"Колкото повече пада нивото на грамотност на децата, толкова по-тежки стават изискванията към тях."

Така синтезира диагнозата на българското образование Христо Петров (Ицо Хазарта) в участието си в преговорите между четирите партии, които се готвят за разговори за съставяне на правителство.

"Продължаваме промяната" беше представена от тежка артилерия - от сегашния служебен министър на образованието Николай Денков, от Христо Петров (Ицо Хазарта), който обясни, че не е образователен експерт, но умее да отправя послания, които стигат успешно до много хора, а разговорите модерираше Кирил Петков, който се представи като внук на двама учители и син на двама учители.

По време на разговорите всяка от политическите сили изговори какво предлага в сектора на образованието, а лайтмотивът беше колко много общи неща имат помежду си.

Колко сериозна е ситуацията в тази система Ицо Хазарта онагледи с думите:

"Щом дори такъв като мен се е сетил за образование",

Той добави и още едно предупреждение: "Ако заглушаваме гласа на добрите учители, след 20 години нас няма да ни има".

"Комуникационната роля не е никак маловажна. Тук съм, защото вярвам, че българското образование е истинският начин да постигнем промяна. Събрали сме се най-вече, за да търсим общото, допирните точки. Аз прочетох вашите програми, изпълнен съм с удовлетворение. Видях неща, които истински ми харесаха", каза той дипломатично.

"Когато казваме за някого, че това е интелигентен човек, поставя му тази оценка, защото той умее да си служи добре с българския език. Владеенето на езика е в основата на всяко знание. А литературата дава възможност да разбереш какво е добро, зло, да придобиеш социален опит. Като родител виждам това - колкото повече пада нивото на грамотност на децата, толкова по-тежки стават изискванията към тях. Кратък пример с програмата за осми клас по литература. Тя започва с Античността със старогръцкия епос, минаваме през Черноризец Храбър, Константин Преславски, после Хамлет, Дон Кихот, стигаме до "Декамерон". От цялото препускане умението, което остава в един ученик, е да решава кръстословици. Като види Бо и Декамерон се сеща, че става дума за Бокачо", добави още избраният за депутат от ПП Петров. 

В предългите изложения имаше различни елементи - немалко лични истории, примери, рецитация на сложни клиширани фрази, размисли и страсти.

Така по време на разговорите Петков обяви, че лично ще води кампания за ваксинирането на хората, защото те имат нужда да им се обяснят някои неща. Като повтори своя теза, вече артикулирана вчера.

"Ваксинацията е огромен приоритет за всички ни, важно е за всичко - образованието, здравеопазването и икономиката.

Аз лично ще се наема да направя обстойна кампания, никой не е обяснил на хората за съпътстващите заболявания, например", заяви Петков в панела за образование.

Денков: Парите да следват качеството

Към средната учителска заплата трябва да добавим и това как да оценим качеството в образованието, или това е оценка на добавената стойност в конкретното училище. Това каза министърът на образованието и науката акад. Николай Денков от името на "Продължаваме промяната" .

Той обясни, че за да се реализира тази система трябва да имаме национално оценяване при стандартизирани условия.

"От гледна точка на тази оценка за добавената стойност е изключително важно да имаме някаква система за стандартизирана оценка - преди първи клас, четвърти клас, седми клас и т.н. Напълно отворен е въпросът как да се подобрят изпитните материали при националното външно оценяване и как да се намали стресът при родителите и учителите, който се пренася и върху децата", каза Денков.

Той обясни, че ще се отчитат основни фактори - какъв е типът на населеното място, какво е образованието и какъв е социалният статус на родителите, каква е подготовката и квалификацията на учителите. След това ще се направи математическо моделиране, което показва какво очакваме средно за страната - като среден резултат на националното външно оценяване, след това ще се постави всяко училище - къде се намира спрямо средния резултат. Предимството на тази система е, че тя премахва термина "елитно училище", като започва да оценява учениците, които са влезли в него, колко са успели да напреднат спрямо техните връстници, обясни Николай Денков.

По думите му до лятото на 2022 г. може да имаме тези две системи и да ги обясним на директорите и на обществото. Ако всичко върви добре, през 2024 г. е добре това да е съществен елемент от финансирането - и като качество, и като отчитане на особеностите на училищата, заяви Денков.

Подкрепяме учителската професия да стане регулирана професия и да се намали административната тежест за педагозите, заяви министър Денков. Той каза, че от ПП са съгласни, че трябва да има мандатност на директорите, но ако директорът се справя добре, няма причина да бъде сменен. Подкрепяме и пълната деполитизация в образованието, заяви Денков и добави, че ще има промени в Закона за професионалното образование и обучение.

Във висшето образование трябва да се "изчистят" профилите на висшите училища и всяко от тях трябва да е най-доброто в това, за което е създадено, каза Николай Денков. Той обясни, че ще има изследователски университети, професионални висши училища и образователни висши училища. Приоритет е включването на българските университети в европейските университетски мрежи, подчерта Денков. Той заяви, че докторантската стипендия трябва да бъде минимум 1000 лева и да се обвърже със средната заплата. Предстои създаването на нов Закон за насърчаването на научните изследвания и иновациите, съобщи Николай Денков.

ИТН: Без изпити след 4-ти клас

От ИТН смятат, че външното оценяване в края на четвърти клас трябва да отпадне.

"Четвърти клас е много ранна възраст за провеждане на външно оценяване. Така се насажда огромен стрес в колегите и в децата. След един по-обстоен анализ смятаме, че това оценяване трябва да бъде премахнато като бъде заместено с изпит по български език. Какво показваме с него - че нямаме вяра на учителите ли, това ли означава стандартизираното външно оценяване", попита Юлия Чортленева.

Тя изложи и допълнителни моменти към предложенията на ИТН за началното обучение. Според партията трябва да има възможност да се повтаря четвърти клас

А с времето да може да се повтаря и втори, и трети клас като крайна мярка. Същевременно да има допълнителни занимания през лятото за децата, които срещат затруднения с материала, като им преподават пенсионирани учители.

Сред другите идеи на ИТН:

- Премахване на делегираните бюджети

- Мандатност на директорите - до два петгодишни мандата в едно училище

- Кандидат-директорите се явяват на публичен конкурс, за да могат родителите, общността да знае на кого поверява децата си. Договорът да е направо с министъра на образованието, така се избягват местните политически зависимости.

- Нова интегрирана формула за финансиране, в която има три момента: капацитет (брой възможни паралелки и ученици), стратегически причини – училища, които да не закриваме, материална база. Категорията на училището гарантира и фонд работна заплата

- Поглед върху педагогическия и непедагогическия персонал

- Извънкласните дейности – гарантирани за всеки ученик

- Ваучери за спорт при изявени спортни постижения

- Приобщаващо образование на практика няма - в рамките на година специална комисия, която да изготви критериите за обучението на децата със специални потребности.

БСП: Ревизия на учебното съдържание, без джендър. Един учебник

Ирена Атанасова от БСП обяви, че ще покаже, че може и по-кратко да се говори, но не успя за спази тази си заявка. В началото започна с емоционална реч и описание в черни краски на ситуацията в образованието.

Тя даде пример как като председател на образователна комисия в предишен парламент накарала колегите си да напишат основни принципи на Търновската конституция и 10 либерални и консервативни партии от това време. Това било въпрос за шести клас, онагледи тя как се поднася материалът в образованието.

"То е въпрос на национална сигурност", продължи тя.

Какво предлага:

- Пълен преглед и ревизия на учебното съдържание, без джендър идеология, с родолюбиво съдържание

- Един учебник за всеки клас, предложение, което било в противовес с "развихрилата се печелбарска история".

- Пилотен проект на основата на гъвкави учебни пътеки

- Интегриране на съвременните технологии в образованието, качествени цифрови продукти, достъп до европейски и световни ресурси

- Създаване на мрежа на талантите

- Реално ангажиране на различни институции за постигане на широко обхващане на децата в училище

- Безплатни детски ясли и градини

- Безплатни учебници за учениците от първи до двайнасети клас

- Учителската професия като регулирана професия

- Нова система за атестиране

- Нова система за подбор и назначаване на директорите и началниците на РУО, която изключва партийна намеса

- Нова система за контрол на качеството

- Всяка година увеличение на учителските заплати, поддържането им над средното за страната

- Дуално обучение

- Създаване на Национален институт по образование

- Минимум 5 на сто от държавния бюджет за образование

- Стартова заплата за млад учен не по-ниска от две минимални заплати

- Целеви мерки за ремонт на студентските общежития и строеж на нови 

- 1 процент за висше образование и 1 процент за наука от държавния бюджет

Какво предлага ДБ

"Най-сериозният проблем е пандемията и условията, при които ни постави тази пандемия и продължаващото онлайн обучение. Непрекъснато се сменя ситуацията и това създаде големи дефицити в знанията и уменията, но и в мотивацията на учениците, в тяхната среда, която вече реално я няма, в психичното здраве и социализацията. Това е първото и най-важно, което трябва да се направи - да се набележат мерки децата да се върнат в присъствена форма възможно най-скоро. Особено голям проблем е с учениците, които трябва да имат практически занятия, а нямат такива. Представете си, че след шест месеца ще излязат от техникума по автотранспорт, шофьори на автобуси, които са имали малко практически часове".

Така Ивайло Старибратов от "Демократична България" започна изложението си за това какви са приоритетите на обединението. По думите му заради онлайн обучението много ученици ще имат дефицити и е добре да се направи индивидуална оценка на всеки ученик, за да е ясно как трябва да се работи с тях.

Според Старибратов образователната система остава трайно нереформирана и е необходима цялостна реформа, която да включва дигитализация. От "Демократична България" смятат, че трябва да има и ясна дефиниция какво е качество на образованието и да има контрол над това.

След предложенията на ДБ са:

- Ранна стажантска програма за студентите в педагогическите специалности. Така системата ще е захранена с мотивирани хора, които трайно да останат в системата.

- Изградена система за подбор

- Национална програма за наставничество на новодошлите в системата

- Повишаване на квалификацията на учителите – важно е да се направи ревизия на обучителните програми

- Развитие на професионалните общности

- Достойно заплащане на учителския труд

Преговарящите

От "Продължаваме промяната" един от лидерите - Кирил Петков, рапърът Христо Петров и настоящият служебен министър на образованието Николай Денков.

От БСП: Ирена Анастасова (бивш директор на столично училище и председател на образователната комисия в последния парламент), Георги Михов (преподавател и бивш ректор на Техническия университет), Милко Багдасаров (бивш депутат и бивш директор), Веска Ненчева (учител от Карлово).

От "Има такъв народ" - Пламен Николов (кандидат за премиер в един от проектокабинетите в предишния парламент), Юлия Чортленева (учител с над 30 годишна практика), Манол Манолов (преподавател).

От "Демократична България" - Ивайло Старибратов (преподавател в Пловдивския университет и член на образователната комисия в 46-ия парламент), Георги Няголов (преподавател по английска средновековна и ренесансова литература в СУ "Св. Климент Охридски"), Христомир Йорданов (преподавател в Техническия университет) и Росен Богомилов (заместник-директор на столично училище).