Главният прокурор внесе в Конституционния съд искане за обявяване на противоконституционност на разпоредби от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Това съобщиха от прокуратурата.

Иван Гешев атакува текста от правилника, според който той трябва да се явява на изслушване пред парламента на всеки три месеца. Според мотивите му този текст противоречи на принципа на разделението на властите и разширява недопустимо конституционно предвидения контрол на законодателната над съдебната власт.

Според искането определянето на срок за изслушване може да се определи като вмешателство в независимата съдебна власт. А прокуратурата се приравнява до органи, които са под пряк парламентарен контрол.

Досега Гешев вече използва правата си на конституционна жалба по повод отнемането от него на Бюрото по защита на свидетели и предаването му на МП. Там удари на камък.

Ето съобщението на прокуратурата:

Главният прокурор внесе в Конституционния съд (КС) искане за обявяване на противоконституционност на разпоредби от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание – на чл. 25 и на част от текстовете на чл. 86.

В искането се сочи, че чл. 25 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание  (ПОДНС)  противоречи  на принципа за разделението на властите (чл. 8 от Конституцията) и на прогласената от основния закон независимост на съдебната власт (чл. 117, ал. 2 от Конституцията), защото недопустимо "разширява" конституционно предвидения контрол на законодателната над съдебната власт.

Разпоредбата на чл. 25 от ПОДНС предвижда най-малко веднъж на всеки 3 месеца в Комисията по конституционни и правни въпроси на Народното събрание да се провежда обсъждане с участието на главния прокурор във връзка с прилагането на закона и дейността на прокуратурата и разследващите органи. Посочени са и конкретни теми, които могат да бъдат обсъждани - законодателни промени, ресурсна осигуреност, резултати в борбата с престъпността, взаимодействие с разследващите органи и др.

Контролът на законодателната върху дейността на съдебната власт (в частност на прокуратурата) по прилагането на закона се осъществява чрез ежегодното изслушване и приемане от Народното събрание на годишния доклад  на главния прокурор и чрез други обобщени и аналитични доклади за дейността на прокуратурата по прилагането на закона, противодействието на престъпността и реализирането на наказателната политика, различни по време и/или съдържание от годишните доклади.

С разпоредбата на чл. 25 от Правилника на Народното събрание се създава задължение главният прокурор да се явява в  Комисията по конституционни и правни въпроси "най-малко веднъж на всеки три месеца" за обсъждане на теми, извън годишните доклади, а в някои случаи дори извън компетентността на главния прокурор. Този текст от правилника на практика допуска обсъждане по всяко време, което обезсмисля възможността за реално обобщаване на информацията относно процесите в развитието на криминогенната обстановка и води до недопустима намеса в дейността на прокуратурата. 

Определянето на срок за провеждане на обсъждане по посочените теми е прекомерно, излиза извън системата на контрол и възпиране на отделните власти и може да се определи като вмешателство в независимостта на съдебната власт, посочва главният прокурор. Той иска за противоконституционни да бъдат обявени още две разпоредби от Правилника на Народното събрание – на чл. 86, ал. 1 в частта „включително и за изпълнението на препоръките на Народното събрание при обсъждането на предходния доклад“ и на чл. 86, ал. 5, изречение второ, според който проектът за решение на парламентарната комисия може да съдържа и препоръки към органа, чиято дейност се обсъжда.

Главният прокурор подчертава, че тази норма отново разширява и допълва по недопустим начин правомощията на НС, дадени от основния закон.  Приравняването на орган на съдебната власт, каквато е прокуратурата, на органи, които са под пряк парламентарен контрол, е недопустимо нарушаване на баланса между властите и противоконституционно навлизане на законодателната власт в правомощия, дадени от Конституцията на органи на съдебната власт. 

Ефективната борба с престъпността е общонационален приоритет и само сътрудничеството между трите власти може да доведе до реална защита на правата на гражданите, но то трябва да бъде изградено в съответствие с принципа за разделение на властите и при зачитане независимостта на съдебната власт, се посочва в искането до Конституционния съд.

Главният прокурор внесе в Конституционния съд искане за обявяване на противоконституционност на разпоредби от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.