Действия на Агенция "Пътна инфраструктура" заради констатираното надхвърляне на прогнозната стойност на договори, сключени с обществени поръчки, с над 2,9 млрд. лв. отиват на прокурор. Служебните министри на финансите и на регионалното развитие Асен Василев и Виолета Комитова са изпратили днес сигнала си до обвинител № 1 Иван Гешев, заедно с 69 папки документация по съмнителните договори.

Надвишението на сумите от над 2,9 млрд. лв. е установено при общо 40 договора.

"Според справка на АПИ, при одобрен бюджет на Агенцията за текущ ремонт и поддръжка за 2021 г. в размер на 382 млн. лв., Агенцията е възложила дейности на стойност близо 2,9 млрд. лв., като от тях 1,45 млрд. лв. са поети ангажименти  през 2021 г. и 1,4 млрд. лв. – за 2022 и следващи години.", става ясно от сигнала.

Според анализа на министрите става дума за нарушения на Закона за публичните финанси, на Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор, както и на Закона за обществените поръчки. До прокуратурата са пратени доклади към Управителния съвет на АПИ от директора на дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура“ в Агенцията, които съдържат допълнителни и извънредни задания за ремонти. В тях пише, че към момента дирекцията не разполага с необходимия финансов ресурс за обезпечаване на задания и „необходимите средства да бъдат осигурени чрез целево финансиране (Постановление на Министерския съвет)“.

Василев и Комитова припомнят, че Управителният съвет на АПИ няма правомощия да инструктира Министерския съвет какви постановления да приема. Решенията са в отклонение на разпоредби на Закона за публичните финанси (ЗПФ), указанията към него и Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор (ЗФУКПС).

Споменатите дотук данни не са нови - разкритията на служебното правителство по отношение на пътната поддръжка и строителство текат вече близо 2 месеца. Финансовото министерство изготни и специален анализ на начина, по който са изразходвани бюджетни средства в предходните близо 2 години, като случвалото се в АПИ и около държавната фирма "Автомагистрали" бяха само част от разказа. 

 
Описаните договори по сигнала са от времето на предишното ръководство на АПИ, начело с Георги Терзийски, който бе начело на агенцията при управлението на ГЕРБ.

По-рано стана ясно, че и новият шеф на АПИ инж. Апостол Минчев е уволнен, въпреки че преседя на поста няма и два месеца. Причината - негови писма до пътни управления в страната с разпореждане за спиране на всички ремонтни дейности по републиканската пътна мрежа "до второ нареждане".