Теодор Ушев повече няма да участва в "никакви комисии и безсмислени дейности, свързани с българското кино".

Това заяви аниматорът през седмицата на своите страници в социални мрежи по повод българското предложение за наградите "Оскар". Самият Ушев е член на комисията, която избра и изпрати филма "Страх" на Ивайло Христов за номинациите в категорията чуждестранен филм.

Според него полученият резултат е "нелегитимен". Пред бТВ тази сутрин аниматорът и режисьор обясни, че не подлага качествата на избрания филм под съмнение, напротив - харесва го, но смята, че има рецидив и че през годините само един филм на жена е бил изпратен за състезанията за „Оскар“ -  „Писмо до Америка“ на Иглика Трифонова.

Поради което той е на мнение, че в България има сексизъм, мисли се архаично и т.н. и т.н. Ушев не се съмнява в стойността на филмите, напротив, всичките са добри. Според него "Февруари" на Камен Калев е бил най-добрият сред обсъжданите.

"Страх" е избран от жури с председател кинокритикът проф. Божидар Манов и в състав: Светла Ганева - оператор, Ралица Петрова - режисьор, Теодор Ушев - аниматор и режисьор, Виктор Чучков-младши - режисьор, Александър Грозев - кинокритик, и проф. Любомир Халачев - режисьор.

Другият филм, който се е състезавал на финала за българското предложение за "Оскар", е "Жените наистина плачат" на Мина Милева и Весела Казакова  с участието на нашумялата и номинирана за "Оскар" Мария Бакалова.

Ушев разкри и някои подробности около избора и как в началото е трябвало да се включи по zoom, но впоследствие остава в България и присъства лично. Имал е билет за връщане в Канада, но е променил плановете си по лични причини.

„Оказа се, че пристигайки, от 7 души бяхме петима на място. Двама от членовете бяха трудно достъпни, единият по болест, другият каза, че няма телефон и интернет. Къде е това място, където няма нито, едното, нито другото?“, каза аниматорът.

Според него цялата дискусия е станала съмнителна по този начин. Ушев бе категоричен, че според него по-големи шансове за късата листа с 10 филма е имал „Жените наистина плачат“ с Мария Бакалова. Даде да се разбере, че не е останал доволен от отношението на членове на комисията, които подценили дискусиите с липсата си. Не вярва, че който и било от филмите ни може да получи номинация, но попадане в "шорт листата" е постижение, пак нататък - "каквото сабя покаже".

"Оскарите не са фестивал, те са гала. Там участват и добри, но и лоши филми. Въпросът е, че до тях достигат филми, които за предизвикали интерес, били са на гребена на вълната, за тях се е говорело по медиите. Това не е място за високо и тежко кино", рече той.

Ушев обясни, че "Жените наистина плачат" е с по-големи шансове, тъй като третира световни проблеми - на жените, представя България в друга светлина, и като цяло по-добре приляга на критериите за "оскаров" филм. Той е направил уебинар наскоро и е обяснил тези критерии. 

А отсъстващите от комисията са били Александър Грозев и проф. Любомир Халачев, който обясни пред бТВ, че вотът е бил легитимен.

„Аз казах, че ще го дам писмено, защото не знаех дали, когато се среща комисията, ще мога да се включа. Къде съм бил не е важно за нашите зрители, наистина не можех, не ставаше дума дори да се включа онлайн“, заяви Халачев.

По повод поста на Теодор Ушев, че "така полученият резултат е нелегитимен", той отговори:

"Беше казано категорично, че вотът е легитимен, самият Теодор Ушев се е подписал под протокола, така че няма какво да говорим по този въпрос. Правилникът за избиране на претендент за „Оскар“ можеше да приключи по друг начин. 3 гласуват за единия, 3 за другия, 1 за трети филм и накрая нямаше да има претендент. В случая имаме две добри новини. Първата, че имаме филм, който отива там и втората е, че той е много добър.“

Професор Халачев коментира и изводите, които Теодор Ушев направи за българската киногилдия.

„Аз 50 години работя в това кино, познавам повечето хора, около себе си не виждам съмнителни и архаични авторитети.  Само преди две години, когато масово харесахме "Сляпата Вайша", ние всички бяхме много добри. Когато преди 2 години същите тези хора, които нарича "съмнителни авторитети" му гласуваха 1 милион леваза неговия филм, всички бяха добри. сега веднъж станахме архаични и съмнителни авторитети", заяви Халачев.

Ушев пък заключи, че според него у нас успешни на международни фестивали режисьори (жени) се връщат критикувани, а развитието им е спирано и даде няколко примера с български филми на жени:

"В годините сме имали 3 страхотни наши филми, които са били достойни и на важни фестивали - „Виктория“ на Мая Виткова, който е показан на престижния американски фестивал „Сънданс“, връщайки се у нас е посечен от критиката. „Безбог“ на Ралица Петрова печели „Златният леопард“ в Локарно, важен фестивал за Оскарите, минава триумфално в Торонто на фестивал, а у нас е посечен от критиката и от комисията, после няма финансиране за този режисьор повече. „Жените наистина плачат“ - в Кан има огромни постижения, а Мария Бакалова е ракета носител в момента и трябва да се използва, и пак е посечен от критиците.“

Ушев повтори, че тези и други режисьори са "вкарани в десета глуха и се спира тяхното развитие", независимо че преди това филмите им са били добре приети в чужбина. "Факт, който абсолютно никой не може да отрече."

Той заяви, че няма да се откаже да помага с каквото може на филма и екипа, избран да ни представи на Оскарите, въпреки всичко.