Магистралите „Хемус“ и „Черно море“ може би ще бъдат първите пътища у нас, за чието преминаване ще се плаща. Това става ясно от интервю за Клуб Z на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов.
За строителството на тези инфраструктурни проекти България няма да получи европейско финансиране, но интерес към тях проявяват инвеститори от Китай.
Според министър Папазов инвеститорите от Далечния изток могат да построят аутобаните и след това да ги получат на концесия за определен период от време. Естествено, трябва да се намери схема как те да получават приходи от експлоатацията.
"Това може да стане с въвеждането на тол такси или част от приходите от винетки да отива при тях", заяви транспортният министър.
Според Папазов Еврокомисията няма да има нищо против, ако България въведе платени пътища. Министърът обаче уточни, че разговорите с китайците все още са в начален етап.
Идеята да се плащат магистрални такси за аутобаните не е нова. По време на правителството на Симеон Сакскобургготски имаше проект португалската Банко Ешпирито Санто да финансира изграждането на магистрала „Тракия“ от португалско-български консорциум, а вложените средства да се върнат чрез начисляване на такси за преминаване.
През 2005 г. дори бе подписан 35-годишен концесионен договор, който обаче не влезе в сила заради обвиненията за непрозрачност на процедурата, липсата на конкурс за избора на концесионера и последвалия политически скандал.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни