ДЪГ ДЕ МЪРО

Имах ферари в продължение на точно 329 дни. През това време изминах 5022 мили през пет американски щата. Написах 24 статии за преживяванията си с колата на път. Те бяха прочетени от 2 082 131 прочитания в сайта Jalopnik. В YouTube качих 17 видеа, които направиха 4 424 998 гледания. После я продадох. И сега е време за сметката: колко точно струва глезотията да имаш такъв автомобил?

Пиша на сбогуване с ферарито, защото често ме питат, а сега имам една наистина точна много сметка за всички разходи, свързани с екзотичната кола.

През целия си живот съм слушал истории за това какво е да бъдеш собственик на италианския автомобил. Казваха ми: "Взеха ми 5000 долара само за смяна на маслото" или "За всяка услуга трябва да се вади двигателя" и куп такива. Нямах представа кое е вярно и кое не. И така - време е да теглим чертата.

Амортизацията

Амортизацията е първото нещо, което ме впечатли. Аз платих 86 500 долаа за колата през януари и я продадох миналата седмица за 78 000 долара. Общата загуба е 8500 долара. Това може би изглежда като твърде голяма амортизация за 10-годишна кола за период от едва 12 месеца от покупката до продажбата, но в моя случай имаше особени моменти, които ускориха амортизационната крива повече от нормалното.

Първият е, че бързах! И когато купувах, и когато продавах. Повечете собственици на ферари не правят така. Те дебнат от засада с месеци, а понякога и с години да намерят точната кола за себе си. Но тъй като бях нетърпелив, аз търсих ферарито си само няколко седмици. Така в крайна сметка платих малко повече отколкото трябваше при покупката на автомобила. Но пък си взех ферари с нисък пробег и без никакви технически проблеми.

Когато продавах беше същото. Търсех бърза сделка преди да е натрупал сняг и преди да е свършила годината. Затова бях твърде компромисно настроен когато преговярях с купувача. Това също е извън обичайната практика.

Ако бях малко по упорит и не бързах параметрите на двете сделки щяха да са доста по-различни. Тогава нормалната цена на покупка щеше да бъде 85 000 долара, а на продажба - 80 000 долара. А амортизация от 5000 долара за 5000 мили във ферари никак не е зле, да знаете!


Поддръжка и ремонт

Сменяте маслото за пет хиляди долара? Десет хиляди долара за поддръжка на година? Вадите двигателя за най-малкото нещо? Често не иска да пали? Части падат от колата? Има опасност да пламне докато карате?

Всичко това са пълни глупости.

Истината е, че ферарито беше най-надеждният автомобил, който някога съм имал. Нито веднъж не ме предаде, нямах абсолютно никакви разправии. Общо при дилъра съм ходил три пъти.Така че - никак не е зле!

Но това не означава, че поддръжката на такъв автомобил е  евтина. Сметките ми показват, че за 12 месеца съм похарчил точно $ 4,629.81 за ремонт и поддръжка.

Ето за какво:

Веднага след като купих колата и карах към дома си във Флорида реших да сменя гумите и направи смяна маслото. Това ми струваше $ 2,333.75 . После в продължение на 7 месеца и 3238 мили карах без проблем. После дилърът ми препоръча смяна на предни спирачни накладки и ротори - на обща стойност от $ 1,754.45 . Последното ми трето посещение дойде 36 дни и 707 мили по-късно в началото на ноември. Залепване нва гума и замяна на батерия за  541.61 долара.

Добре, но какво да кажем за всички онези скъпи услуги, за които сме слушали?

Простата истина е, че за Ферари 360, такива просто не съществуват. Смяната на съединител е малко над $ 5000 , което е точно толкова, колкото струва същата част на моето Porsche 911 Turbo от 2001 г. Платих повече за предните спирачки на моя Mercedes E63 AMG комби, отколкото за предните спирачки на ферарито.

Годишната издръжка не е десет бона, а по-скоро по-скоро като четири или пет. Смяната на масло за 5 хилядарки? На два пъти съм го правил и никъде не съм плащал повече от 400 долара. Не казвам, че разходите са малки, но какво искате. Все пак това е автомобил който струва над 150 000 долара като нов. Говоря за друго. Разходите за Ферари 360 не са по-високи не само от тези за другите екзотични марки като Ламборгини и Астън Мартин, но дори и за серийни модели на Мерцедес, Ауди, Бе Ем Ве и други.

Други разходи 


Разбира се, имаше няколко други външни разходи, свързани с колата. Застраховката е около 3000 долара за година. Платих 384.25 далара за техническа поверката преди да я купя, $ 1195 за доставката на колата до Филаделфия и $ 347.98 за еднопосочен полет до Флорида, където взех колата с един от най-добрите ми приятели. За гараж в Атланта платих $ 1085 общо за 8 месеца. Тези разходи едва ли са специфични за Ферари, но ги изброявам в интерес на обективността.

И крайната сметка е...

За тези, които скролват надолу с мишката, за да видят крайния разход, ето им го: $ 8,500 от амортизация плюс $ 4,629.81 за ремонт поддръжка . Това прави общ сбор от $ 13,129.81 . С други думи излиза, че съм плащал пооколо $ 1100 на месец, за да карам тази кола. Това прави по $ 39,90 на ден или по 2,61 долара на измината миля.

Така. Ако приемете, че всички коли се обезценяват и не смятате амортизацията, която е неминуема, излиза, че разходът е само  4629.81 долара за годината. Имайте предвид и това, че съм направил доста необичайни ремоти - гуми, спирачки, и батерия. Те ще позволят на новия собственик да кара автомобила безпроблемно в продължение на години. Мое решение бе да оправя тези неща. Спокойно можех да не го правя и тогава общите ми разходи по ферарито щяха да се ограничат до две смени на маслото и една залепена гума - общо $ 835.75 . Никак не е лошо за една година в компанията на ферари.

Но аз все пак бих предпочел едно Порше.

--------------

Дъг Де Мъро е автор на известната поредица "Игри с коли". В момента работи като блогър и писател, но всъщност е бил висш мениджър в автомобилния бранш.Бил е шеф на Порше за Северна Америка.