България ще предложи на неформалния съвет на министрите на транспорта от ЕС, който се провежда днес и утре във Франция, на всяка бензиностанция да има мобилна зарядна станция за електромобили, която да дава ток на коли с разредени батерии. Това става ясно от стенограмата от последното правителствено заседание. 

Предложението идва от министъра на образованието Николай Денков. 

"Може да се окаже икономически много по-евтино, в пъти по-евтино, към всяка съществуващата бензиностанция, освен колонките за електрозареждане, да има мобилна зарядна станция, така че, ако някъде закъса автомобил, тази мобилна станция да може да отиде за 30 минути, да го зареди и да си продължи нататък и това може да спести страшно много средства", казва министър Николай Денков.

"Напълно приемам това предложение, достатъчно разумно е", отговаря транспортният министър Николай Събев. 

"Много добри препоръки. Ето, отиваме с ясна позиция", обобщава премиерът Кирил Петков.

Дискусията започва с изказване на транспортния министър Николай Събев, който обяснява, че в ЕС се обсъжда да се въведе задължително разполагане на зарядна станция за електрически автомобили през 60 км, което за него е неприемливо. 

"В тази връзка нашият въпрос и нашето предложение ще бъде към това нека като Европейска комисия и като Съвет на министрите на транспорта да отправим запитване към автомобилната индустрия дали не е възможно да инвестират повече усилия в това да подобрят автономността си така, че да не ни задължават през 60 км. Това ще бъде основната тема", казва Събев. 

В момента масовите електрически коли с най-голям пробег по каталог изминават не повече от 500 км с едно пълно зареждане на батериите. Пробегът обаче намалява, ако се шофира с висока скорост или в студено време. 

Вицепремиерът по климата Борислав Сандов пък заявява, че неговото министерство се е опитало да заложи в Оперативна програма "Околна среда" стимули за домакинствата, които си купят електромобил, но това се оказало недопустимо според генерална дирекция "Регионално развитие" на Европейската комисия. Допустимо обаче било финансирането на изграждането на зарядни станции.