С настъпването на ноември се доближаваме до любимите на мнозина коледни празници. А докато тръпнем в очакване на тези вълшебни дни в края на годината, започваме да мислим и за подаръците, с които да зарадваме близки и приятели.
Любима книга на любим писател, билет за концерт или театрална постановка, хубава риза, стилен сервиз за кафе, таблет, електронен четец или някоя „умна“ технология – хрумват ви хрумват ви всевъзможни идеи за подаръци, но всички ви се струват изтъркани. В такъв случай защо не експериментирате – например с чорапи?
Ако допреди няколко години смятахме чорапите за най-скучния сред скучните подаръци, днес ситуацията е коренно различна. Един от двигателите на тази чорапена (р)еволюция у нас е русенската фирма Pirin Hill.
Шареното е новото черно
През 1999 г. Вихрен Йоргов и сестра му Иглика стартират семеен бизнес за производство на чорапи. Фирмата плете чорапи за българския пазар, по-късно привлича и чуждестранни клиенти – големи компании, както и фирми, които търсят качествено изработени чорапи с по-разчупен дизайн.
Когато баща му и леля му полагат основите на бизнеса, Димитър е тийнейджър. По-късно той и сестра му Лиана се присъединяват към екипа и през 2016 г. се заемат с отговорната задача да развиват бранд за дизайнерски чорапи, произвеждани в семейната фабрика. Така се ражда Pirin Hill.
„В началото малко се притеснявахме доколко чорапите ни ще бъдат приети – българите са свикнали с черни, сиви, бели чорапи. Оказа се, че се приемат много добре. На хората им е интересно, тъй като е нещо различно, а и чорапите се превърнаха в моден аксесоар“, разказва Димитър, който се грижи за маркетинга и продажбите на Pirin Hill.
Мисията на Pirin Hill е да предлага висококачествени чорапи с отличителен дизайн на достъпни цени като алтернатива на еднообразните и нискокачествени продукти, внасяни от страни на изток от България. През 2016 г. Лиана очаква, че чорапите им ще провокират интерес основно сред дамите. Оттогава насам обаче тенденциите на пазара се променят и днес Pirin Hill продава сериозно количество шарени мъжки чорапи размер 43-46.
Думата „шарени“ описва добре чорапите предвид разнообразието им по отношение както на цветовете им, така и на елементите, залегнали в дизайна им, и материалите, от които са изработени. Колекциите обхващат теми като сезони, животни, любов, музика, бира, ретро, цветя, точки и райета и – разбира се – Коледа. Някои чифтове са с обичайните два еднакви чорапа, други – с два различни чорапа. Има чорапи от памук, от вълна и от бамбук, чорапи със стандартна дължина и чорапи тип „терлици“, тънки и плътни чорапи, чорапи за дома, за офиса и за спорт. Има и подаръчни комплекти в кутии, които също са по дизайн на фирмата.
Мисия „Доволен клиент“
Pirin Hill управлява всеки етап от производството на своите чорапи – дизайн, плетене, пране, гладене, опаковане, контрол на качеството и обработване на поръчките. Само така можем да гарантираме, че всичко ще бъде наред, казва Димитър.
Според сестра му първата стъпка в производството на чорапите е добрата идея.
„Най-голяма доза вдъхновение черпя от природата, от планините“, споделя Лиана, която отговаря за дизайна на чорапите. „Дори само едно паднало есенно листо в гората или малка цветна буболечица може да ме вдъхнови да създам дизайни на тези теми. В момента разработвам и чорапи с етно мотиви, вдъхновени от българските шевици. Освен че са изключително красиви и пъстри, те носят и своята символика за благополучие и здраве.“
След като ѝ хрумне идея за нов дизайн, Лиана се захваща да я оформя в суров вид. После идва ред на мострирането – изпробване на дизайна върху чорапи. Ако заедно с колегите ѝ преценят, че идеята е сполучлива, преминават към същинското производство. Изплитат чорапите с прежди, които внасят от други европейски страни, като използват италиански машини Lonati, които позволяват един чифт чорапи да бъде изплетен за около 8 минути. После изпират, свиват и изглаждат чорапите, проверяват ги за дефекти, опаковат ги и ги пускат в продажба.
Производството на чорапите не затруднява екипа, защото той се опира на дългогодишния си опит в работата за местни и чуждестранни клиенти. Помага им също това, че Лиана има опит като технолог, което означава, че при разработването на дизайните тя взема предвид какво може да бъде изплетено на машините на фирмата и какво – не може.
„Преди да започнем с онлайн магазина, голямата питанка беше дали хората биха си пуснали поръчка само за един чифт чорапи, при положение че трябва да си платят доставката – не е като да си купиш телевизор или хладилник онлайн. Оказа се, че доста хора, може би поради привлекателния дизайн, са склонни да го направят“, казва Лиана.
Другото по-голямо предизвикателство пред Pirin Hill е свързано с нуждата за поддържане на активна комуникация с потенциалните и съществуващите клиенти, така че брандът да стане разпознаваем.
„Очаквахме, че по-често ще получаваме обратна връзка от клиенти, които не са доволни. Но в действителност много коментари, съобщения и ревюта в социалните мрежи са от хора, които са останали доволни. Това е крайната цел – клиентът да бъде доволен. Нашата идея не е да продадем на много хора по един чифт чорапи, а когато човек си купи от нас, да иска да си купи втори, трети, пети, десети път“, казва Димитър.
Експанзия по време на пандемия
От създаването си Pirin Hill се фокусира върху продажбите през своя електронен магазин и затова пандемията от коронавирус не предизвиква сътресения за тях по отношение на продажбите. Онлайн фирмата продава и в Румъния, Северна Македония и Гърция, а през Amazon опипва почвата в западноевропейски страни като Великобритания и Германия. От тази година Pirin Hill е и с нов сайт, който улеснява още повече потребителите в процеса на пазаруване.
„Дълго време искахме да продаваме само онлайн, тъй като искаме да обясним на хората с какво нашият продукт е по-различен от останалите. Първите две години аз лично се занимавах да отговарям на всички съобщения. След това малко по малко започнахме да работим и с физически магазини, но открихме, че може би най-правилният начин е да откриваме наши магазини, защото имаме достатъчно голямо разнообразие от продукти“, обяснява Димитър.
Откриването на първия магазин се забавя с около два месеца заради пандемията и отваря врати в Русе през май 2020 г. Година и половина по-късно магазините вече са 10 – един в Русе, три в София, два в Пловдив и по един в Бургас, Варна, Стара Загора и Плевен. Чорапите на Pirin Hill се продават също в партньорски магазини в Бяла (Русе), София, Варна, Велико Търново, Добрич, Ловеч, Ямбол, Сандански, Банско, Панагюрище, Полски Тръмбеш и три села в областите Кюстендил, Благоевград и Перник. Фирмата планира да открие магазини в още няколко града, а отскоро е и с обновен електронен магазин.
Произвежданите в Русе чорапи могат да бъдат открити и в бутик във френския град Лил, който е собственост на българка, омъжена за французин. По думите на Димитър бизнесът на сънародничката ни върви толкова добре, че тя обмисля възможността да отвори втори магазин, в който да продава русенските чорапи.
Днес във фабриката на семейство Йоргови в Русе работят около 200 души. Близо 30 от тях се грижат за дейността на Pirin Hill. Годишно във фабриката се произвеждат 6 милиона чифта чорапи, като чорапите с марка Pirin Hill съставляват 15% от цялото производство.
Мечтата на Димитър и Лиана: един ден фабриката да произвежда чорапи само за Pirin Hill.
---
Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл clubz@clubz.bg (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни