Под прикритието на текущ ремонт и поддръжка се прави основен ремонт на пътищата. Основният ремонт е два пъти по-скъп. Той изисква по-дълги гаранции, а текущият - по-малки. Установихме строителни дейности, които се извършват по-скъпо и с по-малък контрол за качеството и без гаранции. Това заяви на брифинг регионалният министър Виолета Комитова, предаде Фокус.

Министърът обясни, че ремонтите могат да са текущи, превантивни и основни, а поддръжката на пътищата, в зависимост от вида им, е ангажимент на АПИ, МРРБ или областните управители.

„Нашата държава всяка година отделя бюджет около 300-400 млн. лв. за поддръжка на републиканската пътна мрежа. Този бюджет е на АПИ. Задачата е мрежата да се поддържа в добра кондиция с тези пари. Имаме магистрали, републикански и общински пътища."

Тя припомни, че е заварила петгодишни договори с фирми по области, които отговарят за поддръжката.

„Те са от 2019 г. до 2024 г. Спечелени са с обществени поръчки. Констатирахме финансови несъответствия. Например, фирмата е имала договор за поддръжка за 20 млн. лв., но впоследствие е получавала задания от АПИ и е извършила работа за 200 млн. лв. Така заварихме дефицит. Всички области сумарно имат бюджет за 300-400 млн. лв. и сумарно имат претенции за извършена работа за 1,5 млрд. лв. Фирмите претендираха за тези пари, които не са осигурени в бюджета“, посочи Комитова.

Заместник-министър Шишков показа презентация, с която да онагледи казаното от Комитова.

„Направили сме проверка на три пътища. Единият е старият път за Пловдив: София-Пазарджик, отсечката между Ихтиман и Белово. Интересното е, че през 2013-2014 г. е имало изготвен проект за основен ремонт. Този път не се е ремонтирал по всички правила и норми като основен ремонт и пътят е направен като текущ ремонт. Най-големият проблем е, че гаранцията за пътя ще бъде изключително минимална. На пътя Самоков-Ихтиман има места, на които буквално няма асфалт. Това също се води текущ ремонт“, отбеляза той.