По лотовете на магистрала "Хемус" - от 1-ви до 9-и са сключени 2 инхаус договора (без търг) между АПИ и "Автомагистрали" АД. С тях пътната агенция възлага изграждането на всичките 9 отсечки.
Днес зам.-директорът на ГДНП Атанас Илков обяви някои от разкритията по текущата проверка, която се извършва съвместно между МВР, МРРБ и НАП (пследното е за това дали частните дружества подизпълнители, които са получили пари, са ги декларирали и осчетоводили, б.р.).
Във връзка със строителството от лот 4 до лот 9 няма издадени разрешителни за строеж, каза Илков.
Независимо, че повсеместно дори не са започнали отчуждителни процедури, предварително към фирмите изпълнителки са "преведни авансово едни огромни суми".
За 4-и, 5-и и 6-и лот няма издадени разрешителни за строителство, допълни той. Въпреки това за изпълнението на 4-и лот - 27 км, са преведени 77 млн. авансово. За лот 5, който ще е 23 км, са преведни авансово 91 млн. лева, а за лот 6 - 32 км - 101 млн. лева.
"Установено е, че по лот 7, 8 и 9 няма започанти никакви строителни дейности, но независимо от това и там имаме преведени авансови суми в размер на 92 млн.", каза още той.
Издирвайки собствениците на земи по пътя на магистралата, полицията е установила, че от всички тях единствено при лот 4 са започнали дейности по отуждаване и само там има реално строителни дейности, но "дори не са в напреднала фаза".
По лот 5 има 2,5 км отнемане на земна маса и така "приключва всичко", установяват разследващите. По лот 7, 8 и 9 няма нищо. Разпитани са над 150 човека, собственици на земите. А общата бройка на собствениците, които касае отчужителната процедура, е над 1500 души.
Най-тежко е състоянието при лотове 7, 8 и 9, каза днес и министърката на регионалното развитие Виолета Комитова.
"Резултатите показаха, че начертаното трасе минава между много слаби терени, свлачищни зони, покрай една защитена зона "Натура 2000" и покрай един чувствителен обект - трябва да бъде преместено трасето. За тези лотове ние се върнахме в изходна позиция", каза Комитова.
Тя поясни, че тепърва започват геодезически и геоложки проучвания от нулата за тези 3 участъка - в посока Шумен.
Става въпрос за разплатени около 1 млрд. лв. авансово, като Комитова се зачуди на база на какво са раздадени те. Тя посочи, че парадоксално в момента правителството търси кой строи по лотове от 4 до 9, които са платени, и на които фирмите са се изпокрили и не се обаждат.
"Смятаме, че през 2020 г. не е имало спешна небоодимост да се раздадат 1 млрд. лв. на фирми, при положение че предишните управляващи са знаели, че нямат разрешителни за строеж", отбеляза тя.
"За първи път в историята на България имаме национален обект, който се изгражда - магистала "Хемус" - и части от този национален обект са с неизвестен извършител! За първи път", каза и вътрешният министър Бойко Рашков.
МВР-шефът обяви още, че са дадени 10 млн. лв. само за озеленяване, от които половината са преведени авансово на бургаска фирма.
"За цветя и рози", натърти той.
Рашков каза, че още отсега се наблюдават десетки документни престъпления.
Но коментира това, че прокуратурата уж води и друго разследване - което оттам анонсираха преди време:
"Едно производство, което проформа е образувано в прокуратурата - в НСлС! И което производство, ние подозираме, че - както и в много други случаи - няма да завърши.
Тъй като трябва да бъдат засегнати интересите на някои бивши властимащи. Затова няма да завърши!
Нашата прокуратура няма афинитет към разследвания, които засягат бившите управляващи, особно бившия министър-председател. Затова започнахме разследване самостоятелно."
Министър Комитова направи ретроспекция - че магистрала "Хемус" се строи от 1974 г. - първият участък до Ботевград. После г-н Бойко Борисов решава и през 2013 г. стартира процедура да я строи. Така до 2019 г. получава разрешителни и книжа за лотовете от 1 до 3 (от Ябланица в посока Плевен) - 51,3 км.
Тя се запита - защо след 6 години борби, не е извадено и разрешение за строеж поне на лотове 4, 5 и 6. И повтори, че са раздадени без основание общо около 1 млрд. лв.
"Аз не знам досега в историята държавата да се е превръщала в основния закононарушител. Държавата да извършва незаконно строителство в такива грамадни размери", каза и арх. Влади Калинов, който участваше в брифинга.
Рашков изтъкна още, че кадрите с дрон, заснети от МВР преди два дни, не са единствени. Преди време МРРБ направило свое заснемане от въздуха. И оттам личи, че по трасето на лотове 4-6 не се е работило.
Бойко Рашков се запита: кой е този, който може да си позволи да строи незаконно, като всеки гражданин "не може да сложи 2 тухли една върху друга без разрешително".
"Една пирамида, която строи магистрала "на зелено", каза той.
Парадоксално, Рашков обяви, че строителите на терен не искат дори да си признаят чия е техниката, която работи по "Хемус" - и попита - има ли по магистралата техника, собственост на бившия вътрешен министър Младен Маринов.
"Не мога да си представя как ще има министър на регионалното развитие - даже двама - които ще позволят да се строи такъв обект без книжа! - каза Рашков.
А с г-н Беличев (фамозния бивш шеф на "Автомагистрали, б.р.) вероятно трябва да се срещнем и да му зададем няколко въпроса – който е осигурявал тези суми авансово... Дали гарантира, че фирмите ще изпълнят задачата и че след 5-6 г. няма да поискат още толкова, за да си свършт работата?"
Виолета Комитова разкри, че Беличев я успокоявал навремето, че всички пари били застраховани. В този ред тя попита - сега, като парите са излезли от държавата и ги няма, а работата не е свършеа - дали има български застраховател, който може да издържи на такъв иск - от 1 млрд. лв.
На журналистически въпрос Румен Спецов - шеф на НАП, обяви, че все пак са изяснени всички фирми, получили средства като подизпълнители. Засега обяче няма да ги обявяват.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни