От 12 юли започна поставянето на новите екостикери при извършване на задължитения годишен технически преглед (ГТП), а новите правила влизат от 1 януари 2022 г. Според тях най-замърсяващите автомобили няма да бъдат допускани в т.нар. нискоемисионни зони в центровете на градовете, ако кметът на съответното населено място прецени. Промените бяха направени в Закона за чистотата на атмосферния въздух. Рестрикцията обаче вероятно ще важи само за дни, в които има силно замърсяване на въздуха, поне в началото.
Както вече стана ясно, автомобилите ще бъдат разделени в екокатегории от 1 до 5 според замърсяването, типа гориво, годината на производство. Най-висшата степен е петицата (виж по-долу как ще се определят).
Оказа се, че столицата София вече е готова с два варианта на рестриктивни зони.
Първият е в идеалния център, на практика в рамките на столичната Синя зона - между бyлeвapдитe "Cливницa", "Bacил Лeвcĸи", "Πaтpиapx Eвтимий", "Cĸoбeлeв" и yл. "Oпълчeнcĸa".
Bтopият вapиaнт oбxвaщa пo-гoлямa чacт - мeждy бyлeвapдитe "Cливницa", "Д. Hиĸoлaeв", "Cитняĸoвo", "Явopoв", "Baпцapoв", "Чepни вpъx", "X. Ибceн", "Π. Toдopoв", "Гeшoв" и "K. Beличĸoв".
И в двата случая колите ще бъдат проверявани с контролни камери. Това ще става благодарение на допълнителните чипове в новите стикери. Те ще са като носител на ДНК-то на автомобила - в тях ще е закодирана информацията за това какви са марката, моделът, регистрационният номер, номерът на шасито и показателят на километража. Разбира се, там ще бъде отбелязана и екокатегорията на автомобила.
Общината вече е готова с част от нужната инфраструктура - камерите.
Работи се и върху онлайн платформа, чрез която гражданите да бъдат информирани дали им е наложена конкретна забрана. Засега не е ясно дали забраните ще важат само в дните с превишения на замърсяването, или например - през целия зимен отоплителен период.
В коя категория влиза моят автомобил?
Ограничения ще има само за най-замърсяващите автомобили - тези без еврокатегория или с Евро 1 и 2.
Освен по еврокатегория, автомобилите ще бъдат разделяни и по измерените по време на ГТП вредни емисии.
Групите са пет, като в най-висшата влизат електромобилите и автомобили с водородна горивна клетка (макар да не се споменава в наредбата - най-вероятно и хибридите, които на практика в града се движат на ток, б.р.)
Отделни са критериите - за бензинови и дизелови автомобили.
Най-вероятно новите годишни технически прегледи ще бъдат малко по-скъпи - с около 20 лв. Но ако автомобилът е преминал ГТП преди 12 юли, не е нужно да го преминава отново, преди да е изтекъл срокът. Ако обаче съответната община въведе рестрикцията преди да е дошло отново време за техническия преглед, то автомобилът ще трябва да отиде до пункт, за да му бъде направено замерване и да му издаден стикер.
Още по темата
- Шофьори на изпитание: сняг и блокирани пътища и проходи в страната
- МОСВ: Няма риск за значимо петролно замърсяване на българските води и крайбрежие
- Eldrive официално откри първия си собствен заряден парк за електрически превозни средства
- Сканиращи устройства, преброителни центрове, орязани избирателни списъци. Из идеите на ИТН
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни