„Някъде към 80-90% от договорите са авансово разплатени.“
„Имам много сериозни основания да се съмнявам, че интересите на Министерството на отбраната са били защитавани, съответно интересите на държавата.“
Това каза пред БНР служебният министър на отбраната Георги Панайотов. Предстои да бъдат оповестени данни от проверки, които са почти завършени, каза Панайотов. Той обясни, че са били извършвани предварителни 100-процентови авансови разплащания по договори.
Това се е случило например за изграждането на инфраструктурата на новите самолети Ф-16 - на авиобаза „Граф Игнатиево“ и не само. От декември 2020 г. до май на тази година за това са били разплатени авансово над 184 милиона лева.
„От всичките около 50 проекта по изграждане на инфраструктурата се работи по три. Но парите са платени“, обясни министърът.
Не са правени търгове и конкурси за избор на изпълнител на даден проект или дадена обществена поръчка като оправданието е било секретността, обясни министър Панайотов.
„И проектите са раздавани с посочване на дадените фирми“, добави той.
Факт е, че някои от проектите съдържат класифицирана информация и броят на фирмите, които могат да ги изпълняват, не е толкова голям, каза министърът, но уточни, че това са по-малко от половината от проектите в МО.
До две седмици ще е готов докладът за падналия МиГ-29
До две седмици ще приключи работата на разследващите от Военна полиция по инцидента, при който при падането на МиГ-29 при учение в Черно море загина майор Валентин Терзиев, съобщи министърът. Преди дни беше открита и черната кутия на изтребителя.
Официалният доклад ще бъде в две части – класифицирана и некласифицирана.
Според Панайотов има максимална прозрачност в хода на проверките и по всеки детайл, той отрече, че има прикриване на истината.
Да спрат спекулациите и заблуждаващите мнения „на десетките т. нар. експерти“, апелира отново министърът на отбраната. По думите му това още повече задълбочава негативните настроения и пречи на разследването.
След срещите си с пилотите и техническия състав в база „Граф Игнатиево“, където работеше загиналият пилот, Панайотов сподели, че те са принудени да преодоляват насаждания страх за бъдещето на авиацията.
"Не са технически неизправни самолетите", увери военният министър.
В сила е рамков договор с производителите на МиГ, които могат да предложат най-качествената и професионална поддръжка на тези машини. Предстои сключването на ново споразумение.
„Ако не се беше случило това нещастие с майор Валентин Терзиев, той лично щеше да има нальот някъде около 60-70, може би дори 80 часа само през тази година. Графиката на летателните часове тръгна нагоре, защото се поддържа техниката“, така Панайотов отговори на честите критики, че военните летци имат много малко часове във въздуха.
Търсенето на опции за интегрираната поддръжка на МиГ-29 ще бъде разгледано скоро на Съвет по отбрана, съобщи още той.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни