Уникален и незапомнен край на сезона във Формула 1 - Макс Верстапен е световен шампион за първи път в историята! Той го направи в последната обиколка на последното състезание - Гран При на ОАЕ в Абу Даби. Нидерландецът изпревари Люис Хамилтън в заключителния тур, няколко завоя преди края.
Продължи да се бори до последно, получи и целувка от съдбата, но напълно заслужи титлата си. Пет обиколки преди края изглеждаше, че всичко е загубено. Хамилтън гледаше към рекордната осма титла, но ще трябва да почака.
Трети завърши Карлос Сайнц ("Ферари").
"Мерцедес" внесе две жалби. Първата бе за това, че Верстапен минавал пред Хамилтън, докато на трасето имаше кола за сигурност. Тя бързо бе отхвърлена. Втората - заради решението пет изостанали болида да минат пред "сейфти автомобила" в последните два тура. Така Верстапен, който бе извикан в бокса за донеслата върха смяна на гуми, излезе от бокса по-назад в подреждането, но мина втори и след това изпревари Люис. Тя също бе не уважена.
На старта Люис Хамилтън от втора позиция потегли значително по-добре и на първия завой мина пред лидера в квалификацията. Мерцедесът отново, както в последните състезания, стартира по-добре. И британецът, разбира се, той направи страхотна маневра.
На шести завой обаче нидерландецът застигна големия си съперник и го изпревари, както и притисна, защитавайки вече водещата си позиция. Британецът излезе извън пистата и се върна начело, съкращавайки трасето.
Скандално е, че стюардите решиха да не разследват случая. За подобни маневри Верстапен беше наказван през сезона. Тезата на "Ред Бул" е, че Люис е имал избор - можел е да спре зад Макс, да отстъпи. Тази на "Мерцедес" - техният пилот е бил избутан от трасето, не е имал избор, искал е да избегне удар.
Тук бе хвърлена сянка върху състезанието, а коментари ще има и в следващите дни. За този инцидент биха били повече, ако британецът бе станал №1.
Хамилтън бързо дръпна, а на 20-ата обиколка, след като лидерите направиха по една смяна на гуми, се озова зад Серхио Перес, който не бе влизал в бокса. Мексиканецът удържа англичанина повече от обиколка, като на два пъти успя да контраатакува успешно - за радост на феновете. В крайна сметка Люис беше по-бърз, изпревари го и отново си върна аванса.
На 36-ата обиколка стана интересно - заради катастрофа на Антонио Джовинаци бе спусната виртуална кола за сигурност. "Ред Бул" направи хазартен, но необходим ход - привика Верстапен за нова смяна на изцяло нови гуми. В същото време "Мерцедес" задържа Хамилтън на пистата. Също спорен ход, защото пилотът им трябваше да издържи с твърдите гуми до края.
Това внесе интрига, но за кратко - към онзи момент. Очакваше се Макс Верстапен да лети с новия комплект, но това не стана. Той топеше от изоставането, но с много малко, като Хамилтън запази високото си темпо. Пазаше гумите (нещо, което умее перфектно), не правеше грешки и същевременно държеше дистанция. Изглеждаше, че всичко е приключило.
Пет обиколки преди края състезанието се върна - Никола Латифи се блъсна при дуел с Мик Шумахер и това обърна всичко. На пистата излезе кола за сигурност, а "Ред Бул" прибра Верстапен за поставяне на меки гуми - такива, с които той би имал предимство при рестарт на състезанието. "Мерцедес" не отвърна на това, което накара Хамилтън да задава въпроси. Реално "сребърните стрели" нямаха полезен ход - рискуваха излизане зад основния конкурент.
И отново спорни решения на рейс контрола. Обиколка преди края колата за сигурност се прибра и пилотите възстановиха позициите си. Така Верстапен имаше една обиколка, за да се пребори с Хамилтън, след като двамата подновиха битката си гума до гума!
Макс обаче имаше преимущество с новите меки гуми. Малко преди края той изпревари Хамилтън, след това се защити от контри и първи видя карирания флаг.
Този път "Мерцедес" яростно оспорва решения на състезателния директор Майкъл Маси - нарушения при рестарта, и заради това, че Верстапен няколко пъти е променил посоката си на шофиране в решителния момент. Още преди това от тима го молеха да не нарежда излизане на "сейфти кар".
Уникална драма, наистина незапомнен трилър в края на един от най-напрагнатите и велики сезони! И заслужена титла за Макс Верстапен и "Ред Бул". Той бе по-постоянен през целия сезон, както и отборът му, водеше през по-голямата част.
Хубаво е, че след края новият шампион и детронираният се поздравиха - след всичко, което стана между тях тази година.
След края "Мерцедес" внесе две жалби, който дълго държаха в напрежение не само кервана в Абу Даби, а и феновете по света. Първата бе отхвърлена бързо. За втората решението излезе малко след 21 часа наше време. Едва тогава от бокса на "Ред Бул" се чу We are the champions на Queen.
"Протестите са отхвърлени, Макс е шампион, отиваме да празнуваме", заяви на репортерите босът на "биковете" Кристиян Хорнер, така всичко приключи.
Още по темата
- Завой на(крайно)дясно - изборната 2024 г. за света
- Макс Верстапен, който отново е №1: Беше труден сезон, но дадохме всичко
- ПП-ДБ пита шефа на НСО защо ескортират Пеевски с два автомобила. Единият - купен за президента, премиера, шефа на НС
- Шолц към автомобилната индустрия: Не се страхувайте от Китай
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни