Национален протест в сряда от 16 до 17 ч организира Българската браншова камара “Пътища” с 83 членове. Поводът - спирането на ремонтите на републиканската пътна мрежа и липсата на възлагане на зимно почистване. 

Какво искат пътищарите

От пет месеца не се извършва никакво разплащане на изпълнителите от пътния бранш от страна на държавата, което спира възможността да се извършват ремонтни дейности по вече възложени от Агенция „Пътна инфраструктура“ задания, твърдят от Асоциацията.

Към днешна дата няма възлагане на планове за Зимно поддържане на републиканската пътна мрежа от страна на Агенция “Пътна инфраструктура”. Ако до 01.10.2021 г. не се осигурят средства на фирмите, ще стане технологично невъзможно да се осъществи адекватна подготовка и ние ще се уведомим навременно обществеността кой носи отговорност за това, казват още те. 

Освен това Агенция „Пътна инфраструктура“ не обявявала нови поръчки за проектиране, независим надзор и строителство. Не се подписват договори с избраните изпълнители от проведени обществени поръчки.

Реален проблем или политическа игра

Това не е първият протест на камара “Пътища”. На 10 септември служители на фирмите-членки на камарата блокираха центъра на София с искане служебното правителство да възстанови плащанията към сектора. Въпреки че се появиха обвинения, че протестът е инспириран от ГЕРБ, всъщност на редица места в страната има реален проблем заради спрените ремонти. 

Такъв пример е пътят Пазарджик-Белово, който се ремонтира от 26 март т.г., но още не е приключил, тъй като плащанията по него бяха спрени. Тази пътна артерия се ползва интензивно и вече пет месеца жителите на Белово, Септември и Пазарджик се налата да правят дълги обходи, за да пътуват между населените места в областта. Вчера жители на няколко пазарджишки села блокираха кръстовището край Септември, на което се пресичат пътищата София-Велинград и Пазарджик-Костенец. През пролетта трябваше да започне и ремонтът на пътя от Пазарджик до Пещера, но дейностите така и не започнаха, тъй като изпълнителят не получава парите, за които е спечелил търг в МРРБ.

Зимното почистване - пари има

Още на първи септември, по време на предишното служебно правителство, регионалната министърка Виолета Комитова договори с финансовия министър Асен Василев договори осигуряването на 100 млн. лева за зимно почистване, с което пътната поддръжка на републиканската пътна мрежа би трябвало да е осигурена. Двамата министри обявиха планове АПИ да получи 1,5 млрд. лева в бюджет 2022, за да се обезпечи цялата пътна мрежа с планираните ремонти.

Последно - само преди десетина дни, Асоциацията на пътищарите и правителството договориха да се създаде работна група, която да започне да работи за решаване на проблемите, наследни от предишното правителство, както твърди министър Виолета Комитова. Според МРРБ държавата е заложила едва 382 млн. лв. в бюджета на МРРБ, съответно - за АПИ, през миналата година, докато сключените договори за за над милиард лева. По принцип ГЕРБ решаваше този проблем през спорното решение да се разплащат в края на годината с министерски постановления. За целта се свиваха разходите през годината, а при правенето на бюджет се подценяваха приходите. Това обаче означава плащания без санкцията на парламента.