Македонският автобус е отнесъл "като бръмбар сламка" първата мантинела - отделяща мястото за почивка. После парче от 5-10 м мантинела се е навило "като охлюв" между вратата и предното дясно колело и то е разрушило резервоара, който е там. През всичкото това време са хвърчали искри.
Накрая задната врата злощастно е била затисната от мантинела отвън, хората са се оказали заклещени, а освен всичко друго са се задушили от напълно изгорелите тапицерии и прочее лесногорими материали на МПС-то. Самото то е рециклирано в Турция с неоригинален интериор.
Абсолютно отпада версията да е имало туби с бензин, взрив или пиротехнически средства, камо ли прекурсори за производство на хероин.
Това стана ясно днес от наблюдаващия прокурор Бисер Михайлов и следовател Мариан Маринов, разследващи ужасяващата катастрофа с 45 жертви македонски граждани отпреди 9 дни.
Двамата са категорични, че дори при лоши условия и недотам добра маркировка, задължение на водача е да управлява МПС с такава скорост, че да може във всеки един момент да намали или да спре. От думите им - макар и да било рано - може да се заключи, че водачът, който също е сред загиналите, ще бъде единственият виновен.
Двамата днес разказаха, че вчера е извършен пореден щателен оглед на злополучния 18-тонен автобус, включително с повдигане с кран и разглеждане от всички страни.
"Просто се е нанизал...", използва цветисти изрази следователят Маринов от Националната следствена служба (НСлС).
Все още между вратата и гумата има парче от мантинелата. Той използва израза, че рейсът е отнесъл 9 колчета "като кибритени клечки", а за мантинелата - "като бръмбар сламка".
"Няма друго гориво! В задния край на автобуса е имало пластмасови туби с нафта - но те са за парното, което работи автономно. И нямат никакво отношение, тъй като задната част и сега е напълно здрава - там пожар не е имало.
В момента двигателят, който е отзад, е годен да запали и да работи", стана ясно от думите на следователя.
Българските разследващи изтъкват, че показанията на оцелелите няколко пътници съвпадат с експертните заключения и с най-вероятната последователност от събития. "Безспорно е установено огнището, причината за пожара, начинът на неговото разпространение – което ще бъде описано", казаха те.
Пътниците са усетили съвсем лек удар, след като рейсът яхва първата мантинела. И още нещо абсурдно - според разследващите можеше да се каже, че...
"... Това ПТП само по себе си не е тежко – ако не беше възникнало запалването, щеше автобусът да спре и нямаше никой да е наранен", каза следователят.
Но предстои да се изчислява какво точно е предизвикала мантинелата, прониквайки под стълбището на предната врата и усуквайки се вътре.
Тя пробива резервоара, който е пластмасов и "може да си представите какви искри хвърчат", каза Маринов пред Цветанка Ризова от бТВ.
А на нейния въпрос - може ли всичко това да е от цигара, отговори с въпрос:
"Как си представяте цигарата да попадне точно там в момента на удара? Салонът е на друго ниво – резервоарът се намира пред предната гума."
Свидетелите също са разказали, че първо започва да излиза огън пред предното дясно колело.
Макар да е натискал интензиврно спирачки, шофьорът успява да спре чак в разделителната ивица между двете платна - в мантинелите.
И тогава, за зла беда, задната врата се оказва затисната и не може де бъде отворена.
От спасените в "Пирогов" са споделили, че единият е успял с чукче да счупи предпоследното стъкло. По-предните стъкла, за съжаление, вече са разрушени от топлината вследствие на разразилия се пожар.
Затова и хората, които са имали късмет, са падали от около 2,30 м - ранени са, но са оцелели.
И още един сюжет - ремонтът
Друг е въпросът обаче, че според показанията, при счупването на въпросното "късметлийско" стъкло, автобусът вече е бил много силно задимен.
МПС-то е от 2007 г. Рециклирано е в Турция сравнително скоро, като е сложено изцяло ново оборудване - не заводско.
"Ще се проверява какво е качеството на материалите вътре - гумени стелки, тапицерия – няма нищо оцеляло от тези материали! Пътниците са дишали и са се задушавали от дима", каза следовател Маринов.
С прокурора се обединиха около израза, че за изводи е рано, но има начални доказателства за виновно поведение на водача на автобуса.
Двамата коментираха, че независимо от виража, качеството на маркировката или атмосферните условия към момента, по закон негово задължение е да управлява със съобразена с пътните условия скорост.
"Дори да няма никаква маркировка, той е длъжен да следи пътя", каза Маринов.
Отделен въпрос е как е успял да се "забоде" (по думите му) челно в мантинелата. Общо взето за експертите вече е ясно как е станал ударът.
За лошите пътни условия те смятат че...
"... по-вероятно да не са в пряка причинно-следствена връзка със случката - допринесли са, но не може да се каже, че пътят е виновен".
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни