Компаниите "Кока Кола" (Coca-Cola) и "Пепси" (Pepsi) обявиха, че спират да продават напитките си в Русия. Така те станаха поредните знакови западни компании, ограничили дейността си в региона заради нахлуването на Москва в Украйна, предадоха агенциите.

"Кока Кола" заяви, че бизнесът ѝ в Русия и Украйна е допринесъл за около 1-2 процента от нетната оперативна печалба на компанията за 2021 г.

"Нашите сърца са с хората, които понасят тежките последици от тези трагични събития в Украйна. Ще продължим да следим и анализираме развоя на ситуацията", посочи компанията.

"Пепси", чиято кола е един от малкото западни продукти, позволени в Съветския съюз преди разпадането му, уточни, че ще продължи да продава в Русия стоки от първа необходимост като мляко и детски храни.

Американският гигант в сферата на бизнеса с кафе "Старбъкс" (Starbucks) също спира дейността си в Русия. Това включва преустановяване на вноса на всякакви продукти на компанията и временно спиране на работата на кафенетата от веригата ѝ там, които са общо около 130 в цялата страна, уточниха от "Старбъкс" и добавиха, че ще се погрижат за близо 2000 души в Русия, чието препитание зависи от компанията.

По-рано и "Макдоналдс" (McDonald's) съобщи, че временно ще затвори всичките си 850 заведения в Русия в отговор на руската инвазия в Украйна, предаде Асошиейтед прес.

Веригата за бързо хранене каза, че ще продължи да плаща на своите 62 000 служители в Русия "които са излели сърцата и душите си в нашата марка "Макдоналдс". В отворено писмо до служителите президентът и главен изпълнителен директор на "Макдоналдс" Крис Кемпчински написа, че затварянето на заведенията е правилната постъпка.

"Нашите ценности означават, че не можем да игнорираме ненужното човешко страдание, което се случва в Украйна", каза Кемпчински.

Той добави, че не се знае кога компанията ще може отново да отвори заведенията. "Макдоналдс" също така временно затвори и 100 заведения в Украйна и продължава да плаща и на техните служители. Компанията може да понесе сериозен финансов удар заради затварянията. По данни от компанията заведенията в Русия и Украйна допринасят за 9 процента от годишната й печалба или около 2 милиарда долара.

За разлика от други вериги за бързо хранене в Русия, които са притежавани от франчайзи - включително "Кей Еф Си", "Пица хът" и "Бъргър кинг" - "Макдоналдс" притежава 84 процента от заведенията си в Русия.