„Поразих целта, излизам от атаката“ - това са били последните думи на майор Валентин Терзийски, преди самолетът му МиГ-29 да се разбие в Черно море край Шабла по време на учение с нощна стрелба.
Това каза служебният военен министър Георги Панайотов пред бТВ. Според неговия командващ е звучал спокойно.
След това самолетът изчезва.
Преди два дни операцията по издирване и изваждане на черната кутия на изтребителя завърши успешно. Оказа се, че външната обвивка е увредена, а и има разхерметизация на устройството, което трябва да съхранява данните за полета. В момента се търси дали производителят на въпросната черна кутия е Украйна или Русия, като първоначално бе обявено, че родните власти търсят съдействие от Киев за разчитане на данните. След това се оказа, че може да и Москва. Данните още не са разчетени.
„Никой не си е помислял да стоварва вина на майор Терзиев", каза служебният военен министър. По думите му в инцидента
„Не става дума за пилотска грешка в никакъв случай."
Паралелно вървят две разследвания на случая - от "Военна полиция", която проверява какво точно е станало, и от военната прокуратура - която търси вина. Според данните, с които министърът разполага от "Военна полиция" - "те вина не търсят и пилотска грешка не е тяхно заключение".
"Не е и мое заключение, не е и наше заключение.
Никой не си е помислял да стоварва вина на майор Терзиев. Предложил съм го за най-високата военна награда“, заяви служебният военен министър.
Още не установено защо движещата мишена, която е преследвал майор Терзиев, е падала по-бързо. Сред възможните причини, според Панайотов, е проблем с парашута ѝ, дори той да е бил възпламенен и затова да е падала по-бързо.
Мишената е спусната от 7000 метра, както предвиждат нормативните документи, а стрелбите са се провеждали на между 4000 и 7000 метра височина.
Следствието ще установи защо не е било прекратено учението, след като мишената е започнала да пада по-бързо и под определената височина. В тази ситуация учението е можело да бъде прекратена и от пилота, и от неговия командващ, отбеляза Панайотов.
Когато изтребителят изчезва от радарите, е бил на 1200 м височина и се е движел по последни данни, без информация от „черната кутия“, с 950 км/ч.
„Не съм пилот, но бях уверен от моите подчинени във ВВС, че не е критично ниска височина. 1200 м е една доста ниска височина и на това учение пределната височина е била 2000 м, но 1200 м е височина, от която пилотът може да се измъкне, може да вземе решение, но все пак става дума за непрогледна нощ и няма хоризонт. Тук идва ролята на тези, които го командват къде се намира над земята“, каза Панайотов.
Имената на щурманите, които са направлявали майор Терзиев, са известни, но те са следствена тайна и не могат да бъдат съобщени, каза военният министър.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни