Европейската комисия съобщи днес, че е открила антитръстово разследване срещу „Гугъл“ (Google). То трябва да установи дали американският дигитален гигант е нарушил правилата на Европейския съюз за конкуренцията, като е фаворизирал собствените си технологични услуги за онлайн дисплейна реклама във вреда на конкурентните доставчици на рекламни технологични услуги, рекламните фирми и онлайн издателите .

Разследването ще проучи по-специално дали Google нарушава правилата за конкуренцията, като ограничава достъпа на трети страни до потребителски данни за рекламни цели на уебсайтове и приложения, като същевременно запазва тези данни за собствена употреба.

 „Google събира данни, които да се използват за целенасочени рекламни цели, той продава рекламно пространство, а също така действа като онлайн рекламен посредник - каза изпълнителният зам.-председателка на Комисията Маргрете Вестагер, която отговаря за политиката на конкуренция. - „Така че Google присъства на почти всички нива на веригата на доставки за онлайн дисплейна реклама. Загрижени сме, че Google e направил по-трудно за конкурентите си в онлайн рекламните услуги да се конкурират в сектора рекламни технологии“.

В съобщение Комисията посочва, че много издатели разчитат на приходите от онлайн дисплейна реклама, за да финансират безплатно онлайн съдържание за потребителите. През 2019 г. разходите за дисплейна реклама в ЕС се оценяват на приблизително 20 милиарда евро.

Google  посредничи между рекламодатели и издатели, като предоставя няколко рекламни технологични услуги. Те позволяват на първите да показват свои реклами на уеб сайтове или мобилни приложения.