Съпругата на загиналия пилот Валентин Терзиев е убедена, че причината за смъртта му не е загуба на пространствена ориентация, както е официалната версия. Това, което не е наред, е кои причини са основни и кои последващи. Аз знам какво се е случило и почти всеки ден си го представям. Убедена съм, че не е загуба на пространствена ориентация. Безопасният минимум е 2000 метра, а когато мишената е в обхват той се е намирал на 1800. Имам нужда от истината, има липса на поети отговорности. Всички правила за безопасност са нарушени. Това заяви в "Говори сега" по БНТ Димитрина Попова.

"Дали е бил достатъчно подготвен за участие в тази задача - никой не го коментира това нещо, можеше министърът на отбраната с това да започне. Подготовката на пилотите е малка, не се представят всички данни. Има документи, които трябва да бъдат проверени.", допълни Димитрина Попова.

По думите ѝ Валентин Терзиев е слязъл под безопасния минимум. „Някой ръководител умишлено го е насочил да продължи с изпълнението на задачата", подчерта Димитрина Попова. Според нея пари достатъчно за авиацията няма.

"Тази смърт се използва политически от всички - темата се свежда да президента като главнокомандващ на армията, а предстоят президентски избори. Търсиха ни първите 3-4 дни. Пилоти не си дават живота за България всеки ден.", каза още Димитрина Попова.

Преди два дни станаха ясни данните, извлечени от черната кутия на падналия през юни месец край Шабла изтребител МиГ-29, чийто пилот майор Валентин Терзиев загина. Кутията беше разчетена в Русия и по думите на служебния министър на отбраната Георги Панайотов потвърждава първоначалните заключения на Военна полиция, а именно загуба на пространствена ориентация. Какви са фактите по темата до момента, показва разследване на БНТ.

"Разчетената информация от черната кутия на разбилия се изтребител МиГ-29 показва, че първичната причина за катастрофата е "загуба на пространствена ориентация.", обяви военният министър Георги Панайотов. Вторичната - "някакви неща, които са ставали на земята". Изводите потвърждават доклада на Военна полиция, оповестен в средата на юли.

Няма човешка грешка при инцидента с изтребителя МиГ-29. Категоричен е военният министър Георги Панайотов, след като информацията от черната кутия беше разчетена в секретна лаборатория в Курск.  "Никога не съм казвал, че е човешка грешка и не е човешка грешка", заяви той.

Основната причина е "загуба на пространствена ориентация". Изводът потвърждава заключението на доклада от разследването на "Военна полиция".

"Загубата на пространствена ориентация не е толкова лесна за обяснение ситуация и състояние на човешкия организъм", допълни Георги Панайотов.

За катастрофата, обясни Панайотов, обаче, има и вторична причина.

"Има някакви неща, които са ставали на земята, които е можело да бъдат направени по по-добрия начин", добави Георги Панайотов.

Коя точно е засечката в организацията на учението "Шабла 2021" е неясно. Ясно е, че самолетът e бил технически изправен. Същевременно няма човешка грешка.

"Всичко е ясно, но отново искам да кажа - не са приключили следствените действия по случая. И единствената структура, единствената институция, която може да ги оповестява, това е съдебната", подчерта служебният министър на отбраната.

Българин е командвал полета, но името му може да оповести само и единствено прокуратурата.

"След като са възстановени всички параметри на полета, траектория, действия на пилота, курс на самолета, позиция във въздуха, всичко това е възстановено - потвърждават се заключенията на "Военна полиция", които са известни.", коментира още Георги Панайотов.

Докладът на "Военна полиция" установи, че фаталният олет в нощта срещу 9 юни продължава 29 минути.

Подполковник Валентин Терзиев  Снимка архив

 

Подполковник Терзиев излита от авиобазата в "Граф Игнатиево" 11 минути след полунощ.

34 минути след полунощ МиГ-29 на подполковник Терзиев минава под ръководството на ръководител полети "Бойно управление", 15 километра преди Добрич.

"Намалявам скоростта, 720, курс 94, 7000 метра".

В 00.38 часа пилотът получава указания да намали височината до 3000 метра и отговаря:

"Разбрано, наблюдавам целта, 3600 в момента".

Минута по-късно ръководител полети указва:

"Дистанция 18, плавно снижение до 2000".

"Снижавам".

Самолетът снижава под 2000 метра височина. Става ясно, че мишената пада по-бързо.

Терзиев увеличава скоростта.

Продължава да получава указания от ръководител полети. Достигайки 1433 метра височина и скорост от 948 км/час, подполковник Терзиев изстрелва ракетата. Три секунди по-късно докладва:

"Ракетата сходи, излизам надясно".

Самолетът е на 1310 метра височина и се движи със скорост 948 км/ч. Секунди по-късно подполковник Терзиев получава указания:

"Излизай надясно с 270 и изключи "Главен".

Седем секунди след пуска на ракетата целта е поразена, а последната реплика на подполковник Терзиев е:

"Главен...".

Което вероятно е начало на стандартния доклад за изключване на главния включвател на системата за управление на въоръжението.

След това връзката с екипажа е изгубена, самолетът изчезва от радарите и среща водната повърхност в 40 минути и 29 секунди след полунощ.