изрично е акцентирано, че по отношение на извършваните разходи (единна ставка), бенефициентът е  длъжен да спазва приложимото законодателство.

Според практиката на Върховния административен съд, разпоредбите на ЗПКОНПИ не допускат нито самоконтрол, нито договаряне сам със себе си, нито съчетаване на обществен и частен интерес в личността на един субект. В случая, правилното и законосъобразно поведение е, при наличие на частен интерес, свързан с едновременното упражняване на правомощията й като кмет на район „Красно село“ и дейността като „Ръководител на проект“ по договор, по който същият район е бенефициент, Станиславова да предостави функциите си като ръководител на проекта по европейска програма на друго длъжностно лице от общинската администрация, или да се отведе от изпълнението на правомощията ѝ на кмет. В хода на производството не са открити и данни тя да е отправила запитване към Управляващия орган (като оправомощен разпоредител с бюджетни кредити) дали поведението й съставлява конфликт на интереси, съгласно разпоредбите в Регламент на ЕС (№2018/1046).

Съгласно ЗПКОНПИ, конфликт на интереси възниква, когато лице, заемащо висша публична длъжност, има частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективно изпълнение на правомощията или задълженията му по служба. След образуване на производството, Комисията изисква и получава необходимата информация и документи, и се произнася с мотивирано писмено решение в срок до два месеца, който може да бъде удължен еднократно до 30 дни. Решенията на КПКОНПИ за установяване на конфликт на интереси не са окончателни и подлежат на обжалване или протест по реда на АПК. Установяването на конфликт на интереси с влязло в сила решение е основание за освобождаване от длъжност, освен когато в Конституцията е предвидено друго. За лицето, посочено по-горе – Росина Станиславова, приетото решение на КПКОНПИ не е влязло в сила.