Шофьор на автобус, пътуващ от Слънчев бряг до София на фирма "Юнион Ивкони" е уволнен, след като заспива на волана, застрашавайки живота на близо 50 пътници. Историята разказа БНТ, а според очевидците на два пъти автобусът тръгва към мантинелата.
От фирмата превозвач съобщили, че шофьорът е уволнен и се извинили на пътниците, допълва националната телевизия.
"Най-кошмарният момент за мен беше второто залитане към мантинелата вдясно. Настана такава паника в автобуса, всички крещяха истерично: Спри, спри веднага на първата бензиностанция. Той отказваше да спре", разказва Елеонора Христозова, един от пътниците от рейса, пътуващ в сряда вечерта.
Шофьорът все пак спрял накратко на бензиностанция, където младо семейство предпочело да слезе и да търси друг начин за прибиране в София. Според Елеонора Христозова шофьорът очевидно бил крайно уморен, но отказал по-дълга почивка и продължил към столицата в условията на проливен дъжд.
Валери Георгиев е друг пътник от автобуса, който седнал до шофьора и му говорил през цялото време, за да не заспи отново.
"Въпреки това, пак на моменти той започваше да губи контрол. Аз самият бях доста уплашен, виждайки това. Каквото можахме, направихме", казва и Георгиев пред БНТ.
Втори шофьор, каквото е изискването по закон за автобуса, не е имало, твърдят пътниците, въпреки че по документи на фирмата превозвач - "Юнион Ивкони" - това не е така.
Забележително е още, че същият шофьор тръгва отново в 05.30 ч. сутринта обратно към Слънчев бряг със същия автобус.
Според БНТ автобусът бил проверен на следващата сутрин. Проверката показва, че на връщане шофьорите са били двама. По време на проверката, случила се след Стара Загора, автобусът е бил управляван от друг шофьор, различен от този, тръгнал от София.
Шофьорът на автобуса е уволнен, но според управителя на "Юнион Ивкони" още утре той ще започне работа в друга фирма.
"Не мога да кажа, че сигналът на дамата е неоснователен, тъй като ние се стремим да бъдем изцяло в полза на нашите пътници, затова мога да кажа, че всички пътуващи в съответния автобус ще бъдат обезщетени", казва управителят на "Юнион Ивкони".
Обезщетението може да стане в офисите на фирмата превозвач срещу представен билет.
Според представителка на браншовия синдикат шофьорите, пътуващи до морето и обратно, не е задължително да са двама. Законоустановеното време на шофьори на автобуси, пътуващи сами, е в рамките на 15 часа, между 13 и 15 часа.
"Това е регламент 561 на Европейския съюз и съответно спогодбата, която е разписана за работата на водачите и екипажите. Когато този шофьор пътува в екип с още един шофьор, работният ден на тези хора става автоматично 21 часа. В рамките на тези 15 и 21 часа шофьорът има право да управлява превозното средство 9 часа в единия или в другия случай - тоест, когато са двама шофьори, те управляват автобуса по 9 часа. Два пъти в седмицата имат право да управляват 10 часа. Това е разрешено по тези регламенти", казва Милтенова.
Тя допълни, че на всеки 4 часа и половина шофьорът е длъжен да направи 45 минути почивка. В другия случай е длъжен да направи две почивки - едната да е 15 минути, а другата - 30 минути. Почивките са регламентирани в маршрутните разписания.
"Въпросният шофьор, който е пътувал през този ден, на практика не е надвишил работния си ден от 15 часа. Той е тръгнал в 05.15 ч. от Слънчев бряг вечерта. На следващия ден в 07.15 или 07.20 ч. е сменен в Пловдив. Затова той е пътувал и на следващия курс сутринта", добави Милтенова.
Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики обаче нарече случая шокиращ и поредния показателен пример за "тоталната липса на контрол в нашата държава". Според нея е било редно пътниците да се обадят на 112.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни